All Mountain Hardtails: Het grote AM Topic

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

...voor 1.500,- ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

suravida schreef:...voor 1.500,- ;-)
Eerst maar eens een frame vinden dat past :)

Maken de "grotere" merken ook niet een 23" frame, dacht dat bijvoorbeeld Trek naast 21" op hardtail modellen ook nog 23" aanbiedt?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Klopt, maar Trek doet geen LTHT frame (hoewel, tegenwoordig wel dacht ik, maar dan weer in 27,5 only).

Nukeproof heeft met z'n Mega-fully een XL met een reach van 515. De HT-Scout heeft "slechts" 475 maar ook dat is alweer langer dan het was.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Jezus, het is echt erger dan ik dacht.
Ben even het noorden kwijt. Voel me een beetje als een freak show, niet eens een passende bike vinden is een beetje vreemd.

Ik wil het nu uiteraard goed hebben, een bike die past en voor de omstandigheden die ik rij.

Mijn huidige Cube heeft een reach van 410, ondanks dat het een 22 inch is, en ik mijn zadel boven de max toegelaten hoogte moet zetten om eigenlijk hoog genoeg te zitten. Je moet dus niet vragen hoe ik op mijn fiets zit.

Ik wil dus nu echt inzetten op ene kwaliteit frame in de juiste maat aangevuld met degelijk componenten, overal inzetbaar.

Ik weet het nu echt even niet meer.
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

Wat Lars al zei, Reach is niet heilig, maar een goede indicator.

Zeker in vergelijk met jouw huidige fiets zullen al de genoemde fietsen anders voelen tijdens het rijden.

Ik zou in jou geval eens op zoek gaan naar demo´s. Kijk of je bijvoorbeeld ergens kunt rijden met bijvoorbeeld een Honzo of bij je LBS een rit met een Commencal of Norco mogelijk is. Zodat je kunt merken hoe dergelijke fietsen rijden, maar ook wat nu het onderlinge verschil is.
Je hebt met jouw Cube in het achterhoofd een idee van wat je nieuwe fiets moet kunnen/aanvoelen, dat kun je het beste in een testrit zelf ervaren.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Klinkt als een Kona Honzo AL ;-) https://www.bikester.nl/kona-honzo-al-m ... 8a5b847ea1" onclick="window.open(this.href);return false;
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hitchhikerzguide schreef:Ik weet het nu echt even niet meer.
Niet te veel wanhopen. Je kunt altijd nog gaan dammen... .


Je geeft aan dat je een allrounder wilt. Goede keuze. Biedt vooral in ruiger terrein meer mogelijkheden en dus meer lol.

Maar het is niet zo dat je met een 'standaard' 29er nergens meer naar beneden komt. Ten opzichte van 26" was 29" al veel meer een allrounder. Veel rijders hebben van die gemoedelijke geometrie geprofiteerd. Want vrijwel iedere 26" bike had een wedstrijdgerichte geometrie. En voor lange rijders was dat nog veel dramatischer: niet alleen een te korte bovenbuis in verhouding, maar ook een rampzalig korte achtervork (in verhouding) en een heel lage balhoofdbuis. 29" was langer en hoger, dus al een hele vooruitgang. Met de opkomst van 29" veranderde ook de geometrie van de 26" bikes en toen die nog iets grotere wielen kregen (27,5") had juist die kleine maat wielen weer een voorsprong in 'gemoedelijke' geometrie. Hooguit profiteerden lange rijders daar minder van omdat de achtervork weer korter werd en de voorkant weer wat lager. Maar de fiets als geheel was langer. En dat werd weer toegepast op 29". En dan hebben we het over 3-4 jaar terug. Was de balhoofdhoek van een sportieve 29er eerst 70-71 graden, inmiddels is dat al 68-69 graden. En de reach is dus bij alle fietsen aan het wijzigen. En bouwen meer merken ook in verhouding lange fietsen voor lange mensen. Probleem is nog steeds dat de voorkant vaak aan de lage kant is en de achtervork ook nog een lengte voor een rijder van 180 cm heeft, maar het gaat de goede kant op.

Waar wil ik nu heen: ook een 100 mm hardtail is inmiddels dus en beter passend en meer allround dan 5 jaar terug. Je kunt je zoektocht eventueel uitbreiden naar 'gewone' 29ers. Maar met jouw lengte blijft het zaak er vooral op te letten dat de maatvoering goed is. Dat gaat voor jou de grootste winst opleveren. Ook als de fiets wat balhoofdhoek en achtervorklengte betreft geheel met je huidige Cube overeenkomt, door een flink langere bovenbuis zal de fiets al stukken allrounder aanvoelen dan je huidige fiets!

Dan kun je bij aankoop kijken of je bijvoorbeeld de voorvork kunt upgraden naar een versie met 130 mm veerweg. Daar zitten kleine consequenties aan, want je reach wordt weer wat kleiner. Maar verder zijn de verschillen op te vangen en gaat de fiets met die vork meer rijden als een allrounder.

Dus zoek eerst gewoon een aantal fietsen die GROOT zijn. En dan kunnen we daarna kijken welke het meest allround is of welke het beste aan te passen is!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hitchhikerzguide schreef:Ik weet het nu echt even niet meer.
Overigens, het antwoord hebben we al. Nu alleen de vraag nog :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Canyon, grand canyon trail.

Niet echt AM maar prima voor Ardennen en vogezen.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Trek stache of roscoe.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Bedankt voor de reacties en uitleg.

We beginnen met een verse lei bikes met een reach van minimum 500 mm:
Kona Honzo
Mondraker Vantage
Mondraker Prime

Aanvullen mag.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Heb je een foto van hoe je op je Cube zit?

Ik zat te denken, misschien sub-optimaal. Maar met een reach van 480 mm win je al 70 mm. Is al een gigantische stap in de goede richting. Maar op een allrounder wil je eigenlijk ook een iets kortere stuurpen monteren en dan verlies je dus ook weer lengte. Maar daar is een compromis te sluiten natuurlijk... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Zelf ben ik ook tegen de 2m maar het toch voor een maatje kleiner gekozen omdat in mijn ogen veel Xxl frames door formaat dranghek speelsheid verliezen.
staar je dus niet blind op alleen de reach.
Laatst gewijzigd door funride op ma 4 december 2017, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

Ten opzichte van je huidige fiets zal je met een moderne geometrie er zeker op vooruit gaan. Met kleine aanpassingen aan je stuurpen of stuur kun je nog wat variëren en een perfecte zit krijgen. Dus alleen je reach is niet heilig.
Lees ook dit artikel eens, dan heb je een beetje achtergrond achter het hoe en waarom naar reach gekeken wordt.
http://www.bikeradar.com/gear/article/y ... ant-50174/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan kun je de getallen voor je eigen fiets eens nameten en zien hoeveel het verschil met een "moderne" geometrie is.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Ook en beetje richting je budget.

https://www.bikemag.com/gear/mountain-b ... nder-2000/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou vooral naar de Roscoe kijken, mooie afmontage/prijs en in grote maten verkrijgbaar. mocht je geen 27,5+ banden willen kan je de LSB er 29 in laten zetten.
Laatst gewijzigd door funride op ma 4 december 2017, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie