Fully 29 voor lange mannen

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Lars TB schreef:
PaneVino schreef:Al deel ik de mening over de lockouts/remote's niet.
We kunnen van mening verschillen hoe storend het is (ik zeg: "kwestie van wennen"), maar de feiten zijn dat vering geen energie kost :kiss:
En energie kan ook niet zomaar ontstaan. Als je vering gaat bewegen, dan kan die energie dus niet ergens anders terechtkomen. 'A firm pedal platform' scheelt op sommige stukken echt. (Net zoals het op andere stukken totaal tegen je werkt als je geen vering hebt).

Die remote's zijn bij de topracers zeer veel gebruikte hendeltjes. Dat is niet omdat 'vering geen energie kost' :-q
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

PaneVino schreef:En energie kan ook niet zomaar ontstaan. Als je vering gaat bewegen, dan kan die energie dus niet ergens anders terechtkomen. 'A firm pedal platform' scheelt op sommige stukken echt. (Net zoals het op andere stukken totaal tegen je werkt als je geen vering hebt).

Die remote's zijn bij de topracers zeer veel gebruikte hendeltjes. Dat is niet omdat 'vering geen energie kost' :-q
Sorry, maar dat blijft allemaal theorie. Er is geen enkele praktijktest die aan heeft weten te tonen dat vering energie kost. Zelfs niet op asfalt bergop (gewicht speelt wel een rol!)(Oh, wacht, een lockout is zwaarder...). Alle tests die grondig gedaan zijn wijzen steevast vering aan als sneller.

Wedstrijdrijders er bij halen is nu een slecht argument. Die kun je zelfs overtuigen dat een rode fiets sneller is dan een gele. Wedstrijdrijders gaat het om het gevoel en als het gevoel zegt dat het niet gaat, dan gaat het ook niet.

Als je jezelf er dus maar weet te overtuigen dat het geen energie kost, dan heb je de lockout ook niet nodig.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

En de aarde is zeker ook plat ...
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Niet dan :o ?

Agree to disagree, perhaps? TS is al een tijdje afgehaakt...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Sjoerd001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 14:08
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 c:62 Race 29

Vergelijkbaar met mijn onderwerpje van een tijdje terug: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 3&t=134353" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben er nog niet uit, maar zoek denk ik een iets speelsere fiets dan jij, die ook op zn plek is in het buitenland met veel (technische) afdalingen. Snelheid in de NL bossen (XC) interesseert mij niet zo (doe niets met Strava en gemiddeldes). Het gaat mij vooral om de fun en snelle bochten. Verder ben ik iets lichter dan jij, wel met dezelfde lengte ongeveer.

Mijn shortlist is nu:
- Specialized Stumpjumper 29
- Trek Fuel Ex 5-8 29
- YT Jeffsey 29

Allen 29-ers met 140mm veerweg. De Specialized biedt vwb. de Geometrie de meeste ruimte, zeker omdat zij ook een XXL hebben.

In jouw geval, meer XC, zou ik dan eerder voor een Epic of een Cube Stereo 120 gaan. Sowieso zijn daar veel meer opties in dan 140mm. Ik gok dat je er dan ook wel makkelijk uit gaat komen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

PaneVino schreef:En de aarde is zeker ook plat ...
Als jij dat gelooft...

Daar heb ik geen verstand van, ga me niet mee bemoeien, maar je mag het best uitleggen. :kiss:


Liever heb ik dat je met een zinnig bewijs komt dat vering niet werkt. Ik begrijp dat je de theorie er bij haalt en die klopt ook nog eens volledig: energie kan niet verdwijnen. Maar je hebt er zo weinig aan in de praktijk in dit geval. Blijkbaar gaat het om zo weinig energie die verloren gaat dat het niet op weegt tegen de winst die je haalt door afremmende obstakels weg te nemen en een stuk vermoeiing te voorkomen.

Je hebt dus volledig gelijk en zit er toch naast.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Lars TB schreef:Liever heb ik dat je met een zinnig bewijs komt dat vering niet werkt.
Zie hier het begin van vele problemen, van kleine onenigheden tot wereldoorlogen aan toe... Mensen worden dingen in de mond gelegd die ze in de verte verte ooit gezegd hebben...

Ik heb nooit gesteld dat vering niet werkt. Mijn mening daarover heb ik nooit hier gegeven. Ik heb alleen gesteld dat er een nut is aan remote-lockouts.
Lars TB schreef:Ik begrijp dat je de theorie er bij haalt en die klopt ook nog eens volledig: energie kan niet verdwijnen. Maar je hebt er zo weinig aan in de praktijk in dit geval. Blijkbaar gaat het om zo weinig energie die verloren gaat dat het niet op weegt tegen de winst die je haalt door afremmende obstakels weg te nemen en een stuk vermoeiing te voorkomen.

Je hebt dus volledig gelijk en zit er toch naast.
Ik zit er absoluut niet naast. Maar je hoor mij niet zeggen dat jij er helemaal naast zit. (Al vind ik het wel 'bijzonder' dat jij enerzijds zegt dat de theorie klopt en dat ik met bewijzen met komen, terwijl jij het tegenovergestelde aan de theorie beweert en niet met bewijzen komt...)

Waar jij hier aan voorbij gaat is dat je niet altijd te maken hebt met afremmende obstakels. Een voorbeeld: een gravelpad omhoog. Daar gaat trap-energie in vering zitten waar die vering geen nut heeft en dus beter in omgezet had kunnen worden in pedaalslag richting de wielen. En dat is nou precies waar die lockout's hun nut bewijzen.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Voor Lars is het gebrek aan bewijs van het tegenovergestelde aan zijn theorie genoeg bewijs op zich.

Snap ik het nog?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Tja, je schijnt ermee president van de VS te kunnen worden, dus zo gek is het nog niet ;)
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

PaneVino schreef:... Mensen worden dingen in de mond gelegd die ze in de verte verte ooit gezegd hebben...

Ik heb nooit gesteld dat vering niet werkt. Mijn mening daarover heb ik nooit hier gegeven. Ik heb alleen gesteld dat er een nut is aan remote-lockouts.

Waar jij hier aan voorbij gaat is dat je niet altijd te maken hebt met afremmende obstakels. Een voorbeeld: een gravelpad omhoog. Daar gaat trap-energie in vering zitten waar die vering geen nut heeft en dus beter in omgezet had kunnen worden in pedaalslag richting de wielen. En dat is nou precies waar die lockout's hun nut bewijzen.
Pas dan mijn hele verhaal toe op de lockout (wat volgens mij toch echt staat voor wel of geen vering...)

Maar ook hier: blijkbaar is die trap-energie die verloren gaat - een feit dat er op papier inderdaad is - dus zo weinig dat niemand het in de praktijk aan kan tonen. Ook niet op asfalt omhoog. Wat is het nut dan van een lockout?

Het enige nut is dus psychologisch.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

PaneVino schreef:Ik zit er absoluut niet naast. Maar je hoor mij niet zeggen dat jij er helemaal naast zit. (Al vind ik het wel 'bijzonder' dat jij enerzijds zegt dat de theorie klopt en dat ik met bewijzen met komen, terwijl jij het tegenovergestelde aan de theorie beweert en niet met bewijzen komt...)
Hier leg je mij dus woorden in de mond... :wink:

Het theoretisch bewijs klopt en ga ik niet aanvechten.

Maar het theoretische verlies is dusdanig dat het in de praktijk niet te meten is. Dat praktijkbewijs is vaak genoeg geleverd en dat is volgens mij het enige dat telt. Dus als je het nut van een lockout wilt aantonen, dan zul je met praktijkbewijs moeten komen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Volgens mij is het theorie dat het in praktijk niet te meten is ...

Ik heb zelf testen gedaan en aan den lijve ondervonden dat er, bij effen ondergrond, circa 7% vermogen minder op het achterwiel kwam bij de open stand tov de gelockte stand.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

PaneVino schreef:Volgens mij is het theorie dat het in praktijk niet te meten is ...

Ik heb zelf testen gedaan en aan den lijve ondervonden dat er, bij effen ondergrond, circa 7% vermogen minder op het achterwiel kwam bij de open stand tov de gelockte stand.
Dat is dan weer zo een bizar groot verschil dat het theoretisch niet te verklaren is.

:winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Get a room you two :lol: :lol: :lol: :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Er staat een hagelnieuwe Salsa Spearfish op MP, maat XL.
Super fiets
Plaats reactie