Even terug naar het begin. Mijn claim is dat er nog nooit iemand in de praktijk aangetoond heeft met een gedegen onderzoek dat vering op een vlakke ondergrond energie kost. Dat is mijn uitgangspunt. Rare claims als 7% komen uit het niets. Daar staat tegenover dat het theoretisch bewijs maar blijft rondzingen. Dat het er in de praktijk niet toe doet staat er nu even los van. De vraag die dus opgeworpen is, is hoeveel energie er dan theoretisch verloren gaat en waar die dan verloren gaat.
Ik heb nu 2 dagen zitten zoeken op internet en krijg het antwoord niet voor elkaar. Dus ik wil het omdraaien. Er is sprake van theoretisch verlies. Hoeveel gaat dat bedragen?
Hier is al een goede poging gedaan:
Retep87 schreef:
Maarre...ik vraag me af, die 0,2W...is dat je wrijvingsverlies? Want als ik m'n natuurkundelessen tevoorschijn haal (bear with me here):
Energie om je veer in te drukken (oftewel de energie die in één 'deining' gaat zitten: W=F*s > F=kracht, aanname 20kg, 200N, s=afstand, 10mm deining.
W=200N*0,010m = 2 J.
Vermogen is arbeid gedeeld door tijd; P=W/t
Bij 80 RPM (1,33 RPS) heb je 2,66 deiningen per seconde (2x deinen per trapcyclus).
P=2J*2,66 deiningen / t = 5J/s
Oftewel 5W verlies.
Dit staat bol van de aannames, dus feel free om er gaten in te prikken.
Dan is de vraag of de waardes juist zijn. Ik denk dat een geveerde fiets hooguit 10 mm deint aan het achterwiel. Op de demper is dat dan minder dan de helft, dus 0,005 m. Waarschijnlijk is dat bij 80 RPM nog minder omdat je dan al vrij rond aan het trappen bent. Daarbij trapt een mountainbiker eerder iets lagere toerentallen, eerder 60 RPM, maar laten we dit middelen: 70 RPM. Dan zit je in bovenstaande berekening op 2,3W verlies.
Dan is de vraag of de kracht van 200N juist is.
Maar eigenlijk is het enige theoretische verlies het verlies aan energie dat de demper in de uitgaande slag opneemt. Is bovenstaande berekening dus van belang?
Theoreticussen: schiet maar raak! En misschien kan er ook nog verklaard worden waarom gedegen testen in de praktijk tot geen verschil komen?