Framegrootte Scott Spark RC 900 Team

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Roy1980
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: wo 3 juni 2009, 12:34
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Team 2018 en een Chinees met grote wielen

Beste mensen, ik heb jullie hulp nodig. Na lang te hebben gezocht naar een goede fully, heb ik nu de knoop doorgehakt. Het gaat een Scott Spark RC 900 Team model 2018 worden.

Het gaat om deze fiets: https://www.scott-sports.com/us/en/prod ... =265231006" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik twijfel echter of het een M of een L moet gaan worden. Ik ben zelf 1.80 m en ik heb een relatief lange nek. Bij een 'normale neklengte' :lol: zou ik (een paar centimeter) onder de 1.80 m zijn. Het punt is dat Scott een M voorschrijft voor een lichaamslengte van 1.74 - 1.80 m, terwijl een L voor 1.78 - 1.86 m wordt voorgeschreven. In feite zouden zowel de M als de L dus in aanmerking komen.......

De horizontale bovenbuislengte van de Spark in maat M is 600 mm. In de maat L is deze een stuk langer, namelijk 630 mm. Ik heb gisteren proefgezeten op beide maten. De L was te lang, omdat die een stuurpen had van 8 cm. De M was gevoelsmatig wat klein, maar die had een stuurpen van 7 cm. Ter vergelijking: mijn huidige hardtail is ook een M en die heeft een horizontale bovenbuislengte van 'maar' 595 mm, maar ik heb wel een stuurpen van 9 cm.

Ik denk dat ik een keuze moet maken tussen een groter frame met een korte stuurpen (6 cm), of een kleiner frame met een langere stuurpen (9 cm).

Ik ben heel benieuwd naar jullie visie/advies!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dit is wat (erg) kort door de bocht maar
Oud: 595+90=685mm
L: 630+80=710mm
M: 600+90=690mm

De M zit dus het dichtst (is wel langer) bij de oude maar voelt te klein. Dan zou ik toch de L nemen en idd wat spelen met stuurpen-lengte :)

Zoek anders de geometrie van je oude fiets op en vergelijk die met de Scott`s, met name de reach is wel handig, denk ik.
Roy1980
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: wo 3 juni 2009, 12:34
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Team 2018 en een Chinees met grote wielen

Dank voor jouw reactie TeZNL. De M ligt inderdaad het dichtst bij mijn oude. Op zich is dat prima, maar de vraag is dan eigenlijk wat jullie zouden doen. Een groter frame met korte pen of een korter frame met langere pen.

Dat van de reach is een interessante. De reach van de Scott is 429,5 mm en die van mijn oude (hardtail) is 407,6 mm. Dat scheelt dus nogal, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niet goed weet wat de relevantie van de reach is. Ik dacht eigenlijk dat de horizontale bovenbuislengte doorslaggevend is.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dat is en blijft lastig omdat zithoeken nogal kunnen verschillen. Daarom hebben ze reach uitgevonden, dat is altijd de horizontale afstand vanaf hart trapas tot hart balhoofd en maakt het (in theorie, lol) makkelijker om te vergelijken. Icm de bovenbuislengte kan je dan ook nog een beetje bepalen waar je zwaartepunt ligt.

Dat is het lastige van de geometrie-cijfers: je kan ze eigenlijk niet los van elkaar zien.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Beetje versimpeld, maar de (horizontale) bovenbuislengte zou je kunnen zien als indicatie voor de lengte van de fiets als je zit, de reach als lengteindicatie als je staat.

Vooral bij frames met zeer afwijkend gevormde zitbuizen (bv erg schuin en/of geknikt) is de bovenbuislengte niet altijd een goede referentie omdat een iets hoger of lager zadel meteen erg veel in lengte scheelt. En bij een erg ver uitgeschoven zadelpen op een erg schuine zitbuis komt je zwaartepunt te ver naar achteren te liggen, boven de achteras.

Op jouw vraag terugkomend, ik denk dat ik zou kiezen voor een wat langere bovenbuis (als de andere maten wel kloppen) met een korte stuurpen. Maar het hangt ook van je voorkeuren af, dus het is niet persé zo dat dat voor jou de beste keus is...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Roy1980
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: wo 3 juni 2009, 12:34
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Team 2018 en een Chinees met grote wielen

Dank voor jullie reacties. Nu ik alles nog eens goed vergelijk, dan zie ik dat de 'zitbuishoek' tov de chainstay (horizontaal) van mijn oude is 73,5 graden is. Van de Spark is die 73,8 graden, dus nagenoeg identiek. Is het dan zo dat ik bij de Spark, gelet op de grotere reach van de Spark, een grotere setback in mijn zadelpen nodig heb om dezelfde positie van mijn knie ten opzichte van het mijn pedaal te krijgen als op mijn oude bike? De bottombracket staat immers verder naar achteren (dus meer ONDER het zadel dan VOOR het zadel). Ik omschrijf het wat onduidelijk, maar ik hoop dat jullie mij begrijpen.

Als het klopt wat ik schrijf, dan moet mij de Spark het zadel dus verder naar achteren, zodat de totale lengte toeneemt. In dat geval zou ik zeker een M moeten nemen.

Ik dacht trouwens hier weleens gelezen te hebben dat je in geval van twijfel het beste voor het kleinste frame kunt kiezen. Maar misschien is dat inmiddels achterhaald.

Extra info:
- lichaamslengte: 180 cm
- binnenbeenlengte: 85,5 cm
- romp: 60 cm
- armlengte 59 cm
Laatst gewijzigd door Roy1980 op zo 12 november 2017, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik denk dat ik je begrijp, alleen is het niet je BB die naar achteren staat maar je zadelbuis die naar voren staat (eerst recht omhoog dan pas de knik). Vroeger werd de hoek vanuit de BB gemeten maar bij dit soort constructies gaat dat dus niet. Daarom is de reach (=voorkant fiets) ook groter, je zit immers meer naar voren toe.

Als je met een 1cm kortere stuurpen al het gevoel hebt dat de fiets te klein is, moet je imho niet voor een M gaan.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij zo'n geknikte zitbuis worden vaak twee hoeken gegeven: de werkelijke hoek waaronder de buis staat, en een virtuele hoek. De lijn die daarvoor gebruikt wordt loopt van (uiteraard) hart bracket tot het midden van bovenkant zadelpen. En daar wordt het probleem meteen duidelijk: de positie van bovenkant zadelpen varieert naarmate je het zadel hoger of lager zet.
Dus de opgegeven virtuele zithoek is slechts een indicatie, je kunt 'm pas exact bepalen als je weet hoe hoog je zadel komt te staan.

Vwb de positie van je zadel tov de trapas, daar verschillen de meningen over. Een stroming zegt dat je kniegewricht precies boven de as van je pedaal moet uitkomen (KOPS: Knee Over Pedal Spindle).
Een andere stroming zegt dat dat niet zo'n vast gegeven is. Wil je (goed omschreven) achtergronden google dan eens op Keith Bontrager KOPS.

Ik denk dat je niet kunt zeggen dat het altijd beter is om voor het kleine frame te kiezen ingeval van twijfel, net zo min als dat altijd het grotere frame de betere keuze is. Het hangt van teveel factoren af, in het bijzonder je eigen voorkeur...
Het beste is een frame met de goede maat. En misschien is dat wel te vinden bij een ander merk ;-)

(Ik kan je geen advies geven op basis van je lichaamsmaten, ben zelf 1.70m en mijn ervaringskennis is dan ook vooral van toepassing op de kleinere framematen ;-)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik zou toch neigen naar een M met langere stuurpen. Zeker met je redelijk normale tot lange BBL.
Je hebt dan iets meer drop en vind ik een wat lekker scherper sturende fiets een L wordt wel wat logger ben ik band. Ik ben zelf 185, korte nek, dus ben eigenlijk 188 :-) en een L is bij mij altijd prima. Ik pas nog op een M met een 12cm stuurpen en dat rijd beter dan een XL met bv 8cm stuurpen.

Het gaat bij een fiets on de stack en reach, overige maten zijn nuances, tenzij ergens de wielbasis ineens 3cm verschilt, maar met bv racers waar ik net pas in heb verdiept is dat mm werk.
Annanraen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: do 12 oktober 2017, 09:21

Ik heb een spark rc L gekozen. Ben zelf 1m80, maar heb zeer lange benen en armen (bbl van 89)
Heb test gereden op de M en L. De M voelde niet stabiel genoeg bergop voor me.

Dat gezegd zijnde, als het enkel je lange nek is, zou een M misschien wel comfortabel rijden voor je.
Test eens bij een scott test center. In Tilburg hebben ze een team M en L staan dacht ik
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tilburg, dat moet Ventoux zijn?
Goeie shop, de eigenaar (Steef) heeft een verleden als fysiotherapeut en kan je zeker helpen met je probleem.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
knol
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 14 november 2017, 14:37

Zo'n bike voor dit bedrag kun je niet naar mij mening niet op papier uitzoeken en moet je jezelf goed laten adviseren in de winkel en er op gaan zitten. Daar kunnen ze toch zo even een langere of korte stuurpen monteren. Zelf net in het bezit van een Spark RC team XL (1,90mtr), L was veel te klein voor mij. Stuurpen aanpassingen doe ik evt. pas na een maandje fietsen. Succes
PS: eerste fietsimpressie is goed, lekker licht en wendbaar.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Heb net dezelfde keuze moeten/mogen maken maar dan tussen L en XL. Heb een bbl van 90 en rij nu Giant Anthem Advanced X 29er van 2013 in maat L. Die fiets heeft een kortere reach dan de Spark RC en fietst heerlijk. Mijn zadelhoogte is 80 cm. Ik heb diverse fietsen bekeken; de nieuwe Anthem Advanced Pro, de nieuwe Epic, de Cube AMS en de Scalpel. Met mijn maten kan ik alle kanten op en dat maakt het juist lastig. De nieuwe Anthem en de Spark RC hebben vrijwel dezelfde geometrie. Scott plaatst me tussen twee maten in en Giant wijst me (weer) duidelijk naar een L. Ik ben geen speedfreak maar wil een snelle XC-Bike voor mijn rondjes in Drenthe en af en toe de vakantietochten in het buitenland.

Bij een zelfde setup als bij mijn huidige Anthem zit ik straks verder naar achteren. Mijn huidige Anthem heeft een lange achterbrug. Hierdoor klimt de fiets goed maar is niet heel wendbaar. Ik wil dus wel een wendbare fiets! De stack van een Spark is behoorlijk laag vergeleken bij andere fietsen! Iets om rekening mee te houden. Als je dus ‘aan het einde’ van een maat zit dan moet je wel een soepel ruggetje hebben. En dat heb ik niet.

De moderne XC-fietsen zijn zo lang dat ik bang ben om bij de Spark RC in XL alle voordelen van een korte achterbrug weer kwijt te raken en bovendien te gestrekt te zitten. Kijk maar eens naar wielbasis en effectieve bovenhuis. Bij een Spark RC is het ook direct een grote stap van L naar XL. Ik zou bij de Epic sowieso voor XL kiezen maar bij Giant voor een L.

Uiteindelijk heb ik ook van de Spark RC een L besteld. Ik hou voldoende zadelpenlengte over om niet te hoog te komen. Ik vervang de standaard voorbouw door een positieve van 6 of 8 graden en zet er direct een riser bar op. Met een stuurpen van 8 cm, nu heb ik 9, komt mijn stuur een centimeter verder dan nu. Mijn enige zorg is straks het klimmen. De Anthem die ik nu heb houdt het voorwiel perfect op de grond, dat zal straks spannender worden. Daarentegen wel wendbaarder en zeker prettiger in het dalen. Nog even wachten en dan komt ie. We zullen het gaan beleven.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

Roy1980 schreef:Beste mensen, ik heb jullie hulp nodig. Na lang te hebben gezocht naar een goede fully, heb ik nu de knoop doorgehakt. Het gaat een Scott Spark RC 900 Team model 2018 worden.

Het gaat om deze fiets: https://www.scott-sports.com/us/en/prod ... =265231006" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik twijfel echter of het een M of een L moet gaan worden. Ik ben zelf 1.80 m en ik heb een relatief lange nek. Bij een 'normale neklengte' :lol: zou ik (een paar centimeter) onder de 1.80 m zijn. Het punt is dat Scott een M voorschrijft voor een lichaamslengte van 1.74 - 1.80 m, terwijl een L voor 1.78 - 1.86 m wordt voorgeschreven. In feite zouden zowel de M als de L dus in aanmerking komen.......

De horizontale bovenbuislengte van de Spark in maat M is 600 mm. In de maat L is deze een stuk langer, namelijk 630 mm. Ik heb gisteren proefgezeten op beide maten. De L was te lang, omdat die een stuurpen had van 8 cm. De M was gevoelsmatig wat klein, maar die had een stuurpen van 7 cm. Ter vergelijking: mijn huidige hardtail is ook een M en die heeft een horizontale bovenbuislengte van 'maar' 595 mm, maar ik heb wel een stuurpen van 9 cm.

Ik denk dat ik een keuze moet maken tussen een groter frame met een korte stuurpen (6 cm), of een kleiner frame met een langere stuurpen (9 cm).

Ik ben heel benieuwd naar jullie visie/advies!
Ik heb zelf ook een Spark maat M bij 1.78 maar het ligt vooral aan de verhoudingen in je lichaam (langere benen oid) In ieder geval moet je de stuurpen een mm of 20 korter nemen als je niet een echte xc world cup rijder bent. Eventueel een rizer bar rijdt ook veel aangenamer. In dat geval zou een L waarschijnlijk jouw maat zijn, maar passen is weten
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Heb mijn Spark RC Pro binnen. Heerlijke fiets! Heb een 3T riser bar (30 mm rise) en een 3T stuurpen met 10 graden rise laten monteren. In mijn geval staan stuur en zadel ongeveer op dezelfde hoogte nu. Bijna dezelfde verhoudingen als bij mijn oude Anthem. Zit alleen meer 'in' de fiets, nog meer, en heb iets meer reach. Voor mij ideale positie.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Plaats reactie