Fiets voor het stevigere werk gezocht....

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mark m schreef:Het is ook raadzaam om je eens in te lezen in de theorie van de geometrie.
De verschillen in geometrie zijn bij deze fietsen best groot, wat zich uit in totaal verschillend aanvoelende fietsen, ondanks dat ze eenzelfde veerweg hebben.

Wellicht past een Mondraker Foxy of Dune ook in je rijtje thuis. Mijn Mondraker bevalt mij overigens super!
Als is de nieuwe geo misschien wel erg lang...
Probleem is dat er niet echt een duidelijk stuk is over die (nieuwe ontwikkelingen in de) geometrie. En als je dan over Mondraker begint: als er al een idee achter zat, dan laten ze dit bij de laatste generatie juist weer varen... . Eigenlijk onderbouwt geen van de merken die nu die extreme reach pushen hun ideeën nu echt. Kijkend naar de uitvoering, dan lijken alleen Pole en Nicolai daar wel duidelijke ideeën over te hebben.
Jurf schreef:..., (wat wel in het voordeel van allemansvriendjes als de grote merken spreekt, want wellicht niet 100% matchend maar ook nooit heel erg fout).
Daar komt het in grote lijnen wel een beetje op neer.

Maar het is zeker bepalend waarvoor je de fiets wilt gebruiken. Om als voorbeeld weer die extreme reach te pakken: ga je in extreem terrein rijden, dan zou dat zomaar eens erg goed kunnen werken. Als je overal hard overheen en doorheen wilt en kunt gaan. Daar buiten biedt die nieuwe stroming maar erg weinig voordelen en wel een aantal nadelen.

Die mainstream merken zorgen in ieder geval dat hun fietsen over de hele wereld aardig presteren. Aan de andere kant, vijf jaar geleden noemden we het huidige mainstream ook extreem. Hoewel het tegengas toen wel wat minder was!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hier nog een oude discussie waar onder andere Suravida zijn ervaring geeft, ik iets meer uiteen zet en op de tweede pagina een interessante link staat. Maar dit gaat alleen over de lange reach...

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 6&t=133961" onclick="window.open(this.href);return false;
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Dank!
Mooi artikel met een redelijke uitleg van de voor en nadelen van extreme geometrieen, maar wat zijn redelijke standaard maten voor een Large frame? oftewel hoe onderscheid ik "normaal" van extreem?
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Met het frame dat ik voor DaanJ heb gebouwd hebben we redelijk de grenzen opgezocht en die rijdt tot dusver verbazingwekkend goed (Na 1 stepsessie op straat en 1 zeiknatte sessie op bikepark Spaarnwoude) Heeft een reach van 470mm, chainstays van 445, een balhoofdhoek van 64 graden en zitbuishoek van 74.5. Fiets was voor mij wat te lang, maar zeker niet zo lang als ik had verwacht en voor Daan (die normaliter ook een L zou hebben) lijkt hij gewoon goed te passen. Voor mij was dit al een vrij extreme extreme geometrie, zeker omdat deze fiets een groot deel van zijn tijd op de Heuvelrug door gaat brengen. Vergelijk je echter die 470mm met de 510 voor een L Pole Evolink of de 515 voor een Nicolai G15 dan valt het wel weer mee. Maar een Cube Stereo 160 is met 448 weer een stukkie korter.
Maar voor jouw gewenste inzetbereik zou ik zelf neigen naar een reach tussen de 460 en 490, en dan bij voorkeur met een achterkant die niet te kort is. (440 oid) Maar uiteindelijk moeten alle maten samen kloppen om een gebalanceerde fiets te krijgen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurf schreef:Dank!
Mooi artikel met een redelijke uitleg van de voor en nadelen van extreme geometrieen, maar wat zijn redelijke standaard maten voor een Large frame? oftewel hoe onderscheid ik "normaal" van extreem?
Vergelijk ook even wat merken met elkaar. Voor de meeste L frames kom je ergens op 450-460 mm. En dan gaan ze uit van pakweg een 50 mm stuurpen. Je kunt wat spelen met de stuurpenlengte in combinatie met die reach. Zo kom je met 470 mm en 35 mm ook op een gelijke zithouding uit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Heren ik ben in een dag en avond een hoop meer wijzer geworden als in een paar maanden blaadjes en websites lezen :) Mijn dank is groot!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Transition is zeker een aanrader. Maar een Liteville MK13 301 is misschien ook nog een goede optie. Nu de MK14 er is zijn de MK13 wat betaalbaarder geworden...

Nicolai is natuurlijk ook erg gaan alleen niet binnen het gestelde budget haalbaar.
Mondraker is zeker een leuk alternatief.
MTBRemco
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 11:59
Mijn mountainbike: Bird Aeris 145

Je hebt veel keus rond je budget en doel van je fiets. Bijna een jaar geleden had ik dezelfde keus. Twijfelde tussen de AirDrop edit en Bird Aeris 145. Die laatste is het geworden. Top Enduro fiets en bevalt zeer goed op de trails bij het garda meet als ook bikepark solden en Wales waar ik gereden heb. Je mag altijd even langskomen om in het echt te zien, mocht je deze overwegen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Dank voor het aanbod Remco, ik hou het zeker in gedachte.
Wat "nieuw" is , is dat ik op mijn werk het er over had en ik mogelijk overuren vrij gunstig kan inruilen voor een fiets mits die bij een Nederlandse fietsenboer vandaan komt.
Dat elimineert wel de Airdrop die ik erg leuk vind.
Uiteindelijk hoet het voor mij niet zo heel extreem, en zoek ik volgens mij meer een zeer capabele do it all fiets waarmee ik ook omhoog kom en evt op de UHR nog kan spelen, als een extreme fiets voor megadrops en roadgaps waar ik zelfs als ik er de techniek voor had toch te schijterig voor ben (beetje zelfkennis kan geen kwaad). Misschien toch maar weer naar de Remedy, maar dan de carbon edie ik wel mooi vind en die naderhand wat upgraden als dingen me niet bevallen. (Van een Yari kun je een Lyrik maken met een ChargerII damper heb ik gelezen en naderhand een GX eagle groep erop ter vervanging van NX lijkt ook nog wel betaalbaar).
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
punk86
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 328
Lid geworden op: di 12 maart 2013, 16:42

Als ie dan toch niet zo extreem moet, check dan ook de nieuwe Transition Smuggler; 120/140mm veerweg.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Met niet heel extreem bedoel ik niet extreem long en slack to the max.
Een fiets die alleen maar heel stijl omhoog en heel stijl naar beneden kan en alles daartussen zeer matig doet hoeft voor mij niet. Bikepark rood en wat sprongen meepakken moet het wel gewoon kunnen, alleen niet van die sprongen waarbij je onderhand een parachute en extra verzekering nodig hebt :wink:
Een Smugler heeft voor mijn gevoel nog teveel overlap met de Nerve vandaar dat ik kijk naar rond de 140-150 achter en 140-160 voor. ...en Transition is qua kant en klare fietsen uitverkocht in Europa.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nukeproof Mega. Look no further. Gaaf, in zowel 275 als 290....
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een Smuggler (en ook de Banshee Phantom) heeft weliswaar niet zo heel veel veerweg, maar qua geo en bouw is-ie wel iets meer op het "heftige" werk gericht als een Nerve. Die zit iets meer naar de xc-kant.
De beperkte veerweg geeft in die zin een iets vertekend beeld. Meestal worden 29ers ook vergeleken met 27,5 bikes met wat meer veerweg, de 120mm Smuggler bijvoorbeeld met een 27,5 bike met 140~150mm.

Maar ik begrijp de "probleemstelling" wel dat je niet teveel overlap wilt. Eigenlijk kan dat op twee manieren opgelost worden ;-)
1- één fiets die quasi alles kan. Goed vooruit in NL maar ook geschikt voor pittiger werk. Dan komen juist fietsen als zo'n Smuggler in beeld, of soortgenoten met 27,5" wielen.
2- twee fietsen met weinig overlap. Dan kun je ("moet je") iets meer de buitengrenzen van het spectrum opzoeken, want met twee alleskunners ontkom je niet aan vrij veel overlap. En een Nerve is toch ook een fiets die al redelijk wat aankan....
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik denk dat je het perfect samenvat Kermit.
Daarom twijfel ik toch weer over de Remedy omdat die wordt beschreven als een fiets die op het dunne randje tussen stevige Trail en Enduro in zit.
een andere fiets die vaak als heel positief wordt omschreven is de Giant Reign 1.5 die in Nederland best betaalbaar is (maar nog niet leverbaar)...hoe kijkt men daar tegen aan?

Vanwege de regeling met mijn werk wil ik nog niet in het buitenland shoppen, anders was ik denk ik voor de Airdrop gegaan en heel praktisch..duurder als +/-3000,- kan altijd, maar eerlijk gezegd ga ik voor dat geld liever een extra weekje ergens fietsen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu is het meer dat de Remedy een heel capabele trailbike is en naar de laatste standaard echt geen enduro meer is. Het veersysteem van Trek is zeer strak en de Remedy is ook een heel goede klimmer.

De 2018 Giant Reign valt in de categorie 'dikke enduro'. Als je nog een 2017 kunt pakken: doen. Maar de 2018 zou ik voor jouw gebruik laten staan. Dan beter de Trance. Die is dan wel net weer wat speelser dan de Remedy en voor NL voelt die Trance net wat sneller aan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie