Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
Offline
BerichtGeplaatst: ma 23 april 2018, 12:32 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: wo 3 december 2008, 10:05
Berichten: 9431
Mijn mountainbike: doet het prima.
Stel nou he. Stél nou, dat ik in de markt was voor een nieuwe fully. Geen dikke Endurobak, maar een aluminium afstandsvreter voor m'n achtertuin (UHR) met voor en achter zo'n 120mm veerweg, een Eagle of 2x11 aandrijving, en 29er wielen... in hoeverre moet ik dan wegblijven van fietsen die achter nog geen Boost hebben? Want bij aardig wat fietsen in de 2000,- klasse is dat het geval: wel een Boost voorwiel, maar een 142x12 achterwiel.

Graag uw gefundeerde overwegingen :bier:

_________________
Nukeproof Scout 290 Comp 2017

Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 23 april 2018, 12:54 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 12 april 2016, 09:59
Berichten: 264
Mijn Jeffsy had destijds een Boost achterkant en een non-Boost voorkant. Dat was behoorlijk lastig bij het zoeken van een wielset. Eigenlijk kom je dan snel uit bij handgespaakte wielen. Maar goed, dat is misschien toch je keuze wel als je een wielset wil kopen.
Ik denk dat Boost eigenlijk alleen maar voordelen heeft, hoewel ik, en waarschijnlijk de meeste amateurfietsers in NL, ze niet zo snel zullen merken..

Wat misschien wel goed is om over na te denken:
Een frame met een 12x142 achterkant is wellicht al wat belegen aan het raken, immers een fabrikant zal zijn nieuwe frame toch liefst uitbrengen met de meest moderne snufjes.. Dat hoeft geen nadeel te zijn natuurlijk, maar wellicht is de geometrie iets verouderd en pas je beter op een moderner frame (ik meen dat je best lang bent)

Ben je overigens niet bang voor veel overlap met de hardtail? Je kunt natuurlijk ook de andere weg bewandelen en een wat meer richting enduro-gerichte full suspension kopen. Een paar lichtere bandjes op de Scout en je knalt daarmee prima over de UHR denk ik.

Leuke zoektocht, succes!


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 23 april 2018, 12:58 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: wo 3 december 2008, 10:05
Berichten: 9431
Mijn mountainbike: doet het prima.
Dat is ook nog steeds een overweging - en ik heb ook geen haast dus wellicht komen die frames nog wel. Maar juist voor al dat gehobbeldebobbel op de UHR lijkt een fully me lekker. Want met een HT weet ik nou wel hoe het is;).

_________________
Nukeproof Scout 290 Comp 2017

Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 23 april 2018, 13:01 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: zo 29 maart 2015, 00:33
Berichten: 237
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 8.9 2015 / Trek Remedy 9.7 2018
Wat Kabookie schrijft: upgrades/vervanging wordt steeds lastiger want alle recent ge-update frames zijn boost.

Ik heb zelf een Nerve8.9 met 29inch wielen uit 2015 zonder boost.
Dat ding rijd nog erg lekker, maar ik kijk wel met een schuin oog naar een stijvere vork als de Fox32 (dat is makkelijker als afvallen waardoor de vork het makkelijker zou hebben :bier: )....bijna niet te vinden voor een zacht prijsje waar ik wel regelmatig goedkope boostvorkjes zie paseren.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 23 april 2018, 13:04 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: wo 3 december 2008, 10:05
Berichten: 9431
Mijn mountainbike: doet het prima.
Maar: stel ik wil later eens upgraden op zo'n bike naar Eagle. Heb ik Boost nodig om eagle te rijden? Want ja, hele generaties bommelen Boostloos door de bossen.

_________________
Nukeproof Scout 290 Comp 2017

Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 23 april 2018, 13:15 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 2 mei 2013, 12:55
Berichten: 6193
Belangrijkste factor in wielstijfheid is de hoek die de spaak maakt. En die is bij Boost gunstiger. Kleine beetjes maken al verschil en Boost is meer dan een klein beetje.


Voor mij waren de eerste 29ers die het gevoel gaven dezelfde wendbaarheid te hebben als 27,5" fietsen met Boost wielen. Geometrie speelde in sommige gevallen zeker een rol, maar ook in de gevallen waar de geometrie niet anders was maakten de Boost wielen het verschil.

Dus als je voor een 29er gaat: Boost. Houd je het bij 27,5": maakt niet zoveel uit, kleinere wielen zijn ook bij 142 mm stijf genoeg.

_________________
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 23 april 2018, 13:15 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 2 mei 2013, 12:55
Berichten: 6193
Kapitein Iglo schreef:
Maar: stel ik wil later eens upgraden op zo'n bike naar Eagle. Heb ik Boost nodig om eagle te rijden? Want ja, hele generaties bommelen Boostloos door de bossen.


Nee, heeft niets met elkaar te maken.

_________________
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 23 april 2018, 13:16 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: wo 3 december 2008, 10:05
Berichten: 9431
Mijn mountainbike: doet het prima.
En is het effect dat je beschrijft evenzoveel merkbaar in voor als achterwiel?

Ah en dank voor de Eaglecompatibiliteitsbeantwoording.

_________________
Nukeproof Scout 290 Comp 2017

Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 23 april 2018, 13:22 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 2 mei 2013, 12:55
Berichten: 6193
Kapitein Iglo schreef:
En is het effect dat je beschrijft evenzoveel merkbaar in voor als achterwiel?


Ja. Hoewel dat moeilijk te kwantificeren is... . Want ergens rijden fietsen met iets flexibiliteit in het achterframe (Prophet, Orange, Snowdon) erg goed. Maar ik vind zijdelingse flex in mijn wielen niet heel erg voorspelbaar, geeft mij minder gevoel op de grens. Waar de meeste frames en vorken die flex wat meer opbouwen.

Voor wil je stuurprecisie, maar de achterkant speelt daarin ook een grote rol.

_________________
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 23 april 2018, 13:27 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: wo 3 december 2008, 10:05
Berichten: 9431
Mijn mountainbike: doet het prima.
Helder. Ik hink ook op twee gedachten de Kabookie al verwoordde. De vraag is eigenlijk of ik m'n Enduroritjes met een echt Endurogerichte bike wil rijden en de Scout in ga zetten op de UHR. Maar dan moet ik de Scout meer UHR geörienteerd maken, met vooral lichtere banden (dat is eigenlijk het belangrijkste). En accepteren dat ik ook aan de achterkant blijf hobbelen.

Of tegelijkertijd accepteren dat ik met een endurobike ook over de UHR kan, maar geen toptijden neer zal zetten.

Maar wacht eens: dat doe ik nu ook al niet.


AAAARGH FIRST WORLD PROBLEMS!

_________________
Nukeproof Scout 290 Comp 2017

Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 23 april 2018, 13:37 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: wo 25 januari 2017, 13:17
Berichten: 261
Mijn mountainbike: Trek Fuel - KTM Racecross
Kapitein Iglo schreef:
accepteren dat ik met een endurobike ook over de UHR kan, maar geen toptijden neer zal zetten.


Dat! Dan maar wat harder zweten omhoog, en geen PR's meer op de saaie rechte stukken. Maar wel met dikke grijns die remknippen over :D


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 23 april 2018, 13:41 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 31 mei 2007, 12:06
Berichten: 6646
Mijn mountainbike: Staal!
Wat voor wielen zou je nemen? Want een setje Crossrides met Boost gaat echt wel slapper zijn dan een handgebouwde set zonder Boost. Ik persoonlijk zou me bij de keus voor een fiets niet laten leiden door wel of geen Boost. Beiden rijden namelijk gewoon goed en qua verkrijgbaarheid zou ik me ook geen zorgen maken. Bij de wielrenners zijn ze nu net om naar 142x12, mocht je nog eens een naaf nodig hebben.

_________________
Custom, handgebouwde stalen frames: projectXII.nl

Hg

patientZERO

Gravelgrinder


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 23 april 2018, 13:49 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: zo 29 maart 2015, 00:33
Berichten: 237
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 8.9 2015 / Trek Remedy 9.7 2018
Ik ben er nog steeds niet uit of ik mijn Canyon 29er met 110 voor en achter of mijn Remedy27.5 met 160 voor en 150 achter nou het leukst vind.
Ze hebben allebei hun leuke kanten.

Rondetijden verschillen zou ik niet weten aangezien ik zonder horloge, computer of apps rij.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 23 april 2018, 13:52 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: wo 3 december 2008, 10:05
Berichten: 9431
Mijn mountainbike: doet het prima.
suravida schreef:
Wat voor wielen zou je nemen? Want een setje Crossrides met Boost gaat echt wel slapper zijn dan een handgebouwde set zonder Boost. Ik persoonlijk zou me bij de keus voor een fiets niet laten leiden door wel of geen Boost. Beiden rijden namelijk gewoon goed en qua verkrijgbaarheid zou ik me ook geen zorgen maken. Bij de wielrenners zijn ze nu net om naar 142x12, mocht je nog eens een naaf nodig hebben.

Ik heb nu een handgespaakte set (ryde edge 30 met DT swiss 350) in de scout. Die geven geen krimp. Hoe dat in boost zou zijn? Geen idee. Brede velgen zijn wel een blijvertje.

_________________
Nukeproof Scout 290 Comp 2017

Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 23 april 2018, 13:59 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 12 april 2016, 09:59
Berichten: 264
Uitwisselbaarheid met de fiets die je nu hebt kan ook een motivatie zijn om voor boost of juist non-boost te gaan.

Ik vind de afwisseling tussen m'n hardtail (toevallig ook een Scout) voor in NL en m'n fully voor de uitdagendere ritten juist erg leuk. Nu heb ik nog nooit op de UHR gereden, dus weet niet hoe leuk ik die remknippen zou vinden op de HT, maar ik vind de directheid en het wat lichtere gewicht van de HT belangrijker dan het comfort van de fully in NL.

Ben wel benieuwd wat je op het oog hebt.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende


Wie is er online

Bikers op dit forum: bartsince1975, Jopain en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: