verschil tussen 29 en 27,5

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Vandenhakopdentakke
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 10:18

dit soort dis cussies maken het gwoon lastiger dan t is
niet moeilijker maken dan t is
bij26er en 29 praat je nog over verschil maar 650b en29 is tog niks
knap dat jullie toppers dat kunnen merken hoor
als je gaat testen ga je met 2 verschillende karren de trail op
is de vraag of de verschil die je voelt wel komt door de wiel maat
ik geloof dr niet in
als je het heb over de zelfde disiplines fietsen natuurlijk
love is in the air time
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Beste is dezelfde fiets , qua merk en type in 29' en 27,5" rijden op dezelfde track , Damm waarom toen de 26" verkocht ? :roll: :winkie:

:bier:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Victor1977 schreef:Ik begrijp jullie redenering en ook ik heb die verschillen gemerkt. Het is zeker geen belemmering (behalve een beetje met dat smijtgevoel dus). Aanpassen is inderdaad de sleutel. Maar dat brengt me nu bij het punt van de 27.5 en tevens mijn vraag:

Is die aanpassing en gewenning bij een 27.5 makkelijker voor de kleine biker dan bij een 29er want tussen die 2 ging dit topic. Helaas kan ik dus zelf niet over de 27.5 praten.
Als je de geometrie van 27,5" en 29" vergelijkt bij de maten S en M, dan zie je dat 29er in de regel langer zijn: langere bovenbuis vooral, meestal langere achtervork. In dat opzicht lijkt bij die maten een 27,5" dan iets meer op een 29". En zal het iets makkelijker wennen zijn. Bij L zijn de verschillen kleiner of niet meer aanwezig en bij grotere maten ook nauwelijks meer. Alleen bij grotere maten zijn de fietsen meestal alsnog te klein en telt bij wijze van spreke iedere millimeter en in dat opzicht zal voor een 190+ cm rijder een 29er het lekkerst aanvoelen en om die reden toch sneller wennen.

Maar het is ook wat je zoekt. 29" is dus in veel gevallen vanwege de geometrie iets gemoedelijker en dat spreekt een hoop mensen aan: meer vertrouwen. Dat went erg snel.

Om die 29er dus sneller de bocht door te krijgen, dan moet je je rijstijl iets aanpassen en bij een 29er iets meer moeite als je klein bent. Vanaf een L zal het weinig meer uitmaken of je een moderne 27,5" pakt of een moderne 29" : als je er echt hard mee wilt gaan op 'technische' stukken, dan moet je je rijstijl aanpassen en die stap is al zo behoorlijk dat het beetje verschil in geometrie daar weinig invloed op heeft. En de wielen ook nauwelijks.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef:Daarom denk ik echt dat je je keus niet aan de wielmaat moet ophangen, maar aan het type fiets.
Sommige merken gaan heel extreem met de geo van hun (met name allmountain/enduro) fietsen. Andere houden het wat "veiliger" met hun keuzes. Het een is niet beter dan het ander, het moet bij je passen.
Dat dus voor Snelle Buffer: er zit een groter verschil tussen de type fietsen dan tussen de wielmaten. Wielmaten gaan op voor een zelfde type fiets. Maar een xc hardtail rijdt al heel anders dan een LTHT. En de bouw van een 100 mm fully is meestal heel anders dan die van een am-fully met 140 mm veerweg... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie