All Mountain Hardtails: Het grote AM Topic

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zou me weinig aantrekken van wel of geen Boost, non Boost naven zullen nog wel even leverbaar blijven, alleen al omdat veel disc racefietsen net zijn overgestapt op 12x142. Ik bouw mijn laatste frame in ieder geval gewoon lekker 142x12, anders is het zonde van alle naven die ik nog heb liggen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Hmm ja. Nog iets, ik lees veel dat met mijn lengte sowieso 29er is aangeraden omwille van de schaal, groot frame, grote persoon horen grote wielen bij. Ik wil geen 27.5 VS 29er debat starten, maar klinkt ergens wel logisch toch? Kan Bij een forumlid van het Belgische forum een Kona Honzo AL/DL met Fox en XT afmontage op de kop tikken, 2016 model idem, dus geen boost. Reach van 485 is theoretisch gezien wel aan het minder gewenste eind:
https://forum.mountainbike.be/viewtopic ... Kona+honzo" onclick="window.open(this.href);return false;

Of toch de Bird Zero TR met Reach van 495:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

Enige mtb dat ik ooit op heb gereden is mijn 26er Cube Analog. Dus een upgrade is het sowieso. Ik weet dus (nog) niet hoe een 27.5 of 29er rijdt. Ik ga eind deze maand wel naar de Happy Bike days in Houffalize om te testrijden. Dus misschien wordt ik dan wel wijzer over welke richting ik wil uit gaan.
...
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zou eerst eens wat gaan testen als je enige referentie een 26" Analog is. Zelfs een 29er xc cube gaat al zo anders aanvoelen dat meteen overstappen naar een lange slacke ltht wel een hele erge grote cultuurschok kan zijn. Niet dat de fiets niet goed voor je zou zijn, maar des groter je referentiekader des beter je kan beslissen. En daar zijn de Happy bike days briljant voor!
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

De Bird Zero TR is al verkocht :(
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Dat maakt je keuze enkel makkelijker. 2e hands bird valt af ;-)
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Dutch schreef:Dat maakt je keuze enkel makkelijker. 2e hands bird valt af ;-)
Reach van 485 voor een Honzo AL/DL van 2016 is misschien net te kort voor mijn lengte van 2m? 2018 modellen hebben reach van 510. Alleen is de afmontage van een 2018 instapmodel aan 1500 euro nieuwprijs zeer mager.

Hoewel ik het vreemd vind, volgens Commencal zouden mensen tot een lengte van 2m10 op een Meta AM HT XL passen met een reach van 470. Dus ik snap het allemaal niet zo goed. (mijn eerste keuze was een Commencal Meta AM).

Keuze komt dus ongeveer terug op een Honzo of Bird Zero AM...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hitchhikerzguide schreef:Hoewel ik het vreemd vind, volgens Commencal zouden mensen tot een lengte van 2m10 op een Meta AM HT XL passen met een reach van 470. Dus ik snap het allemaal niet zo goed. (mijn eerste keuze was een Commencal Meta AM).
En 10 jaar terug was de reach van een XL misschien net 430 mm en was die maat ook goed voor een rijder van 210 cm... .


Inzichten veranderen. Maar zeker voor rijders van boven de 190 cm zijn eigenlijk nooit fietsen in verhouding gebouwd. Dat gebrek wordt nu langzaam, sinds pakweg 2 jaar, goed gemaakt.


En ik zou met toch wel iets zorgen maken over Boost. Bij 29" is het verschil in wielstijfheid aanzienlijk! Maar dan moet de rest dus ook op orde zijn. Geen 32 mm poten voorin dus.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

hitchhikerzguide schreef:De Bird Zero TR is al verkocht :(
Klopt Hitch, deze heeft Robertdj nou in zijn bezit :lol:

Ik ben overgestapt op een Fuel EX.. :-q
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

De mijne voldoet ook wel aan de criteria denk ik 8)

Afbeelding
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Is dat een witte Scout? :o
Edit: als ik die bovenbuis zie dan kan dat weer niet.... Wat is dat voor speeltuig? :-D
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Het is inderdaad een Scout, het 2015 model.
Was ooit zwart/geel geanodiseerd, vervolgens gestraald en rood gespoten door de vorige eigenaar. Nu zit er niks van verf op, het is dus gestraald aluminium. Lekker makkelijk; geen lak die kan beschadigen en het blijft best netjes :lol:
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Kabookie schreef:Het is inderdaad een Scout, het 2015 model.
Was ooit zwart/geel geanodiseerd, vervolgens gestraald en rood gespoten door de vorige eigenaar. Nu zit er niks van verf op, het is dus gestraald aluminium. Lekker makkelijk; geen lak die kan beschadigen en het blijft best netjes :lol:
:-q
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Ik ben meer aan het neigen naar een Bird Zero AM Boost. Ik twijfel tussen spec level met SRAM NX 1x11, SRAM Guide R remmen, RS Yari/Pike RC, DT Swiss E1700 aan de ene kant, of een spec level met 1x11 SLX, SLX remmen, RS Revelation, DT Swiss M1900...

Spec level: 1x11 SRAM NX, al de rest te customizen: https://www.bird.bike/product/zero-am-n ... figuration" onclick="window.open(this.href);return false;

Spec level: 1x11 Shimano, al de rest te customizen: https://www.bird.bike/product/zero-am-s ... figuration" onclick="window.open(this.href);return false;
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Waarom niet een kaal frame en zelf opbouwen?
Bird Aeris 9 blurple
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Omdat ik lees dat alles apart kopen veel duurder is op het einde van de rit en omdat ik 2 linker handen heb haha. Ik weet dat ik alles geleidelijk aan kan leren. Maar nu al zelf een fiets van 0 opbouwen zie ik toch niet zitten. Ik kan zelfs mijn derailleur niet fatsoenlijk afstellen na een jaar.
Plaats reactie