Grand canyon

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
pancing
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 8 november 2017, 23:33

Hallo, ik zal me even voorstellen. Ben 48 jaar oud en ik ben een aantal jaren geleden begonnen met hardlopen maar heb regelmatig last van blessures.
Vandaar dat ik er aan denk om te beginnen met mountainbiken.
Ik heb al wat info gewonnen en kom uit bij een aantal fietsen. Mijn budget ligt rond 1000 euro voor de fiets.
Zelf dacht ik aan de grand canyon AL 6.0, cube reaction pro en Giant talo 0 GE. Voor zover ik kan beoordelen zijn ze vrij gelijk wat afwerking betreft. Klopt dit of zit ik er als leek helemaal naast en wat is jullie advies. :-D
Alvast bedankt voor reactie's.
gr
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zijn alle 3 vergelijkbare fietsen inderdaad. Er zitten wat verschillen in de zithouding, op papier is de Giant het meest sportief. Maar dit valt allemaal aan te passen en is geen punt om je echt druk om te maken.

De vork van de Canyon is wat basic. Het veergedrag zal in orde zijn, maar de stijfheid is beperkt. Iets om rekening mee te houden als je over de 80 kg gaat.

Het merk van de vork van de Giant staat bekent als budget-merk, maar de laatste jaren is de kwaliteit er behoorlijk op vooruit gegaan en je krijgt veel waar voor je geld.

De wielen - vooral de naven - van de Giant zijn ook wat basic. De duurzaamheid is een vraagteken, maar je zou mogen verwachten dat ze minstens 2 jaar mee gaan... . Bij voldoende onderhoud zal het wel goed gaan.

Maar ook de naven van de Cube hebben zo eens in de 1-2 jaar onderhoud nodig.

De overige onderdelen maken niet het verschil.

Mijn keuze zou in dit geval de Cube zijn, vanwege de vork. En zit je dus onder de 80 kg, dan is ook de Canyon een goede deal. En uiteindelijk ga je met de Giant ook genoeg lol hebben... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
pancing
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 8 november 2017, 23:33

Hallo bedankt voor reactie.
Ik ben 1.72m en weeg momenteel 73 kg. Dus dit zou voor de Canyon geen probleem moeten zijn. De bedoeling is dat ik het fietsen als aanvulling op mijn hardlopen ga doen. dus waarschijnlijk 1x in de week een km of 40. [Al weet je natuurlijk nooit hoe het bevalt] :)
Heb jij misschien nog alternatief wat ik over het hoofd heb gezien?

gr
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op ma 30 oktober 2023, 22:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
FrankyM
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 13 november 2017, 00:28

Hoi, ben ook nieuw hier, en ook op zoek naar een bike rond die prijs, dus sluit me even aan in dit topic. Heb je toevallig ook naar de trek x-Caliber 8 gekeken? Zit ook in die categorie, lijkt mij een mooie fiets..

grt
Frank
FrankyM
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 13 november 2017, 00:28

In mijn online zoektocht was ik dus ook bij canyon uitgekomen. Paar jaar geleden was de best bang for buck duidelijk de grand canyon al 6.9, maar klopt het dat de prijs-kwaliteit verhouding naar achter is gelopen?

Is er iemand die het verschil tussen de AL6.0 en AL 6.9 kan vertellen? Of is dit heel simpel het nieuwe nummer voor hetzelfde model?

Grt frank
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Even een kleine kanttekening betreffende de voorvork van de Canyon en de Cube.
SRAM vindt dat de 30 gold (GC) hoger in het gamma staat dan de Recon silver (Cube).
Het verschil is dat de 30 gold 30 mm aluminium vorkpoten heeft en de recon silver 32 mm stalen vorkpoten heeft.

Met jouw gewicht zou ik dan ook voor de lichtere voorvork gaan en dat is dan ook de 30 gold.

De AL 6.9 is het oude model en is altijd 29". De 6.0 is in de kleinere maten 27,5" en de grotere 29".
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

massen schreef:Even een kleine kanttekening betreffende de voorvork van de Canyon en de Cube.
SRAM vindt dat de 30 gold (GC) hoger in het gamma staat dan de Recon silver (Cube).
Het verschil is dat de 30 gold 30 mm aluminium vorkpoten heeft en de recon silver 32 mm stalen vorkpoten heeft.

Met jouw gewicht zou ik dan ook voor de lichtere voorvork gaan en dat is dan ook de 30 gold.
Allebei 'basic'. Mijn klacht gaat vooral over de 30 mm versus 32 mm binnenpoten. Dan mag de '30' lichter zijn en even goed/beter veren, de stijfheid is al snel onder de maat! Maar zoals gezegd tot 80 kg te overzien en in het geval van TS dus ook geen probleem.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Giant:

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=135633" onclick="window.open(this.href);return false;
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
pancing
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 8 november 2017, 23:33

Hallo bedankt allemaal voor het advies.
Ga hoogstwaarschijnlijk voor de grand canyon AL 6.0.

Gr
FrankyM
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 13 november 2017, 00:28

Succes met je aankoop!

Ben zelf nog zoekende, ben nu op een mooie deal uitgekomen voor een Ghost kato 9 al.
Qua specs volgensmij een mooie fiets, maar misschien dat hier iemand iets meer over deze fiets kan vertellen?
Ik ben van plan om wat cross country te gaan fietsen, maar zal ook op de openbare weg fietsen.

Frame: KATO 29 Alloy AL
Forks: RockShox 30 Silver Solo Air Poploc 100mm
Groupset:
Chainset: Shimano XT 36-26
Brake/Shift Levers: Shimano XT SL
Front Derailleur: Shimano XT
Rear Derailleur: Shimano XT 11-Speed
Cassette: Shimano SLX 11-42
Wheelset:
Rims: Rodi Blackrock 21
Front Hub: Shimano Deore QR
Rear Hub: Shimano Deore QR
Tyres: Michelin Country Race R 2.10
Components:
Front Brake: Shimano XT Disc 180mm SMRT 64
Rear Brake: Shimano XT Disc 160mm SMRT 64
Handlebars: Ghost Low Rizer 720mm 31.8mm
Stem: Ghost AS M01 31.8mm
Saddle: Ghost VL 1353
Seatpost: Ghost Light DC 1 31.6mm


Hoor graag als iemand me meer kan vertellen

Grt frank
pancing
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 8 november 2017, 23:33

Hallo Allemaal. Hier ben ik weer. Ben afgelopen dagen nog een beetje aan het zoeken en uitpluizen geweest. De bestelling voor de Grand canyon 6.0 was al bijna de deur uit. Maar kwam ik tijdens het surfen op het internet de https://www.fietsenwinkel.nl/cube-race-one-29-2017" onclick="window.open(this.href);return false; tegen. Deze heeft nu dezelfde prijs als de grand canyon maar volgens mij een betere voorvork en hierdoor ben ik toch weer aan het twijfelen gebracht.
Zou iemand mij hierin willen adviseren. Ik vind het eerlijk gezegd erg lastig voor een leek zoals ik en zie af en toe door de bomen het bos niet meer. :x

bvd
gr Pancing
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dat is idd een betere deal, crankstel en remmen zijn ook een tikkie beter. Nu is de vraag alleen nog of jij er lekker op zit. Als beginner zijn de nuances toch moeilijk te ervaren dus gewoon kopen wat je mooi en lekker vind zitten. :)

Later kunnen we altijd nog neuzelen over geometrie-cijfers, grammen, rol- en luchtweerstand :wink:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

pancing schreef:... Maar kwam ik tijdens het surfen op het internet de https://www.fietsenwinkel.nl/cube-race-one-29-2017" onclick="window.open(this.href);return false; tegen. Deze heeft nu dezelfde prijs als de grand canyon maar volgens mij een betere voorvork en hierdoor ben ik toch weer aan het twijfelen gebracht.
Dat is wel een mega deal!! Niet te lang over twijfelen, gewoon doen!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
pancing
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 8 november 2017, 23:33

Hallo, Bestelling voor Cube race one geplaatst. :-q
Ben benieuwd.

gr
Plaats reactie