All Mountain Hardtails: Het grote AM Topic

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

So he, ik maak 1 opmerking en vervolgens gaat het hier los :lol:

Uiteraard heeft Eddy helemaal gelijk dat als de rijder goed is deze niet gecompenseerd hoeft te worden door de fiets. We hebben ooit met verbijstering staan kijken naar de Noorse Xc selectie die op Xc racemachines de hoogste dubbels vol pakten in Mottolino terwijl bijna elke DHer er voorzichtig omheen reed. Dus ja, leer eerst fietsen.
Echter! Ik merk aan mezelf dat een fiets met een betere geo mij dingen laat rijden die ik eerder ofwel niet reed ofwel er geen enkele lol aan beleefde. Afgelopen maand in Beaufort bijna alles op mijn eigen LTHT met een dikke grijns gereden waar ik 2 jaar geleden op mijn Cyclo (met dezelfde vork, wielen en aandrijflijn, alleen korter en steiler) grote stukken moest lopen. Dus zolang een betere fiets mij meer plezier geeft in het fietsen vindt ik het prima.
Ik heb overigens nog nooit een trail niet gereden op mijn LTHT waarvan ik dacht dat ik die op een fully wel zou doen. Ik heb wel genoeg trails gereden die ik op een fully sneller had gereden (lekker boeien) of waar ik wat minder uitgeput beneden was gekomen.

Gisteren trouwens met mijn MTHT Dorst drieluik gedaan samen met een starre singlespeed en een CXer. Hebben het alle drie dik naar ons zin gehad en de track was dus op al deze varianten te rijden. Betekend dit dan dat we vanaf nu daar alleen nog maar op de CX mogen rijden? Of mag ik stiekem ook gewoon meer lol hebben met mijn 120mm veerweg en brede banden? :wink:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Haha, jouw schuld dus! :winkie:

Het kan/mag allemaal.
En natuurlijk is er voor iedere klus het juiste gereedschap.
Maar als je zegt dat je een FS nodig hebt om in NL je rondjes te rijden, dan praat je poep, of je hebt een medisch probleem.

Wat dus weer niet wil zeggen dat het niet mag, of dat je op de singlespeed of cx moet rijden.

Punt is wel dat alles zn prijs heeft, die Range Rover kost serieus knaken, om aan te schaffen, om te rijden en om te onderhouden.
Dus hoe leuk die ook is, het beste advies is het niet altijd, niet voor iedereen.
De euros kan je maar 1x uitgeven, en als de voorraad beperkt is, dan zal je moeten kiezen waar je de accenten legt.

Ik ben van mening dat je met een goede HT ook fijn je rondjes kunt rijden, zelfs buiten de landsgrenzen. En een LTHT schuift de noodzaak(!) voor een FS nog verder op.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Veel van de fiets ellende (hardware) die ik heb meegemaakt concentreert zich rondom de achtervering.
Gescheurde frames, gescheurde achterbruggen, lekkende dempers, belachelijke slijtage van de scharnierpunten.
2x is een fietsvakantie in gevaar gekomen door verzaken van mn FS.
HT to the rescue !!!
Tel daarbij nog een aantal gescheurde frames op direct na een fietsvakantie (wat als de vakantie een paar km langer had geduurd?)
Op een bepaald moment kwam ik tot het inzicht dat die fijne achtervering ook nadelen had.
Nadelen die ik zwaarder vind wegen dan de nadelen van een HT.
(Andere conclusie kan zijn dat fietsvakanties slecht zijn voor je FS)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

FS tot hier aan toe.

We zitten hier in het LTHT topic, waar het om geometrie draait. En waar dus iedereen enthousiast over is. Wat mij betreft gaat het voor 90% om die geometrie. Dat zou de default setting moeten zijn als je een fiets gaat kopen (voor het overgrote deel van de NL bikers dus). Daarom een trailbike/AM. Maar dat is naast een heel beperkt aanbod in LTHT vooral FS.

Tel daar bij op dat ik hier persoonlijke meningen zie van goed getrainde rijders. Die dus blijkbaar niet door hebben dat het overgrote deel op de trails in NL niet goed getraind is. Dan is iedere keer weer uit het zadel komen behoorlijk zwaar is. En dat dan vering aan de achterkant toch wel heel aangenaam is.

Dus naast dat je dus op tafels moet kunnen springen, van transformatorhuis af, moet je dus ook de clubwedstrijdjes op de racefiets door de week mee doen om een goede mountainbiker te zijn... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ik heb overigens nog nooit een trail niet gereden op mijn LTHT waarvan ik dacht dat ik die op een fully wel zou doen. Ik heb wel genoeg trails gereden die ik op een fully sneller had gereden (lekker boeien) of waar ik wat minder uitgeput beneden was gekomen.
Herkenbaar, hoewel ik nog nooit serieus met een fully heb gereden. Alleen echt heftige rockgardens en worteltapijten zijn op de HT hard werken, de rest vh Bike park gebeuren is vaak prima te doen op een HT. Afgelopen zomers regelmatig op Mottolino in Livigno gereden en daar rij ik op een LTHT sneller dan >80% vd fully rijders. De echte cracks op fully's ga ik nooit bijhouden, ook niet op een DH bike, ik durf inmiddels gewoon niet harder op sommige secties :-{
Tel daar bij op dat ik hier persoonlijke meningen zie van goed getrainde rijders. Die dus blijkbaar niet door hebben dat het overgrote deel op de trails in NL niet goed getraind is. Dan is iedere keer weer uit het zadel komen behoorlijk zwaar is. En dat dan vering aan de achterkant toch wel heel aangenaam is.
Lars, nogmaals, iedereen is vrij te kopen of aan te bevelen wat hij wil maar je leert gewoon beter fietsen op een (LT)HT dan op een fully, je krijgt meer feedback van je fiets.

Ik snap verder heus wel dat jij dikke luie mensen zonder skills op overgeveerde fietsen die lekker willen blijven zitten een platform wilt geven en dat is je goed recht :bier: ..... ps, komende zomer wel een keer mee op Bike trip naar Livigno en/of Ainsa?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef:FS tot hier aan toe.

We zitten hier in het LTHT topic, waar het om geometrie draait. En waar dus iedereen enthousiast over is. Wat mij betreft gaat het voor 90% om die geometrie. Dat zou de default setting moeten zijn als je een fiets gaat kopen (voor het overgrote deel van de NL bikers dus). Daarom een trailbike/AM. Maar dat is naast een heel beperkt aanbod in LTHT vooral FS.
True, nog nooit zo'n lol gehad als op mn LTHT
Lars TB schreef:Tel daar bij op dat ik hier persoonlijke meningen zie van goed getrainde rijders. Die dus blijkbaar niet door hebben dat het overgrote deel op de trails in NL niet goed getraind is. Dan is iedere keer weer uit het zadel komen behoorlijk zwaar is. En dat dan vering aan de achterkant toch wel heel aangenaam is.

Dus naast dat je dus op tafels moet kunnen springen, van transformatorhuis af, moet je dus ook de clubwedstrijdjes op de racefiets door de week mee doen om een goede mountainbiker te zijn... .
Ja en nee.
Dit gaat in de richting vd onzekere / onervaren chauffeur die een degelijke auto koop om dat te compenseren.
Niet verkeerd of verboden, maar wel extra duur en daardoor buiten bereik van menig een.
Wat extra ervaring opdoen werkt waarschiknlijk beter.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op zo 23 september 2018, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

O ja, ff plaatje in plaats van al die oeverloze discussies :winkie: :winkie:

En ja, daar zit normaal een droppert in :wink:


Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik waardeer je poging, maar die banden... :tong

Lets Ride in Ainsa?
Goed plan, ik doe mee, maar dan beter in t voor- of najaar, vanwege de temperatuur.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef:..., ik durf inmiddels gewoon niet harder op sommige secties :-{ ...
Ik rijd harder dan ooit.

Misschien toch de fiets? :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

ThaSingleTrackMastah schreef:Ik waardeer je poging, maar die banden... :tong

Lets Ride in Ainsa?
Goed plan, ik doe mee, maar dan beter in t voor- of najaar, vanwege de temperatuur.
Het staat op mijn planning ergens in maart 2019 daar te belanden. Heb er al een dag aan mogen proeven, en dat smaakte goed!

Mijn MTHT laat ik dan thuis vrees ik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, maar de stopwatch is alleen belangrijk tijdens wedstrijden?
Voor de rest is ie zo belangrijk als je m zelf maakt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lets Ride in Ainsa met bier en discussie of FS noodzaak is lijkt mij een goed plan :-q

Verder even terugpakken op een opmerking van Eddy.
Ik rij net zo goed als de meeste FS rijders, zoniet beter.
Uiteraard zijn er ook zat die ik niet bij kan houden, in welk opzicht dan ook.
Maar ik heb lol, dat is het belangrijkste.

Vooral in buitenlandse bikeparks zie je veel mannen met al het materiaal tip top in orde. Het beste is niet goed genoeg.
Prima, ik ben ook geen voorstander van half werk.
In de lift zien ze er zeer imposant uit.
Eenmaal bovenaan de trail laat je ze voorgaan, zodat ze geen last van je hebben.
Daarna rij je ze stuk voor stuk voorbij.
Ook prima, iedereen heeft lol.

Maar dit geeft denk ik de kern vd zaak weer. Goed meteriaal is het halve werk.
Maar de andere helft telt ook mee.

Op een FS zou ik sneller (beter? ) zijn.
Ik vind de LTHT geniaal.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Il realiseer me net 1 ding.
Toen ik begon met mbt was er niets anders dan een star dranghek met matige remmen en 3x5 versnellingen.
Das jaren geleden, er was nog geen vering (en geen vaste mtb routes) en ik reed in binnen- en buitenland.
Niet dat ik daardoor beter kan fietsen dan een ander, maar je wist niet beter en het ging.
Geen idee hoe ik in deze discussie zou staan als ik 10, 20 jaar later was opgestapt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

ThaSingleTrackMastah schreef:Lets Ride in Ainsa met bier en discussie of FS noodzaak is lijkt mij een goed plan :-q

Verder even terugpakken op een opmerking van Eddy.
Ik rij net zo goed als de meeste FS rijders, zoniet beter.
Uiteraard zijn er ook zat die ik niet bij kan houden, in welk opzicht dan ook.
Maar ik heb lol, dat is het belangrijkste.

Vooral in buitenlandse bikeparks zie je veel mannen met al het materiaal tip top in orde. Het beste is niet goed genoeg.
Prima, ik ben ook geen voorstander van half werk.
In de lift zien ze er zeer imposant uit.
Eenmaal bovenaan de trail laat je ze voorgaan, zodat ze geen last van je hebben.
Daarna rij je ze stuk voor stuk voorbij.
Ook prima, iedereen heeft lol.

Maar dit geeft denk ik de kern vd zaak weer. Goed meteriaal is het halve werk.
Maar de andere helft telt ook mee.

Op een FS zou ik sneller (beter? ) zijn.
Ik vind de LTHT geniaal.
Ik sluit mij geheel aan bij deze opmerking. Na een weekendje in de Eifel weet ik het zeker, een LTHT is geniaal. Of het lef of dommigheid was weet ik niet maar ik heb tov de groep met FS fietsen meer technische afdalingen gedaan met een hogere snelheid.
Just do Ti, or did i die?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef:Dit gaat in de richting vd onzekere / onervaren chauffeur die een degelijke auto koop om dat te compenseren.
Niet verkeerd of verboden, maar wel extra duur en daardoor buiten bereik van menig een.
Wat extra ervaring opdoen werkt waarschijnlijk beter.
Ja en nee.

Zo gaat het overal. Behalve op de mountainbike blijkbaar. Kijk eens naar die wielrenners. Misschien 1.000 man/vrouw die een beetje door kunnen fietsen, maar wel 10.000 racefietsen van meer dan €5.000,- die jaarlijks verkocht worden.

En een AM is niet duurder dan een XC.

Ik ben de eerste die zegt dat je eens een clinic moet nemen. Ik probeer onderweg ook regelmatig aanwijzingen te geven als ik denk iemand daarmee te kunnen helpen. Maar ik zie ook de beperkingen in het materiaal. Materiaal dat helemaal niet duur hoeft te zijn. Maar dat nu niet aangeschaft wordt omdat er ontkennend over gedaan wordt. "Maakt niet uit waar je op fietst, als je maar techniek hebt". Dat slaat dus nergens op. Ja, als je techniek hebt, dan kun je overal op fietsen. En je kunt ook overal lol op hebben. Maar ik kom er te veel tegen die ik zie worstelen. Omdat iemand ze aangeraden heeft een wedstrijdfiets te kopen. Waar ze ook nog eens verkeerd op zitten. Omdat de indruk gewekt wordt dat je dat je met vering energie verliest. Omdat de indruk gewekt wordt dat vering per definitie kruiwagens met geld kost te onderhouden. Omdat de indruk gewekt wordt dat alles boven de 100 mm veerweg niet alleen compleet overbodig is, maar ook nog een niet vooruit te branden.

Dat staat dus helemaal los van werken aan je techniek. Kijk naar die mannetjes die in het weekend lekker een potje voetbal willen spelen. Trainen hebben ze nauwelijks tijd voor en ze staan zeker geen uren op het pleintje te proberen de bal hoog te houden. Ze kunnen een beetje schoppen en kennen min of meer de regels. Dat is de gemiddelde Nederlandse biker, dat is 90% van wat er rond rijdt. Die moet je niet gaan verwijten dat ze maar aan hun techniek moeten gaan werken. Die moet je zeggen: "hier, op dit model heb je de meeste lol". Soms is dat een 15 jaar oude 26". Soms een carbon 29" hardtail. Meestal is dat een trailbike. Die worden namelijk speciaal gemaakt voor die doelgroep. Die fiets moet vertrouwenwekkend zijn, voor de meeste moet 'ie niet teveel kosten. Betrouwbaar zijn. Die staan er niet bij te denken dat ze precies moeten voelen wat de ondergrond doet, wat de juiste bandenspanning is, wanneer hun voorvork goed staat. Je zou ze kunnen vertellen wat de mogelijkheden zijn, zodat ze weten dat er meer is. Maar een heel groot deel interesseert dat geen ene reet.

Die fiets is nu eenmaal onderdeel van het mountainbiken. Een belangrijk onderdeel. En die fiets is nog steeds aan het evolueren. Om meer terrein toegankelijk te maken voor meer rijders. Ontken dan niet dat de fiets niet ook een rol speelt. De verschillen zijn daar. En kijk naar de commentaren van ervaren rijders die door die verschillen meer lol hebben.



En - zucht - natuurlijk, als je meer techniek hebt, dan gaat het allemaal nog beter. Maar om nu tegen iedereen te zeggen: "leer eerst een fietsen voordat je een nieuwe fiets koopt", dat komt op zijn minst niet helemaal goed over... .


Nogmaals, ik schrijf niemand iets voor, ik zet de mogelijkheden op een rij. Gebaseerd op feiten. Dan kan iemand zijn eigen keuze maken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie