Advies gevraagd: van Cannondale Rush naar ?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Dr.Wolly
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 13 september 2014, 20:17

Dag,

Ik rijd nu sinds 3 jaar op een 2e hands Cannondale Rush fully maat L, met 27.5 inch velgen. Kortere stuurpen erop gezet en een riser stuur. Overgestapt destijds omdat ik rugklachten heb en vooral snel last heb van spanning in de schouder / nek regio, dat resulteert vaak in 2 dagen hoofdpijn na het fietsen. Dat is de reden dat ik destijds met het racefietsen gestopt ben. Ik zou feitelijk wat rechter op willen zitten. De geometrie van de Rush is wat ouder en ik zit te diep heb ik het idee. Dat geeft schouder en nekklachten. Nu wil ik een andere fiets kopen, bij voorkeur een fully, maar ik heb geen budget voor een nieuwe fully van 2200 euro +. Dus een pas-sessie bij de lokale fietsenwinkel gaat het niet worden.

Zijn er mensen die deze klachten kennen / herkennen en hebben jullie een advies voor mij wat geschikte fietsen kunnen zijn? Tussen de 1000 en 1500 al richtprijs voor een 2e hands.

Alvast bedankt voor jullie adviezen!!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Als je zo gestrekt zit, is een L dan wel jouw maat?
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Is dat deze: http://www.bikeradar.com/mtb/gear/categ ... -14-48256/" onclick="window.open(this.href);return false; ?

Die review zegt dat het een trail-georienteerde fiets is maar een 100mm vork doet toch anders vermoeden. Het kan idd ook in je houding op de fiets liggen. Die kan idd te diep zijn of je hangt je teveel op je handen. Wellicht hoef je niet eens voor een andere fiets te kijken en is het op te lossen door bv een vork met meer veerweg te monteren.

Anderzijds, mss is de fiets wel te groot en zit je te uitgestrekt of is hij niet goed afgesteld. Een (goede) bikefitting is wellicht ook een optie. Het is wat lastig om iets concreets te zeggen aangezien je niet heel veel info geeft. (lengte, bbl, gewicht, soorten trails, rijstijl, etc) :)

Edit:
Jurf vermoed een beetje hetzelfde :)
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ik denk dat hij een oudere 26er rush heeft (geen 29er) vanwege de 650b wielen. De oude rush was en is ervoor geschikt.

Wat extra gegevens zoals lengte en misschien een foto van je fiets zeggen ons al veel meer.
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Leuke fiets binnen budget op MP, zit je recht en met veel veerweg. Lekker comfi, maar niet echt efficient op de routes in NL.
Kona Precept 150
http://link.marktplaats.nl/m1220901146? ... ios_tablet" onclick="window.open(this.href);return false;
Ad

Wat je ook kan proberen is een stuurpen onder een hoek omhoog met een riserbar, misschien dat je daar mee weg komt als de rush verder goed bevalt . Dan Ben je ronde de 100,- klaar.
One life, ride it!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

26" is bijna per definitie diep zitten.

In dat opzicht is bijna iedere 29" al een verbetering wat rechtop zitten betreft, maar een nieuwe 27,5" zal ook een verbetering zijn.

Verder heeft de manier van kracht zetten ook wat te maken met rugklachten. Ik neem aan dat je wat core-oefeningen doet? Maar een goede meting (los van een fiets aankopen) kan ook duidelijkheid geven of je misschien verkeerd op je huidige fiets zit. Kost je wel wat geld, maar als dat de oplossing is...!

Hoe lang ben je zelf? Waar rijdt je vooral?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

In plaats van een flink bedrag uit te geven aan een andere bike zou je, wat reeds eerder aangedragen werd, wellicht eerst eens een stuurpen kunnen proberen met meer rise.
Die creëert ook een wat rechtere zit en kan daardoor je lichamelijke klachten (gedeeltelijk) wegnemen.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Dr.Wolly
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 13 september 2014, 20:17

Ik ben zelf 1.82 cm lang en weeg 82 kilo.

Het is een oudere Rush uit 2006 ik met een Lefty 100 / 120 mm voorvork. Was eerst een 26 inch, maar heb er later 27.5 inch Ryde velgen bij kunnen krijgen. Verdere aanpassingen die ik heb gedaan: kortst mogelijke stem, 60 mm 20 graden en een riser stuur van Ergotec 3cm met 14 graden backsweep. Ook zit er een langere stuurpen op waardoor het stuur 3 cm hoger staat. Er zitten 2.25 brede banden onder.

Maar de klachten blijven helaas. Als ik mijn huidige fiets moet vervangen zit ik dus met een budget van max. 1500 euro en dan liever een goede 2e hands dan een mindere nieuwe fiets. Alleen beperk je bij fully's je keuze aanzienlijk, mogelijk een fiets met dikkere banden of toch een fully?

Kunnen jullie hier wat mee?
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Die oude rush had een redelijke moderne geometrie en met 650b wielen heb je nog steeds een leuk fiets. Heb een tijdje 1 gehad en mis hem soms nog wel. Qua lengte zou die goed moet zitten. Ik had een M met mijn 1.70. Jammer dat het niet klikt met jou lichaam, dat kan natuulijk ook al heb je van alles geprobeerd. Misschien dat je een keer wel even iets nieuws kan testen om te kijken of het echt helpt voordat je aardig wat geld gaat uitgeven.

Als je die rush weg doet kan je al een aardig percentage van een nieuwe financieren en indien die 1500 er nog bovenop komt lukt het zeker om een aardige tweedehands fully te vinden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Heb je een indicatie van het verschil in hoogte tussen zadel en handvatten?
Zelf houd ik ook niet van diep zitten en bij mij zitten die twee ongeveer op gelijke hoogte. Bij mijn vriendin staat het stuur nog hoger en dat ziet er niet geweldig mooi uit (vind ik), maar rijdt nog verrassend goed (vind ik ;-)).

Hele rare kunstgrepen heb ik niet uit hoeven halen, wel zijn het allemaal 29ers en zijn wij niet heel groot (1.70m). Bij mijn vriendin zitten er iets meer spacers op en haar stuur heeft wat meer rise.

Als je naar frames/fietsen kijkt kun je de balhoofdbuislengte en de stackwaarde vergelijken met andere fietsen (in jouw maat), hoe groter hoe makkelijker je het stuur hoog kunt krijgen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Dr.Wolly
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 13 september 2014, 20:17

Nog wat aanvullende info. Wat ik nog kan vinden is dat de 'head angle' 69 graden is en ik kan niet vinden hoe lang de balhoofdbuis is helaas. Mijn zadel en stuur zitten ongeveer op gelijke hoogte. Ik fiets vaak in het Oosten van het land, Twickel, Lonneker, Hellendoorn etc en in de omgeving van Tecklenburg (Hermannsweg).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heb je je 26" achterwiel nog ?
Zet dat eens terug, dan kom je ook iets meer rechtop te zitten, gewoon om te proberen.
De langere stuurpen vind ik niet de meest logische keuze, ook al heb je het gedaan om hoogte te winnen, je stuur gaat ook naar voren, dus je zit wordt er volgens mij niet beter op.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Foto's van je fiets? (zijkant)
En een foto van jou op je fiets, ook vd zijkant
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dr.Wolly
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 13 september 2014, 20:17

https://pin.it/itbvunlnh4nodb" onclick="window.open(this.href);return false; zoals gevraagd een foto van mijn fiets.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dr.Wolly schreef:Afbeelding
Kan het niet goed zien maar de zit lijkt wel wat diep? Kan je het stuur trouwens nog verder omhoog draaien (de rise lijkt in lijn met je handen te staan)?
Plaats reactie