advies fully

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!

Moderators: Wicked DJ, jf

Plaats reactie
elmo1
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: vr 6 januari 2012, 22:12
Locatie: zo'n 29er maar dan wel tubeless

ma 15 januari 2018, 17:56

hopelijk hebben jullie nog wat tips voor een fully.

Situatie:
Huidige bike Merida Team Issue 2013 lite.
https://www.merida.nl/mountainbike/hard ... ssue/2013/" onclick="window.open(this.href);return false;
Met set zelfgespaakte Ryde Velg Trace Trail 25 29'er

Wat zoek ik:
Een Fully voor meer comfort en het langzaam tijd word voor iets nieuws.

Eisen:
Vergelijkbare geometrie van de merida
afmontage vergelijkbaar met mijn huidige sram of shimano, minimaal deore nivo, hoger geen must.
Eventueel brede velg, anders spaak ik zelf nieuw setje.
Ben niet merk gebonden en looks hebben ondergeschikt belang bij keuze, hoe hij fiets is belangrijkste, er zijn wel grenzen natuurlijk :D

Budget:
< 4000,- maar dat is echt max.

Doel:
rondjes Dorst Cadettenkamp Vrachelen, LDD, posbank, nijmegen, af en toe toertochtje. Ben absoluut geen strava rijder meer toer en rustig aan.
(beetje overkill , maar is hobby :lol: )

Nu wil ik meedoen met een bikefreaktestdag, om tot een short list te komen voor die dag stel ik deze vraag.
Ik heb al verschillende topic doorgelezen, maar kom er niet echt uit wat nu de goede dempers en frames zijn.
Zie dat Bulls bijvoorbeeld heel andere vering heeft dan scott bijvoorbeeld.
Tijdens het uitzoeken van mijn bike destijds zat ik te twijfelen tussen een scot en de merida de merida won het nipt, maar het verschil zat hem toen in de velgen.

Iemand tips en adviezen?
grtz,

elmo
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7655
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ma 15 januari 2018, 18:27

elmo1 schreef: Eisen:
Vergelijkbare geometrie van de merida

Doel:
rondjes Dorst Cadettenkamp Vrachelen, LDD, posbank, nijmegen, af en toe toertochtje. Ben absoluut geen strava rijder meer toer en rustig aan.
(beetje overkill , maar is hobby :lol: )
Je eisen gaan naar een wedstrijd (XC) fully, je doel vraagt om een trail fully...


Nu kun je op een trail fully ook zeer sportief zitten en fietsen, net als je op een XC fully ook gemoedelijk kunt zitten (maar iets minder gemoedelijk mee kunt rijden).

Het 1 en ander testen kan wat uitkomst brengen.

Want binnen de eisen, doelen en budget kunnen we ongeveer alle merken plaatsen die zowel een 100 mm als 120 mm fully hebben... . Simpel dus om iets te adviseren!
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Biker67
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

ma 15 januari 2018, 20:11

Deze kwam vanmiddag voorbij in SYS. Vind het persoonlijk een erg mooie bike, binnen het budget en zowel de RC als de trail uitvoering van de Spark.

https://www.mantel.com/scott-spark-rc-9 ... N0YXJ0Nw==" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.mantel.com/scott-spark-930- ... N0YXJ0OA==" onclick="window.open(this.href);return false;
elmo1
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: vr 6 januari 2012, 22:12
Locatie: zo'n 29er maar dan wel tubeless

di 16 januari 2018, 08:19

Hm, interessant de scott had ik toevallig al gezien als mogelijkheid.

Qua specs waar moet ik op letten bij de dempers, en is er een bepaalde setup die je zeker niet moet nemen, of maakt dat weinig uit?

Heb het idee dat ik toch meer richting een rc neig qua rij eigenschappen, maar zal op de test dag de 2 verschillende types gaan uitproberen, en niet 1 type maar uitzoeken.
grtz,

elmo
Gebruikersavatar
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 9568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Contacteer:

di 16 januari 2018, 09:19

Als je bedoelt of er nog verschil zit tussen de verschillende manieren waarop een achterdemper is gemonteerd: nee. Het loutere feit dat een demper verticaal of horizontaal gemonteerd is maakt niet uit, het gaat om het totaal van de plaatsing van de draaipunten, lengte van de linkages etc. Dat bepaalt (in combinatie met de gebruikte demper) hoe de achtervering aanvoelt.
Achterdempers worden door de fabrikanten met verschillende basissettings aangeboden, zowat elke fietsfabrikant kiest een demper die optimaal bij hun veersysteem past wat die settings betreft.

Ik denk overigens dat het meer om karakterverschillen zal gaan dan dat er nog slechte veersystemen gemaakt worden bij de bekende merken. Dat was in de nineties misschien wel het geval, maar inmiddels zijn veersystemen op mountainbikes heel veel verder doorontwikkeld.
Een racy bike vraagt om een wat ander veerkarakter dan een trailbike, dus het is vooral de vraag welk karakter bij je past.
Plaats reactie