Help: Een internet bike, en nu?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
deButlahh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 14:07
Mijn mountainbike: Cube Race One 29

Hey allemaal,

Ik heb de zoek gebruikt maar kon niet echt een handig topic hierover vinden. Ik heb afgelopen weekend via een webshop een Mountainbike besteld. Nu heb ik geen twee linkerhanden maar ben ook geen fietstechnicus.

Is er een soort stappenplan dat je kunt doorlopen bij het ontvangen van je "Internet bike" waarmee je hem kunt nalopen?

Handigheidjes die mensen die al eerder een bike via het web hebben besteld en erg bekend zijn met mountainbikes alleen weten... bijvoorbeeld:

- Welke tools zijn absoluut onmisbaar en welke tools zijn er handig om ook te hebben?
- Hoe weet ik dat de voorvork correct functioneert en niet lek is bijvoorbeeld? Hoe test ik dit?
- Hoe en waar check ik het beste het frame?
- Moet je meteen zaken smeren/oliën, zo ja wat dan?
- Welke andere zaken moet je zeker even controleren?
- Wanneer moet je een fiets echt terug sturen, of welke dingen kun je makkelijk zelf (laten) repareren?

Ik hoor het in elk geval graag, er zijn denk ik wel meer beginners of mensen die voor het eerst een fiets online kopen i.p.v. de fietshandel die hiernaar op zoek zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hoeveel ga je ons betalen voor die kennis?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Waar kom je vandaan?
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Zo te zien Beegden bij Roermond.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
deButlahh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 14:07
Mijn mountainbike: Cube Race One 29

Kijk sommige zaken heb ik wel al gevonden, of weet ik al.. maar het leek me handig als dit een soort topic kon worden waar mensen makkelijk samengebundeld dit soort vragen kunnen terugvinden en weten wat ze moeten doen als een soort Q&A. Ik wist niet dat er meteen over financiën gepraat moest worden, dacht juist dat we op dit forum van elkaars kennis konden profiteren.

Het is ook niet mijn bedoeling (als ik die illusie wek) om met dit topic de lbs een hak te zetten, maar sommige fietsen zijn nu eenmaal exclusief of makkelijker online te vinden. Mij schrok het in het begin af om via een webshop een fiets aan te schaffen, terwijl dit gevoel met de collectieve kennis op dit forum volgens mij wel te bestrijden valt.


Een dorpje in de buurt van Roermond, Beegden :)
Laatst gewijzigd door deButlahh op ma 30 oktober 2017, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

als je de fiets bij een goede online shop hebt gekocht wordt ie rijklaar afgeleverd en moet je wellicht alleen nog maar trappers monteren..

een setje inbus sleutels is onmisbaar, torxs 25 kan je ook nodig hebben, maar meestal niet op dag 1.
Als je een voorvork kan indrukken en hij veert weer terug, dan functioneert ie, hoe soepel dit gaat hangt af van het model. Als je een luchtvork hebt, kan je met een vork pompje (niet met een gewone fietspomp) de druk meten en aanpassen aan je eigen gewicht. Dat is echter slechts een uitgangspunt, aangezien iedereen met een andere gewichts verdeling op de fiets zit kan je beter de sag juist instellen (25% inzakken bij rusthouding op de fiets). mocht je dan nog teveel of te weinig tegen de limiet (bottom out) aanzitten tijdens het rijden kan je verder finetunen. Normaal gesproken blijven vorken prima op druk, maar je kan af en toe checken of de druk nog gelijk is. Let wel op dat je een klein beetje druk verliest elke x dat je de slang koppelt.

wat wil je aan het frame checken?

Als er zaken droog staan die gesmeerd horen te zijn moet je gelijk smeren, maar normaal zou dit niet nodig moeten zijn, wel aan te raden om te checken.

check op speling, check of alles goed vast zit, check of er geen kabels langs je frame schuren (stickers plakken).

Als je er niet meer uit komt moet je naar de winkel, maar ik zou een poging wagen weer vrienden te worden met je lokale fietsenmaker.. gezien de vragen die je stelt ga je er mogelijk niet uitkomen om al het onderhoud zelf te doen, en ff de fiets in de doos stoppen en via postnl naar de internet winkel sturen is niet zo handig, kan je beter de fietsenmaker te vriend houden.

Bedenk ook dat een MTB naast wat klein onderhoud ook gewoon slijtage gevoelige onderdelen heeft, zoals de ketting en cassetten, deze zijn niet zo lastig te vervangen, maar je hebt wel weer wat meer tools nodig, zoals een bv kettingpons een kettingzweep en lockring tooltje.

Ga ook eens op youtube kijken, GMBN heeft heel veel tech video's waarin een hoop dingen redelijk simpel uitgelegd worden
deButlahh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 14:07
Mijn mountainbike: Cube Race One 29

Prulleman schreef: Als je er niet meer uit komt moet je naar de winkel, maar ik zou een poging wagen weer vrienden te worden met je lokale fietsenmaker.. gezien de vragen die je stelt ga je er mogelijk niet uitkomen om al het onderhoud zelf te doen, en ff de fiets in de doos stoppen en via postnl naar de internet winkel sturen is niet zo handig, kan je beter de fietsenmaker te vriend houden.
Thanks voor je tips!

Wat betreft dit stukje specifiek, de lbs hou ik zeker te vriend. Heb hem zelfs gevraagd of hij aan de betreffende fiets kon komen die ik nu heb besteld (hij voert namelijk hetzelfde merk), maar dit kon helaas niet doordat het een overjarig model betrof en hij niet echt een goed alternatief had in die prijsklasse. Vandaar dus ook de uiteindelijke keuze voor webshop.

Ik stel sommige vragen ook omdat ik alles gebundeld wil voor eventuele meelezers met dezelfde issues. Ik heb al wat fietsgereedschap en mijn vorige fiets ook wel eens wat kleine dingetjes aan gedaan (derailleurs afgesteld, cassette eraf, schoongemaakt en erop en stuurpen versteld, dat soort zaken). Maar over sommige zaken (vooral de vork) nog wat onzeker hoe ik het precies moet checken en waar ik op kan letten, vandaar dat ik de vraag hier stel.
Laatst gewijzigd door deButlahh op ma 30 oktober 2017, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Wat voor fiets is het? Het wil wel eens voorkomen dat de wiellagers te strak gesteld zijn, waardoor je bovenmatig snelle slijtage krijgt.

Met een momentsleutel alles even nalopen kan volgens mij ook geen kwaad, bij meerdere 'gemonteerde en gecontroleerde' fietsen heb ik te losse boutjes gevonden.

Verder: als alles soepel loopt en er niets piept, kraakt of tikt, dan zal het voorlopig wel goed zijn.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

modder zuigt!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Lars TB schreef:Hoeveel ga je ons betalen voor die kennis?
deButlahh schreef:...Ik wist niet dat er meteen over financiën gepraat moest worden, dacht juist dat we op dit forum van elkaars kennis konden profiteren....
Dat van die financiën was naar alle waarschijnlijkheid een geintje van Lars....

;)

Hopelijk gaat het je allemaal lukken met die bike enzo, veel succes ermee iig! :-q
deButlahh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 14:07
Mijn mountainbike: Cube Race One 29

Dat dacht/hoopte ik ook al. Mijn reactie was ook met een humoristische/sarcastische ondertoon ;)

Bedankt! Zal wel goed komen. Anders word het toch een tripje naar de lbs
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

deButlahh schreef:...Ik wist niet dat er meteen over financiën gepraat moest worden, dacht juist dat we op dit forum van elkaars kennis konden profiteren....
deButlahh schreef:Het is ook niet mijn bedoeling (als ik die illusie wek) om met dit topic de lbs een hak te zetten, maar sommige fietsen zijn nu eenmaal exclusief of makkelijker online te vinden. Mij schrok het in het begin af om via een webshop een fiets aan te schaffen, terwijl dit gevoel met de collectieve kennis op dit forum volgens mij wel te bestrijden valt.
We zijn hier ook de beroertste niet... :wink:

Maar je snijdt meteen het probleem van een internetfiets aan: als je zelf geen inzicht of ervaring hebt, dan heb je een 'probleem'.

En als je een fiets op het web hebt gevonden, dan lijkt het mij toch even makkelijk zelf de kennis ook even op het internet te vinden. Het is natuurlijk wat makkelijk meteen ons in te schakelen.

Want eerlijk gezegd vind ik dat je een beetje vooruit loopt op de zaak. Als jij een internetfiets bij een groter, bekender bedrijf hebt gekocht, dan mag je er van uit gaan dat alles redelijk in orde is. Goed genoeg om na het recht zetten van je stuur en de pedalen te hebben gemonteerd, je kunt gaan fietsen. En dat er voor dat soort klusjes toch ook gewoon een handleiding bij zit of een link naar een filmpje op het internet.

Dus wacht eerst de fiets af. Kom je er niet uit met monteren of zie je iets raars, dan helpen we graag. Gratis...! :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik word steeds nieuwsgieriger: welke bike heb je nou bij welke webshop besteld?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
deButlahh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 14:07
Mijn mountainbike: Cube Race One 29

Lars TB schreef: We zijn hier ook de beroertste niet... :wink:

...

Dus wacht eerst de fiets af. Kom je er niet uit met monteren of zie je iets raars, dan helpen we graag. Gratis...! :kiss:

Weet ik ook wel ;) Ga ik doen. Misschien kan er dan wel zelfs wat fooi vanaf bij goede hulp :)



Hahah, een Cube Race One 29 (2017) en die heb ik hier:
https://www.fietsenwinkel.nl/cube-race-one-29-2017" onclick="window.open(this.href);return false;

Besteld.

Dus het is niet zo zeer dat ik me druk maak om de kwaliteit van de shop, maar meer dat ik een klein beetje een control freak ben denk ik.

Kijk een lbs vertrouw ik erop dat hij het ding checkt, en als het niet goed is weet ik dat ik met het ding terug kan om te zeggen, hey dit heb je niet goed gecheckt volgens mij. Bij een Webshop iets minder, dus wil ik graag alvast wat advies inwinnen om mijn bike helemaal klaar te maken. Zie het ook als een soort voorpret van me zodat ik me alvast kan bezig houden met wat ik allemaal kan checken als het beesie binnen komt ;)

EDIT: En daarbij blijf ik erbij dat er waarschijnlijk meerdere (beginners) huiverig zijn of twijfelen aan wat ze nog allemaal moeten doen aan een via een webshop aangekochte fiets... en dus dit topic dan kunnen nalezen.
Plaats reactie