Transition Smuggler 29er

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
TillyGemert
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 14 april 2008, 08:29
Contacteer:

Wat vinden jullie van de nieuwe Transition Smuggler...? Niet echt een XC bike, maar een "trail bike".

Sinds anderhalf jaar rijd ik met een Canyon Nerve 29er. Voor en achter 110mm veerweg. Ik heb deze fiets uitgerust met platte pedalen, en een 45mm stuurpen, omdat ik een zeer speelse rijder ben. Niet dat ik langzaam ben of zo, maar onderweg probeer ik vanwege mijn BMX achtergrond ieder hobbeltje c.q. obstakeltje mee te pikken. De Nerve is voor mij een hele prettige allround fiets waar ik bijna alles mee kan.

De drang naar wat nieuws is er echter al weer een tijdje, en mijn oog is op de deze Transition gevallen. Deze heeft achter 115mm veerweg (goed te doen in NL) en voor 130mm.... Wat denken jullie hiervan..? Zou 130mm veerweg voor te veel zijn voor de Nederlandse trails..? Ik rijd graag technische stukken, daar kan ik echt m'n ei kwijt. Trails zoals Heerlen, da's echt mijn ding. Enkele keren per jaar rijden we ook in het buitenland (Duitsland, Frankrijk, Belgie)...

De Transition Smuggler heeft in vergelijking met de Canyon Nerve een stijlere zitbuis voor het klimmen, en een minder stijle balhoofdhoek wat een voordeel is bij het dalen... De liggende achtervork is ook een stuk korter. Een echte speelfiets dus, maar ik vraag me af of er, net zoals met de Canyon Nerve, nog enigszins een rondje XC mee te rijden is.

Afbeelding
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Joh, ik pak ook gerust mijn fietsen voor een rondje ergens in NL. Mijn Liteville achter 140 en voor 160 en mijn Mondraker 160 om 180... Dus lijkt mij geen enkel probleem. Gaat om de fun die je er mee hebt. Zeker als tijden je niks zeggen gewoon lekker fun hebben en knallen met dat mooie fietsie :-q
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ik ben erg gecharmeerd van de huidige collectie van Transition. De Smuggler en de Scout lijken mij ideale fietsen voor de Nederlandse mountainbiker met een wat actievere/agressievere rijstijl. In vergelijking met je Nerve zal je op de Smuggler meer je gewicht naar voren kunnen verschuiven waardoor je beter kunt sturen en harder de bocht door kunt en meer lol kunt hebben. Ook op de Nederlandse routes ja.

Er wordt altijd veel gemiept over extra veerweg en gewicht en het nadeel dat je daar al dan niet van zou hebben op een Nederlands rondje. In mijn ervaring is dat nagenoeg insignificant, de voordelen van de geometrie zijn veel groter.

Let wel op dat een en ander dus afhangt van je rijstijl, of je bereidheid daar progressie in te maken.
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Gisteren een Transition Patrol besteld :D
Echter zal deze vooral in het buitenland ingezet worden, aangezien ik voor NL mn hardtail heb. Alhoewel ik dat ik de Patrol ook wel hier zal gebruiken heb ik zo het vermoeden.

Maar goed, even over jouw vraag of je er nog enigszins een xc rondje mee kan trappen: ik denk wel degelijk dat er de Nederlandse rondjes er leuker op gaan worden. Maar zoals Nielsvk al aangeeft: hangt wel af van je rijstijl. Maar als ik jou zo hoor over je BMX achtergrond en dat je graag speelt met je bike, denk ik zeker dat het een goede keus is.
Of ie sneller is dan je Nerve? Who cares?! Misschien zal het een fractie schelen, maar de geometrie van zo'n bike vraagt om mee te spelen en wat progressiever te rijden. En daar zit, voor mij althans, het grootste plezier van het fietsen in.

Succes met je keuze :bier:
Ride a bike!
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Dit is wel een hele gave bak!!
Eigenlijk precies iets in mijn straatje..........zeker ook voor Nederlandse bodem geschikt. Je rijd nu 110/110 en je zult voornamelijk veerweg voor missen en niet zozeer achter. Dus 5mm meer achter en 130mm voor is echt een topcombi. Zie bijvoorbeeld ook de Pyga 110, die 110mm achter heeft en ook 130mm voor.

Ik kom zelf van een Camber 110/110 en wilde ook graag iets meer. Was dus in de race voor de nieuwe camber 120/120mm of Trek Fuel EX 8 120/120. Ben echter toevallig tegen een leuke zgan 2e hands Stumpy Evo aangelopen, maar vind dat eigenlijk net iets teveel van het goede. (135/140mm)

De Camber Comp 29 2016 zou dus een betere optie zijn, maar die zou ik dan het liefst willen upgraden met een 130mm Pike.........maargoed.

Deze Transition Smuggler heeft ook echt goeie looks!

Ik rijd zelf parcours Z'meer, B'hoek, Amerongen, Schoorl, Zandvoort, Dorst en GPS ritten in de Ardennen (Lowie's) en Eifel, (TransAlps) Italie/Zwitserland/Oostenrijk etc.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik ken deze fietsen alleen van de reviews, maar daar is steevast dezelfde conclusie: optimale lol. Klimmen net een tikje minder, maar eenmaal boven is er geen houden meer aan.

En in dezelfde orde van grootte: Banshee Phantom, Evil The Following, inderdaad de Pyga en zo nog wel een paar fietsjes.

Die veerweg moet je je weinig van aantrekken, daar ga je geen last van hebben, alleen maar meer lol.


Het enige wat ik er nog aan toe kan voegen is dat iets kleinere wielen toch nog wat speelser aanvoelen, je gooit een fiets met kleinere wielen net wat makkelijker heen en weer. Maar in NL is dat verschil weer erg klein. Maar maak toch nog even een proefritje op een fiets met pakweg 130-140 mm en 27,5" wielen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
TillyGemert
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 14 april 2008, 08:29
Contacteer:

Bedankt voor alle positieve reacties tot zover!

@Lars TB: Kleinere wielen voelen inderdaad wat speelser aan, mar dan kom je al gauw op 140mm uit. Laatst heb ik op een 650B Cube gereden met zoveel vering... Da's voor mij toch net wat te veel van het goede...
Maar je attendeert me ook op de Evil The Following.. Wat een geweldig apparaat is dat! Daar ga ik ook zeker eens effe naar kijken.. Thanks!

Toen de Banshee Phantom net als prototype bekend werd gemaakt vond ik dat ook een ultra coole fiets, maar ondertussen vind ik hem een beetje achterhaald vergeleken bij sommige andere fietsen.
Op Vital zijn recentelijk een aantal van dit soort fietsen getest maar daar kwam Smuggler voor mij toch het best naar voren. Ook nog eens wat over de Evil opzoeken....
nietsche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 21:07
Mijn mountainbike: The Tusker, Bionicon Reed

Met mijn fully 160 voor en 145 achter en met mijn fatbike rijd ik in Heerlen, beide bieden me evenveel plezier :-q .
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Ik heb op mijn fiets ook 130 mm voor en 110 mm achter zitten. Wellicht voor de (toch niet leuke) vlakke- of klim kilometers een beetje teveel van het goede, maar als het naar beneden gaat en technische wordt, dan komt de veerweg goed tot zijn recht, en verschijnt een grijns van oor tot oor :D .

Ik kies er dus duidelijk voor om m'n fiets af te stellen op de trails waar ik de meeste lol beleef, i.p.v een fiets te hebben die het beste past bij de vele, saaie kilometers.

zowel de Transition als de Evil zouden zomaar op mijn verlanglijstje kunnen staan.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Forumlid "svaiy" heeft zo'n oranje smuggler.
En ik ken ook wel iemand die een Evil heeft :tong

Beiden worden vaak in/rond Heerlen uitgelaten...
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

doezel schreef:En ik ken ook wel iemand die een Evil heeft :tong

Geloof mij, van die persoon moet je je heel heel heel heeeel ver vandaan houden.... :tong :tong :tong
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

mud mate schreef:Geloof mij, van die persoon moet je je heel heel heel heeeel ver vandaan houden.... :tong :tong :tong
Zelden dat mud mate zoiets zinnigs zegt als dit hier :tong
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Gebruikersavatar
svaiy
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 11:26

Hoi! Zoals Doezel al aangeeft heb ik inderdaad een Smuggler. Je kan er prima XC mee rijden, al is het natuurlijk geen lichtgewicht hardtail raket. Voor Trail rijden leent een Smuggler zich natuurlijk wat beter. In Heerlen en omstreken is ie als een vis in het water denk ik (daar is ie nog niet geweest). Het Achenerwald is in elk geval prima te doen!

Er is nog geen SYS vanwege het ontbreken van mooie plaatjes, maar hier vast een sneak preview:

Afbeelding
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

@svaiy: wat waren jouw beweegredenen om van de Slide 130 naar deze Smuggler te gaan? En ben ook wel benieuwd via welk kanaal je deze hebt gekocht.

Thanks.....
Gebruikersavatar
svaiy
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 11:26

Ik kan allerlei excuses gaan verzinnen, maar ik vond het gewoon een gruwelijk vette bike! Dat is de belangrijkste reden geweest :) Verder ben ik er kwa geometrie natuurlijk ook wel wat op vooruit gegaan. Ik heb lang gezocht naar het frame, op veel plekken was het uitverkocht en kwam er pas rond maart/april 2016 weer voorraad (heb de bike ergens nov 2015 gekocht). Ik heb het frame uiteindelijk gekocht bij http://bikeshop.mountainlove.de/" onclick="window.open(this.href);return false;

In nederland kun je terecht bij Bikeboutique in Elsloo (http://www.bikeboutique.eu/" onclick="window.open(this.href);return false;). Hier heb ik bijvoorbeeld mijn Kona Honzo gekocht, een mooie betrouwbare zaak. Rob, de eigenaar, neemt uitgebreid de tijd voor advies.
Plaats reactie