Probleem is dat er niet echt een duidelijk stuk is over die (nieuwe ontwikkelingen in de) geometrie. En als je dan over Mondraker begint: als er al een idee achter zat, dan laten ze dit bij de laatste generatie juist weer varen... . Eigenlijk onderbouwt geen van de merken die nu die extreme reach pushen hun ideeën nu echt. Kijkend naar de uitvoering, dan lijken alleen Pole en Nicolai daar wel duidelijke ideeën over te hebben.mark m schreef:Het is ook raadzaam om je eens in te lezen in de theorie van de geometrie.
De verschillen in geometrie zijn bij deze fietsen best groot, wat zich uit in totaal verschillend aanvoelende fietsen, ondanks dat ze eenzelfde veerweg hebben.
Wellicht past een Mondraker Foxy of Dune ook in je rijtje thuis. Mijn Mondraker bevalt mij overigens super!
Als is de nieuwe geo misschien wel erg lang...
Daar komt het in grote lijnen wel een beetje op neer.Jurf schreef:..., (wat wel in het voordeel van allemansvriendjes als de grote merken spreekt, want wellicht niet 100% matchend maar ook nooit heel erg fout).
Maar het is zeker bepalend waarvoor je de fiets wilt gebruiken. Om als voorbeeld weer die extreme reach te pakken: ga je in extreem terrein rijden, dan zou dat zomaar eens erg goed kunnen werken. Als je overal hard overheen en doorheen wilt en kunt gaan. Daar buiten biedt die nieuwe stroming maar erg weinig voordelen en wel een aantal nadelen.
Die mainstream merken zorgen in ieder geval dat hun fietsen over de hele wereld aardig presteren. Aan de andere kant, vijf jaar geleden noemden we het huidige mainstream ook extreem. Hoewel het tegengas toen wel wat minder was!