Antwoord op onderwerp
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Van fully naar Epic HT
BerichtGeplaatst: zo 12 november 2017, 19:34 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: vr 17 april 2015, 21:01
Berichten: 18
Ik fiets nu 2,5 jaar op een Specialized Epic 2013. Ik heb de fiets destijds tweedehands gekocht en de overstap gemaakt van een Stumpjumper HT. De overstap was toen met name gedaan om meer in het buitenland te gaan fietsen. Door omstandigheden is dit op een buitenlandse trip van een week er verder niet van gekomen.

Het begint nu weer te kriebelen om een nieuwe fiets te kopen en de overstap te maken naar Carbon. Twee weken geleden heb ik de Epic Carbon getest. Erg fijne fiets die direct stuurt en 1x11 beviel mij ook erg goed. Alleen de prijs is boven budget.

Daarnaast heb ik een maand geleden een Stumpjumper HT Carbon getest. Met name het lichte frame en het fietsen met Carbon dat toch een andere dimensie is dan aluminium doet mij nu twijfelen om een overstap te maken van een fully naar HT. Dit terwijl de meesten van een HT naar een fully gaan. Ik denk dan ook aan de Epic HT Carbon.

Ik rijd met name de routes bij mij in de buurt Diepenveen, Holten, hellendoorn. Geregeld de Posbank en UHR. Daarnaast een paar weekenden in het jaar Limburg/Voerstreek. De tochten die ik rijd zijn 40-90/100 km per keer.

Zijn er meer die de overstap van fully naar HT hebben gemaakt en zo ja wat zijn jullie ervaringen?


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 12 november 2017, 19:59 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 31 januari 2016, 15:44
Berichten: 1356
Mijn mountainbike: Kan 1361.16 m/s
Ja, al zat daar wel een aantal jaar inactiviteit tussen. Maar na 2 fullies jaren later weer een (carbon) HT gekocht en sinds dit jaar weer op een carbon FS. Hoewel de HT sneller was, was hij ook stukken minder comfortabel. Na 2-3 uur was het echt op, puur doordat ik het stuiteren van de fiets veel meer met m`n lichaam op moest vangen. De FS filtert veel meer de hoogfrequente trillingen eruit waardoor je/ik langer fris blijft. Ook met klimmen en dalen op onregelmatige ondergrond ervaar ik meer grip dan met de HT. Beide fietsen zijn niet met elkaar te vergelijken (race HT vs lichte trailbike) maar ik zal niet zo gauw terug gaan naar een HT, hooguit voor erbij.

YMMV :)

_________________
The wishlist is always bigger than the budget...

-Life begins at the end of your comfort zone-


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 12 november 2017, 19:59 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: di 7 januari 2014, 00:11
Berichten: 2315
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en Crave 2k14 Tuned
Goed te doen.
Je levert iets in aan comfort, maar met een lage bandenspanning valt dat heel erg mee.
UHR is ondanks alle remknippen goed te doen op een hardtail.

Rijd zelf op de Epic HT en de fiets is lekker snel wat betreft optrekken.

De fully is op de langere afstanden wat comfortabeler en kost wat meer energie met klimmen etc.
Afdalingen rammen vind ik op de fully wel meer een genot dan op de HT.

De Epic HT stuurt en rijdt overigens geweldig, veel beter dan mijn oude Stumpjumper carbon HT.
Zeker wat sturen betreft loopt het ding op rails en gaat bovendien ook erg flitsend.

Qua snelheid op de vlakke trails maakt het weinig uit overigens en kan de fully zelfs sneller zijn als de ondergrond wat meer onregelmatig is met wortels etc.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 12 november 2017, 20:42 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Berichten: 8627
Mijn mountainbike: One Canadian and one British
Volgens mij is de keuze fully of hardtail vooral een kwestie van voorkeur. Je kunt met een hardtail dezelfde paden rijden als met een xc-fully, de vraag is wat je het fijnste vindt rijden.

Ik heb beide, maar mocht ik maar een mtb houden zou het altijd een fully zijn.

_________________
Gratis shirts: viewtopic.php?f=20&t=134334
"I'd love to change the world but I don't know what to do
So I'll leave it up to you"


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 12 november 2017, 21:21 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 2 mei 2013, 12:55
Berichten: 5427
Het zal misschien een beetje wennen zijn, maar de stap terug is prima te doen.

Inderdaad voelt een hardtail directer aan, zelfs ten opzichte van een Epic. Op klimmen en vlakke paden geeft het een lekker snel gevoel. Maar je moet inderdaad wel iets beter getraind zijn om de winst er echt uit te halen. Je moet actiever rijden, wat vaker net even uit het zadel komen. Dus het is wat afhankelijk van hoe je nu rijdt en wat je zoekt. Gezien je kilometers is het conditioneel niet zo een probleem.

_________________
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 13 november 2017, 21:05 
Pro Biker
Pro Biker
Geregistreerd op: zo 31 januari 2010, 15:37
Berichten: 1305
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Trek 1.5 racert.
Heb ook lang getwijfeld. Ik wilde óf een nieuwe fully, óf een HT erbij. Ik wilde graag een speelsere fiets voor de tochtjes rondom de kerk, maar toch niet alle comfort inleveren. Ik heb uiteindelijk de Procaliber 9.7 gekocht en de Niner gehouden voor mijn marathons en de het ruigere werk. Snelle, wendbare fiets en nét wat vergevingsgezinder dan een standaard HT.... :wink: :-q


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 19 november 2017, 22:25 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 11 september 2014, 02:11
Berichten: 260
Mijn mountainbike: Specialized s-Works HT 2018 Eagle, Salsa Beargrease carbon fatbike
Ik heb een Epic HT, die is echt stukken comfortabeler als mijn Chinese stugge/stijve carbon HT.

_________________
http://www.strava.com/athletes/cvanderkemp
http://ridemymtb.com/Team-RideMyMTB/


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 19 november 2017, 22:44 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: vr 17 april 2015, 21:01
Berichten: 18
Ik ben benieuwd naar de HT. Deze week ga ik een paar dealers bellen of zij een XL als testfiets hebben.

Carlos, wat maakt deze fiets comfortabeler?


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 19 november 2017, 22:51 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 2 mei 2013, 12:55
Berichten: 5427
Erik76 schreef:
Carlos, wat maakt deze fiets comfortabeler?


Ik antwoord even voor Carlos en quote mezelf uit een ander topic (viewtopic.php?f=16&t=135613):

Lars TB schreef:
v_schultinge schreef:
@ Lars TB,

Wat zie jij als goedkope carbon frames? Welke frames vind jij wel goede carbon frames? Gewoon even nieuwsgierig.

Volgens mij zijn er genoeg open mold frames uit China die van prima kwaliteit zijn namelijk. Misschien niet te vergelijken met een Open of Orbea maar alsnog prima kwaliteit.


Veel grote fabrikanten bieden tegenwoordig 2 kwaliteiten carbon aan. De ene 'duur' en de andere 'betaalbaarder'. In de categorie 'duur' vinden we de laatste technologieën wat betreft materiaal, constructie en productiemethodes aan. Meestal dus lichtgewicht frames die ook nog een stijf en sterk zijn. En heel belangrijk: ook comfortabel. Dus op de juiste plekken geeft het frame iets of zelfs veel mee en op andere plekken juist weer niet. En 'meegeven' kun je hier ook interpreteren als 'trilling-dempend'. Dit is niet zozeer afhankelijk van welk soort carbon je gebruikt, ook niet specifiek van de hars die het carbon bij elkaar houdt, maar wel van hoe je het materiaal gebruikt en verwerkt. Naast dat er dus heel wat onderzoek in gaat zitten naar wat optimaal werkt, kost het ook nog eens veel tijd zo een frame te maken. 'Duur' dus.

Wat pakweg 10-15 jaar geleden gebeurde was dat er hooguit iets gespeeld werd met het materiaal. Niet zozeer met productietechnieken en ook heel beperkt met hoe de opbouw van het frame was. Ten opzichte van aluminium had carbon toen toch wel een voorsprong in vooral gewicht en stijfheid. Comfort was heel beperkt een issue. Wat na 1 of 2 jaar gebeurde was dat het topframe afgeschreven was wat de mallen betreft. En het nieuwe topframe had een nieuwe mal en was weer iets lichter. Het oude frame werd door-geproduceerd met dezelfde mallen en vaak hetzelfde carbon, maar werd goedkoper verkocht, ook omdat er nu wel goedkopere onderdelen gemonteerd werden die je op de topmodellen niet vond. Je kocht dus nog steeds een topframe.

Dat comfort: vooral bij racefietsen was dat (g)een thema. Er telde maar 1 ding en dat was de stijfheid-gewicht verhouding, gedefinieerd volgens het Duitse blad Tour. Zat je daar goed, dan was je een testwinnaar. Vooral Canyon gaf toe met maar 1 doel frames te ontwikkelen: winnen bij de Tour test. En winnaar was je als je de beste stijfheid-gewicht verhouding had. Tot op het niveau dat de profs die Canyon sponsorde de frames terug gaven omdat ze er geen 4 uur achter elkaar op konden fietsen. Klappen en trillingen kwamen ongefilterd door, wat vooral vermoeiend was. Tour kon hun test niet zomaar overboord zetten zonder gezichtsverlies, maar voor de fabrikanten was het wel duidelijk: de winst die te halen was in comfort met carbon moest zo snel mogelijk gerealiseerd worden. Pas sinds die tijd wordt er bij carbon dus gesproken over comfort en dat zag je ook terug bij de toen net massaal opkomende mountainbike frames van carbon. Die reputatie is dus vrij laat neergezet, maar is wel een duidelijke winst van carbon.

In de huidige markt lijken de 'betaalbaardere' carbon frames vaak op de duurdere frames. Het zijn niet meer de topmodellen van de vorige generatie, maar wat uiterlijk betreft nieuw ontwikkelde frames die gebouwd worden met eenvoudigere technieken dan de topmodellen. Dit om tijd te besparen met het leggen van het carbon. En daarnaast worden er ook gewoon wat extra vellen carbon tegenaan gegooid zodat de ligging van het velletje niet zo nauw meer luistert voor de sterkte van het frame. Omdat het carbon is en zelfs de goedkoopste frames met simpele technieken niet eens zwaar (hoeven) uit (te) vallen, blijft het gewicht nog heel behoorlijk binnen de perken. Dan heb je het over 1200 gram bijvoorbeeld, ten opzichte van 950 gram van het topmodel. Maar de eigenschappen zijn compleet anders. De sterkte is daar, de stijfheid is meestal ook geen enkel probleem. Maar rijd een rondje op het 'dure' frame en een rondje op het 'betaalbare' frame en het verschil is direct duidelijk. Het stuk comfort lijkt compleet te ontbreken. Op een lange rit valt meestal ook op dat de vibratiedemping er niet meer is. En zoals carbon frames af en toe omschreven worden, levendig, ook dat ontbreekt. Ik zeg niet dat ze onberijdbaar geworden zijn, maar juist misschien wel het sterkste punt van wat carbon kan bieden, dat ontbreekt bij de 'betaalbaardere' carbon frames.

Merken als Specialized en Trek lopen voorop in het weer introduceren van hoogwaardige aluminium frames en sowieso is die techniek daar zo uitontwikkeld dat ook een goedkoop aluminium frame al redelijk hoogwaardig is. Rijd je zo een fiets, dan vind je daar vaak betere rijeigenschappen dan bij de eenvoudige carbon frames.

Ja, dit is voelbaar voor de meeste ervaren mountainbikers. Ja, ook de negatieve effecten zijn zeker merkbaar als je prestaties verlangt. En waarschijnlijk zelfs wel op het niveau als je geen prestaties verlangt, maar dus meer in de zin dat je als minder getrainde rijder het langer vol houdt op een topframe (bij gelijke afmontage e.d.).

Het is een grove scheiding, maar bij bijna alle fabrikanten kun je er bijna van uit gaan dat hun dure frame echt lekker rijdt en het goedkope daar nauwelijks een afspiegeling van is. Ja, ik heb bij een aantal representatieve merken die ervaring opgedaan, zodat ik durf te stellen dat het bijna algemeen op gaat!

En nee, ik denk dat er geen open-mold frames zijn die dezelfde technologie bieden als de topframes van de grotere merken. Dat is simpelweg niet interessant.

_________________
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 20 november 2017, 02:25 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: di 7 januari 2014, 00:11
Berichten: 2315
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en Crave 2k14 Tuned
Ik rijd zelf ook een Epic HT (S-works).
De fiets zou idd een racemachine moeten zijn, maar het comfort is duidelijk aanwezig.
Goed over na gedacht dus.

Over de Trek Procaliber lees ik ook goede verhalen.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: di 21 november 2017, 13:54 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 11 september 2014, 02:11
Berichten: 260
Mijn mountainbike: Specialized s-Works HT 2018 Eagle, Salsa Beargrease carbon fatbike
Superfijne fiets de Epic HT.
Trek Procaliber heb ik ook serieus naar gekeken, door de levenslange garantie op het frame heb ik voor Specialized gekozen.
Zoals hierboven ook beschreven is een kwaliteits HT frame, zelfs comfortabel te noemen dat kan ik ook beamen.

_________________
http://www.strava.com/athletes/cvanderkemp
http://ridemymtb.com/Team-RideMyMTB/


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: di 21 november 2017, 14:26 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 26 november 2009, 23:35
Berichten: 6327
Mijn mountainbike: Canyon Lux 29", Tomac Carbide Sl 650b, Stumpie 26", 120mm Canyon Nerve 26"
Wat zou je budget nu dan zijn?

Een fietsmaat stapte over van een 120mm 27,5" marathon/trail fully op een 100 mm 29"race hardtail. Bergop is 'ie nu wat sneller (zolang het niet al te technische klimmen betreft met worteltrappen etc), bergaf houdt 'ie de fully's echt niet meer bij maar daalt hij nog steeds 'gewoon' snel en goed, op het vlakke gaat 'ie nu ook wat harder.
Al met al is het nog steeds gewoon 'samen uit en thuis' met de groep. Je kunt volgens mij je keus gewoon laten afhangen van je 'smaak' en je budget, op de door je beschreven inzetgebieden kan het allebei prima.

Stel je budget is 2000,-: dan heb je daar al een prima afgemonteerde relatief lichte hardtail voor, voor een fully zal het dan een wat zwaarder instapmodel zijn.
Je hardtail kun je desgewenst wat trailwaardiger, potenter, maken door er een dropper op te zetten. En met bandbreedte en luchtdruk valt er een hoop te fijntunen, te winnen, waar het rij-eigenschappen betreft.

_________________
Mijn 29" Canyon Lux CF en 27,5" Tomac Carbide Sl: viewtopic.php?f=14&t=92129


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: di 21 november 2017, 15:16 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: vr 17 april 2015, 21:01
Berichten: 18
Budget ligt rond 2500-2700 euro waarbij ik inruil (of verkoop via MP) van mijn eigen fiets heb meegerekend.

Ik ben een recreatieve fietser die lekker doortrapt. Zou in de toekomst een paar marathons willen fietsen in NL en België. Ben op zich tevreden met de Epic FSR 2013 die ik nu heb alleen de fietsbeleving op de carbon versie was echt anders. De dealers hebben de alu versie niet in de test staan. Ik kan mijn huidige fiets dan ook niet vergelijken met de nieuwe Epic alu (fully).


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: di 21 november 2017, 15:22 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 26 november 2009, 23:35
Berichten: 6327
Mijn mountainbike: Canyon Lux 29", Tomac Carbide Sl 650b, Stumpie 26", 120mm Canyon Nerve 26"
Dan ging ik voor de hardtail, evt uitgerust met dropper.
Een fully voor die prijs zou het voor mij net niet zijn qua afmontage en gewicht, ervan uitgaande dat je iets dergelijks als je eerdere Epic zoekt, een race-marathonfully. De hardtail is dan wel al helemaal 'af'.

_________________
Mijn 29" Canyon Lux CF en 27,5" Tomac Carbide Sl: viewtopic.php?f=14&t=92129


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp


Wie is er online

Bikers op dit forum: Geen geregistreerde bikers en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: