Fully 29 voor lange mannen

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!

Moderators: Wicked DJ, jf

Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 923
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22
Locatie: Hoofddorp

ma 13 november 2017, 13:14

Lars TB schreef:
PaneVino schreef:Al deel ik de mening over de lockouts/remote's niet.
We kunnen van mening verschillen hoe storend het is (ik zeg: "kwestie van wennen"), maar de feiten zijn dat vering geen energie kost :kiss:
En energie kan ook niet zomaar ontstaan. Als je vering gaat bewegen, dan kan die energie dus niet ergens anders terechtkomen. 'A firm pedal platform' scheelt op sommige stukken echt. (Net zoals het op andere stukken totaal tegen je werkt als je geen vering hebt).

Die remote's zijn bij de topracers zeer veel gebruikte hendeltjes. Dat is niet omdat 'vering geen energie kost' :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7340
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ma 13 november 2017, 17:32

PaneVino schreef:En energie kan ook niet zomaar ontstaan. Als je vering gaat bewegen, dan kan die energie dus niet ergens anders terechtkomen. 'A firm pedal platform' scheelt op sommige stukken echt. (Net zoals het op andere stukken totaal tegen je werkt als je geen vering hebt).

Die remote's zijn bij de topracers zeer veel gebruikte hendeltjes. Dat is niet omdat 'vering geen energie kost' :-q
Sorry, maar dat blijft allemaal theorie. Er is geen enkele praktijktest die aan heeft weten te tonen dat vering energie kost. Zelfs niet op asfalt bergop (gewicht speelt wel een rol!)(Oh, wacht, een lockout is zwaarder...). Alle tests die grondig gedaan zijn wijzen steevast vering aan als sneller.

Wedstrijdrijders er bij halen is nu een slecht argument. Die kun je zelfs overtuigen dat een rode fiets sneller is dan een gele. Wedstrijdrijders gaat het om het gevoel en als het gevoel zegt dat het niet gaat, dan gaat het ook niet.

Als je jezelf er dus maar weet te overtuigen dat het geen energie kost, dan heb je de lockout ook niet nodig.
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 923
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22
Locatie: Hoofddorp

wo 15 november 2017, 11:46

En de aarde is zeker ook plat ...
Kapitein Iglo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9756
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

wo 15 november 2017, 12:45

Niet dan :o ?

Agree to disagree, perhaps? TS is al een tijdje afgehaakt...
Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - FUBAR

Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
Sjoerd001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 14:08
Locatie: Cube Stereo 140 c:62 Race 29

wo 15 november 2017, 15:13

Vergelijkbaar met mijn onderwerpje van een tijdje terug: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 3&t=134353" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben er nog niet uit, maar zoek denk ik een iets speelsere fiets dan jij, die ook op zn plek is in het buitenland met veel (technische) afdalingen. Snelheid in de NL bossen (XC) interesseert mij niet zo (doe niets met Strava en gemiddeldes). Het gaat mij vooral om de fun en snelle bochten. Verder ben ik iets lichter dan jij, wel met dezelfde lengte ongeveer.

Mijn shortlist is nu:
- Specialized Stumpjumper 29
- Trek Fuel Ex 5-8 29
- YT Jeffsey 29

Allen 29-ers met 140mm veerweg. De Specialized biedt vwb. de Geometrie de meeste ruimte, zeker omdat zij ook een XXL hebben.

In jouw geval, meer XC, zou ik dan eerder voor een Epic of een Cube Stereo 120 gaan. Sowieso zijn daar veel meer opties in dan 140mm. Ik gok dat je er dan ook wel makkelijk uit gaat komen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7340
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

wo 15 november 2017, 16:04

PaneVino schreef:En de aarde is zeker ook plat ...
Als jij dat gelooft...

Daar heb ik geen verstand van, ga me niet mee bemoeien, maar je mag het best uitleggen. :kiss:


Liever heb ik dat je met een zinnig bewijs komt dat vering niet werkt. Ik begrijp dat je de theorie er bij haalt en die klopt ook nog eens volledig: energie kan niet verdwijnen. Maar je hebt er zo weinig aan in de praktijk in dit geval. Blijkbaar gaat het om zo weinig energie die verloren gaat dat het niet op weegt tegen de winst die je haalt door afremmende obstakels weg te nemen en een stuk vermoeiing te voorkomen.

Je hebt dus volledig gelijk en zit er toch naast.
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 923
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22
Locatie: Hoofddorp

wo 15 november 2017, 16:31

Lars TB schreef:Liever heb ik dat je met een zinnig bewijs komt dat vering niet werkt.
Zie hier het begin van vele problemen, van kleine onenigheden tot wereldoorlogen aan toe... Mensen worden dingen in de mond gelegd die ze in de verte verte ooit gezegd hebben...

Ik heb nooit gesteld dat vering niet werkt. Mijn mening daarover heb ik nooit hier gegeven. Ik heb alleen gesteld dat er een nut is aan remote-lockouts.
Lars TB schreef:Ik begrijp dat je de theorie er bij haalt en die klopt ook nog eens volledig: energie kan niet verdwijnen. Maar je hebt er zo weinig aan in de praktijk in dit geval. Blijkbaar gaat het om zo weinig energie die verloren gaat dat het niet op weegt tegen de winst die je haalt door afremmende obstakels weg te nemen en een stuk vermoeiing te voorkomen.

Je hebt dus volledig gelijk en zit er toch naast.
Ik zit er absoluut niet naast. Maar je hoor mij niet zeggen dat jij er helemaal naast zit. (Al vind ik het wel 'bijzonder' dat jij enerzijds zegt dat de theorie klopt en dat ik met bewijzen met komen, terwijl jij het tegenovergestelde aan de theorie beweert en niet met bewijzen komt...)

Waar jij hier aan voorbij gaat is dat je niet altijd te maken hebt met afremmende obstakels. Een voorbeeld: een gravelpad omhoog. Daar gaat trap-energie in vering zitten waar die vering geen nut heeft en dus beter in omgezet had kunnen worden in pedaalslag richting de wielen. En dat is nou precies waar die lockout's hun nut bewijzen.
Kapitein Iglo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9756
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

wo 15 november 2017, 16:34

Voor Lars is het gebrek aan bewijs van het tegenovergestelde aan zijn theorie genoeg bewijs op zich.

Snap ik het nog?
Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - FUBAR

Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 923
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22
Locatie: Hoofddorp

wo 15 november 2017, 16:35

Tja, je schijnt ermee president van de VS te kunnen worden, dus zo gek is het nog niet ;)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7340
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

wo 15 november 2017, 17:28

PaneVino schreef:... Mensen worden dingen in de mond gelegd die ze in de verte verte ooit gezegd hebben...

Ik heb nooit gesteld dat vering niet werkt. Mijn mening daarover heb ik nooit hier gegeven. Ik heb alleen gesteld dat er een nut is aan remote-lockouts.

Waar jij hier aan voorbij gaat is dat je niet altijd te maken hebt met afremmende obstakels. Een voorbeeld: een gravelpad omhoog. Daar gaat trap-energie in vering zitten waar die vering geen nut heeft en dus beter in omgezet had kunnen worden in pedaalslag richting de wielen. En dat is nou precies waar die lockout's hun nut bewijzen.
Pas dan mijn hele verhaal toe op de lockout (wat volgens mij toch echt staat voor wel of geen vering...)

Maar ook hier: blijkbaar is die trap-energie die verloren gaat - een feit dat er op papier inderdaad is - dus zo weinig dat niemand het in de praktijk aan kan tonen. Ook niet op asfalt omhoog. Wat is het nut dan van een lockout?

Het enige nut is dus psychologisch.
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7340
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

wo 15 november 2017, 17:31

PaneVino schreef:Ik zit er absoluut niet naast. Maar je hoor mij niet zeggen dat jij er helemaal naast zit. (Al vind ik het wel 'bijzonder' dat jij enerzijds zegt dat de theorie klopt en dat ik met bewijzen met komen, terwijl jij het tegenovergestelde aan de theorie beweert en niet met bewijzen komt...)
Hier leg je mij dus woorden in de mond... :wink:

Het theoretisch bewijs klopt en ga ik niet aanvechten.

Maar het theoretische verlies is dusdanig dat het in de praktijk niet te meten is. Dat praktijkbewijs is vaak genoeg geleverd en dat is volgens mij het enige dat telt. Dus als je het nut van een lockout wilt aantonen, dan zul je met praktijkbewijs moeten komen.
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 923
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22
Locatie: Hoofddorp

wo 15 november 2017, 17:47

Volgens mij is het theorie dat het in praktijk niet te meten is ...

Ik heb zelf testen gedaan en aan den lijve ondervonden dat er, bij effen ondergrond, circa 7% vermogen minder op het achterwiel kwam bij de open stand tov de gelockte stand.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7340
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

wo 15 november 2017, 18:59

PaneVino schreef:Volgens mij is het theorie dat het in praktijk niet te meten is ...

Ik heb zelf testen gedaan en aan den lijve ondervonden dat er, bij effen ondergrond, circa 7% vermogen minder op het achterwiel kwam bij de open stand tov de gelockte stand.
Dat is dan weer zo een bizar groot verschil dat het theoretisch niet te verklaren is.

:winkie:
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9756
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

wo 15 november 2017, 20:11

Get a room you two :lol: :lol: :lol: :bier:
Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - FUBAR

Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Locatie: Beast of the East 1

do 16 november 2017, 19:19

Er staat een hagelnieuwe Salsa Spearfish op MP, maat XL.
Super fiets
Plaats reactie