All Mountain Hardtails: Het grote AM Topic

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Mailtje terug gekregen van Bird bikes:
Hi , you're tall but thats OK, we have the bike for you! Yes the AM XL will fit. I would recommend you go with the 35mm rise bars, and a high stack Headset to make sure the fit at the front reflects your high saddle position.

If you can't see the 35mm bar option on the site let me know. The HS headset is a special request, but be sure to get the Cane creek 40 option, and then just pop a note into the comments field and we'll sort that out for you.

Ben
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Die high stack optie is alleen een dikkere afdekking. Dan hoop ik dat ze het aantal spacers daarna wel gelijk houden (dus niet de dikkere afdekking in plaats van een spacer monteren!!). Klinkt verder goed!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Je kunt ze misschien ook vragen om de vorkbuis niet in te korten? Dan heb je zelf de mogelijkheid dat later zelf te doen, nadat je heb uitgezocht wat het meest prettig zit.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

hitchhikerzguide schreef:En als ik nu eens een Honzo ST frame koop en laat bouwen met een 140 mm Pike, dan kan ik alles nog upgraden na slijtage...
Een los Kona Honzo ST frame is niet verkrijgbaar in Europa. Deze zul je vanuit de US moeten importeren. Ik heb dit recentelijk nagevraagd bij verschillende Kona dealers in Nederland.
Scheelt zoeken en frustratie ;)
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Lars TB schreef:Die high stack optie is alleen een dikkere afdekking. Dan hoop ik dat ze het aantal spacers daarna wel gelijk houden (dus niet de dikkere afdekking in plaats van een spacer monteren!!). Klinkt verder goed!
Kan je me dat iets meer in detail verduidelijken zodat ik het kan checken met hen?
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Kapitein Iglo schreef:Je kunt ze misschien ook vragen om de vorkbuis niet in te korten? Dan heb je zelf de mogelijkheid dat later zelf te doen, nadat je heb uitgezocht wat het meest prettig zit.
Waarvoor is het inkorten van de vork buis nodig? Sorry ben niet zo technisch aangelegd.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Forau schreef:
hitchhikerzguide schreef:En als ik nu eens een Honzo ST frame koop en laat bouwen met een 140 mm Pike, dan kan ik alles nog upgraden na slijtage...
Een los Kona Honzo ST frame is niet verkrijgbaar in Europa. Deze zul je vanuit de US moeten importeren. Ik heb dit recentelijk nagevraagd bij verschillende Kona dealers in Nederland.
Scheelt zoeken en frustratie ;)
Die informatie heb ik toevallig net ook op mail bevestigd gekregen van de Kona dealer hier in de buurt...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Een vorkbuis komt af fabriek in een bepaalde lengte. Voor verschillende maten frames worden deze op een bijpassende maat gemaakt. Kijk maar eens hoe een stuur via stuurpen aan de vorkbuis vast zit: vaak zitten en nog een paar ringen tussen pen en frame, zgn spacers. Door toevoegen of verwijderen van spacers komt je stuur hoger of lager te staan. Maar als de vorkbuis eenmaal een bepaalde lengte heeft, kun je niet ongebreideld spacers toevoegen om je stuur omhoog te krijgen, want de stuurpen moet wel om voldoende stuurbuis kunnen klemmen.

Met een vorkbuis die dus nog niet op lengte is gemaakt, kun je je stuur omhoog en omlaag verplaatsen door spacers onder of boven de stuurpen te plaatsen, zonder dat je al definitief de zaag erin zet. Dan kun je erachter komen wat voor jou het beste werkt. En uiteindelijk wil je niet eindigen met een torentje spacers boven je stuurpen, want a) dat ziet er niet uit en b) is nogeens niet zo handig ook als je bijvoorbeeld een GPS op je stuurpen wil monteren. Ook niet zo fijn voor lichaamsdelen bij een eventuele crash.

Plaatje zoals dat er bij een racer uitziet, principe is hetzelfde:

Afbeelding
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Afbeelding

En ter extra verduidelijking. De eerste 3 hebben dus een lage afdekkap, die daarna een hoge. Die hoge voegt niets toe aan stijfheid, het staat alleen beter. Zagen zij de vorkbuis op een bepaalde lengte af, dan zou een lage met 3 spacers kunnen passen of een hoge met 2 spacers. Maar de stuurpen blijft op dezelfde hoogte zitten.

De vraag aan Bird is dan ook of de 'steerer tube' bij de hoge dan ook daadwerkelijk langer is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

hitchhikerzguide schreef:
Waarvoor is het inkorten van de vork buis nodig? Sorry ben niet zo technisch aangelegd.
In dat geval zou ik gaan voor een complete bike bij de LBS.
Wel zo handig voor service en garantie.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Lars TB schreef:Afbeelding

En ter extra verduidelijking. De eerste 3 hebben dus een lage afdekkap, die daarna een hoge. Die hoge voegt niets toe aan stijfheid, het staat alleen beter. Zagen zij de vorkbuis op een bepaalde lengte af, dan zou een lage met 3 spacers kunnen passen of een hoge met 2 spacers. Maar de stuurpen blijft op dezelfde hoogte zitten.

De vraag aan Bird is dan ook of de 'steerer tube' bij de hoge dan ook daadwerkelijk langer is.
Duidelijk, bedankt!
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

funride schreef:
hitchhikerzguide schreef:
Waarvoor is het inkorten van de vork buis nodig? Sorry ben niet zo technisch aangelegd.
In dat geval zou ik gaan voor een complete bike bij de LBS.
Wel zo handig voor service en garantie.
Ouch.. :lol:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik hoop toch dat mijn vrij lange relaas toch wel íets heeft verduidelijkt?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kapitein Iglo schreef:Ik hoop toch dat mijn vrij lange relaas toch wel íets heeft verduidelijkt?
Vissen naar complimentjes? :roll:

:kiss:

(of probeer je Kermit en anderen werkeloos te maken door ook uitleg te gaan leveren? Volgens mij is jouw taak op het forum het maken van scherpe opmerkingen! 8) :lol: )



(het was een goede uitleg hoor :wink: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Heej, als visstick moet ik wel vissen toch;)?

Maar ik wilde eigenlijk meer weten of TS mijn relaasje ook snapte. Want: als je het niet goed kunt uitleggen, snap je het zelf misschien wel niet zo goed, of woorden van gelijke strekking :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie