FIETSFRAME - Orbea Alma Carbon OMP 2018 Boost Press Fit Taper DCR
VORK - RockShox Reba RL 100 Air QR15x110 Boost Consult other components
CRANKSET - Shimano XT M8000-B2 26x36t Consult other components
HENDELS - Shimano SLX M7000 I-Spec
REMMEN - Shimano MT500 Hydraulic Disc Consult other components
KETTINGWIEL - Shimano SLX M7000 11-42t 11-Speed
ACHTERDERAILLEUR - Shimano XT M8000 GS Shadow Plus Direct Mount
VOORDERAILLEUR - Shimano XT M8020 31,8mm
KETTING - Shimano HG601-11
FRAME - Specialized FACT 11m, XC Geometry, internal split-housing cable routing, PF30 BB, 12x148mm rear end, triangulated post-mount 160mm brake
VORK - RockShox Reba RL 29, Solo Air, 51mm offset, 15x110mm thru-axle (S: 90mm, M-XL: 100mm of travel)
CRANKSTEL - Race Face Aeffect crank, PF30
REM - SRAM Level TL, hydraulic disc, organic pads, 160 rotor
VELGEN - Roval Control 29, hookless alloy, 22mm internal width, tubeless-ready, 32h
ACHTERNAAF - Specialized, sealed cartridge bearings, 12x148mm thru-axle, 28h
VOORNAAF - Specialized, sealed cartridge bearings, 15x110mm spacing, 24h
KETTING - KMC X11, 11-speed w/ Missing Link™
ACHTERDERAILLEUR - SRAM GX, long cage, 11-speed
SCHAKELHENDELS - SRAM GX, trigger, 11-speed
TRAPAS - Race Face PF30
CASSETTE - SRAM XG 1150, 11-speed, 10-42t
Ik zou ze allebei niet kopen maar met 2.000 euro een Cube ofzo kopen. Heb je betere en lichtere onderdelen.
Nieuwe Carbon(Alu) hardtail rond 2000 euro
Op deze merken kan hij van zijn dealer een mooie prijs krijgen, op een Cube lukt dat waarschijnlijk niet zomaar. Dus zal de keuze tussen deze 2 merken zijn. En met een mooie korting valt ook het prijsverschil met andere merken weg.mtbpie schreef:Ik zou ze allebei niet kopen maar met 2.000 euro een Cube ofzo kopen. Heb je betere en lichtere onderdelen.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ook wat frames betreft zal het verschil klein zijn.PaganiProductions schreef:En qua frames
Wil ook niet te dure slijtage onderdelen inverband met onderhouds beurten.
Bedenk ook dat Deore XT bijvoorbeeld iets meer mishandeling aan kan dan SLX. Het verschil is tegenwoordig niet groot meer, maar het zou mee kunnen tellen. Dan ben je met iets hoogwaardige delen dus duurzamer uit. Ik ben het met je eens dat het niet zinnig is om XTR te nemen.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Als ik geld in de nieuwe fiets geld steken word het eerder een wielset upgrades of een dropperLars TB schreef:Ook wat frames betreft zal het verschil klein zijn.PaganiProductions schreef:En qua frames
Wil ook niet te dure slijtage onderdelen inverband met onderhouds beurten.
Bedenk ook dat Deore XT bijvoorbeeld iets meer mishandeling aan kan dan SLX. Het verschil is tegenwoordig niet groot meer, maar het zou mee kunnen tellen. Dan ben je met iets hoogwaardige delen dus duurzamer uit. Ik ben het met je eens dat het niet zinnig is om XTR te nemen.
Of misschien 1by
-
- Extreme Biker
- Berichten: 739
- Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
- Mijn mountainbike: handgemaakt
Er zitten toch wel kleine verschillen in de geometrie van beide fietsen, wil je dan het verschil kunnen beoordelen zul je er toch op moeten rijden. Verschil in reach of afwijking in balhoofdhoek kun je op een forum niet ervaren, nog los van verschillen in de opbouw van de carbon frames (stijfheid / comfort).
Dus maak een proefrit, dan weet je wat je zelf welk frame je prettiger ervaart. Een vork en shifters zijn uitwisselbaar.
Maar even wat anders, je opmerking van een "dropper" is wellicht een hint. Waarom wil zou je een xc-hardtail vervangen voor een andere xc-hardtail met een dropper. Als je meer trail-georiënteerde rijeigenschappen zoekt zijn deze beide fietsen sowieso niet de oplossing.
Dus maak een proefrit, dan weet je wat je zelf welk frame je prettiger ervaart. Een vork en shifters zijn uitwisselbaar.
Maar even wat anders, je opmerking van een "dropper" is wellicht een hint. Waarom wil zou je een xc-hardtail vervangen voor een andere xc-hardtail met een dropper. Als je meer trail-georiënteerde rijeigenschappen zoekt zijn deze beide fietsen sowieso niet de oplossing.
Ik kan hier in de buurt niet veel met een trail bike en vind persoonlijk xc hardtails erg fijn rijden met een dropper kan ik er meer meedoen dan zonder dropper.Gerrie Visser schreef:Er zitten toch wel kleine verschillen in de geometrie van beide fietsen, wil je dan het verschil kunnen beoordelen zul je er toch op moeten rijden. Verschil in reach of afwijking in balhoofdhoek kun je op een forum niet ervaren, nog los van verschillen in de opbouw van de carbon frames (stijfheid / comfort).
Dus maak een proefrit, dan weet je wat je zelf welk frame je prettiger ervaart. Een vork en shifters zijn uitwisselbaar.
Maar even wat anders, je opmerking van een "dropper" is wellicht een hint. Waarom wil zou je een xc-hardtail vervangen voor een andere xc-hardtail met een dropper. Als je meer trail-georiënteerde rijeigenschappen zoekt zijn deze beide fietsen sowieso niet de oplossing.
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Nu ben ik niet echt bekend in Limburg maar daar heb je links en rechts toch genoeg mogelijkheden om een trailbike uit te laten?
-
- Extreme Biker
- Berichten: 739
- Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
- Mijn mountainbike: handgemaakt
Het is de vraag wat je zoekt, als je er niet op rijdt is het op basis van pure specs niet te adviseren. Er zijn 1001 verschillen die niet uit te leggen zijn, het beste doe je zelf ervaring op door een fiets op een trail te testen.
Zeker bij een bedrag van 2.000€ zou ik niet op “horen-zeggen” afgaan.
Mijn advies, rij de fietsen zelf, of beter zoek een testdag op en rij verschillende (soorten) fiets, merk zelf de verschillen en kies dan.
Oh ja, ik zie in je profiel dat je in de meinweg rijdt, daar liggen echt prima “trailfiets” trails
Zeker bij een bedrag van 2.000€ zou ik niet op “horen-zeggen” afgaan.
Mijn advies, rij de fietsen zelf, of beter zoek een testdag op en rij verschillende (soorten) fiets, merk zelf de verschillen en kies dan.
Oh ja, ik zie in je profiel dat je in de meinweg rijdt, daar liggen echt prima “trailfiets” trails
Met beide fietsen wat ik kom ik daar goed uit te voeten dus een trails fiets niet nodig.Gerrie Visser schreef:Het is de vraag wat je zoekt, als je er niet op rijdt is het op basis van pure specs niet te adviseren. Er zijn 1001 verschillen die niet uit te leggen zijn, het beste doe je zelf ervaring op door een fiets op een trail te testen.
Zeker bij een bedrag van 2.000€ zou ik niet op “horen-zeggen” afgaan.
Mijn advies, rij de fietsen zelf, of beter zoek een testdag op en rij verschillende (soorten) fiets, merk zelf de verschillen en kies dan.
Oh ja, ik zie in je profiel dat je in de meinweg rijdt, daar liggen echt prima “trailfiets” trails
Dan kan je beter door naar Zuid Limburg.Dice Oldskool schreef:Nu ben ik niet echt bekend in Limburg maar daar heb je links en rechts toch genoeg mogelijkheden om een trailbike uit te laten?
Als ik alles los moet gaan kopen ben ik nog duurder uit en dan zwijg nog maar over de bouwkosten.joen schreef:heb je ook aan alleen een ligt carbon frame kopen gedacht?
ik ga binnenkort nog zaken testen.Gerrie Visser schreef:Het is de vraag wat je zoekt, als je er niet op rijdt is het op basis van pure specs niet te adviseren. Er zijn 1001 verschillen die niet uit te leggen zijn, het beste doe je zelf ervaring op door een fiets op een trail te testen.
Zeker bij een bedrag van 2.000€ zou ik niet op “horen-zeggen” afgaan.
Mijn advies, rij de fietsen zelf, of beter zoek een testdag op en rij verschillende (soorten) fiets, merk zelf de verschillen en kies dan.
Oh ja, ik zie in je profiel dat je in de meinweg rijdt, daar liggen echt prima “trailfiets” trails
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6000
- Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
- Mijn mountainbike: is onderweg
Een extra carbon HT heb je ook niet nodig...PaganiProductions schreef:dus een trails fiets niet nodig.