1x11 /1x10 op de racert

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gesloten
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Wat zijn de ervaringen met 1x11 /1x10 op de racert?
Vanwege een ongeluk waarbij m'n fiets is gesneuveld ben ik me aan het oriënteren op een nieuwe racert, en 1 voorblad spreekt me zeer aan vanwege:
- met 50/34 nooit tot zeer weinig op het binnenblad
- cleane look / less = more

Er zijn zover ik kan zien geen 1x racerts te koop dus het gaat een ombouw worden.
Ritzelrechner laat zien dat een max. 46t voor i.c.m. met een shimano 11speed 11-32 cassette voor gebruik in Nederland toereikend moet zijn. 46t Crank is bovendien nog wel te koop voor weinig.

Mocht ik met de fiets de bergen in willen dan monteer ik (of de lbs) mijn 46/34 crank en moet het wel gaan lukken om langere tijd van wegen met dubbelcijferige stijgingspercentage te genieten.
!! 26inch en dikke banden !!
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Voor een vlak land als Nederland wil je juist kleine stapjes tussen je verzetten; groot bereik is op een racert helemaal niet nodig. Vaak genoeg schakel ik vóór helemaal niet en kom ik overal met de ketting voor op de 42. Ik rijd met een 9v 14-25T cassette, als je voor 11v gaat zou ik de 14-28T juniorencassette overwegen.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Ach, het is maar net wat je gewend bent aan waar je mee kan leven.

Ik heb 1x10 met 42t voor en 11-32 achter. Ideale cadans boeit me niet zo, krijg je sterkere benen van zeg ik maar. En de 42t is een ovaal blad. Als ik dan moet harken, harkt dat lekkerder dan een rond kettingblad imho.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb mijn eigen racer ook met een 105 speed 1x11 groep uitgerust. Dus het kleinste voorblad weg gelaten en de linkershifter blijft ongebruikt. Voor mijn Hollandse polderritten heb ik hier meer dan genoeg aan, denk dat ik uiteindelijk zelfs maar 4 kransjes echt gebruik.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Ik heb ook jarenlang 1x10 en 1x11 gereden op m'n cyclocross/racefiets bak. Eerst met 38 voor en 11-25 achter. Naarmate ik sterker werd over de jaren overgegaan naar 42 voor met 11-32 en later 11-28. Nog later een 44t voor met 11-28 achter, dit werkte ook prima op de Posbank en dergelijke. Voor de Mont Ventoux en Alpe d'Huez heb ik een tijdelijk verzet gebruikt van 40 voor en 11-32 achter en dit was net genoeg. Dit verzet gebruik ik nu ook met CX wedstrijden. Nu met m'n nieuwe racefiets met 2x11 overweeg ik ook om terug te gaan naar een enkel blad; met name vanwege het gebrek aan geluid icm. een clutch derailleur.

Een racefiets met 1x11 is idd lastig te vinden maar er zijn wel zat cyclocrossers. Hier kan je ook prima weg-banden op leggen en dan heb je een heel breed inzetbaar fietsje.
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1323
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Ik rij zowel CX als koers met 1x. De CX met 38/12-28, op de weg 50/11-23. En als het echt niet goed komt, kan ik nog een roadlink monteren met een XT cassette.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Is een 50 niet te groot om te trainen? Ik rij toch graag op mijn 39, het lijkt mij opzich wel fijn, maar denk dat ik net wat te kort kom.
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1323
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

japie carbon schreef:Is een 50 niet te groot om te trainen? Ik rij toch graag op mijn 39, het lijkt mij opzich wel fijn, maar denk dat ik net wat te kort kom.
Koersfiets. En met m'n 100 kg ga ik koersen met hoogteverschil toch wel uit de weg :lol: :lol:
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ja snap ik, maar met trainen rij ik graag op mn 39. Koersen doe ik op de 52. Ik vrees dat een 1x11 niet voldoende is.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Hier verder aub: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 15&t=63150" onclick="window.open(this.href);return false;
Gesloten