verschil tussen 29 en 27,5

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef:Wendbaarheid, speelsheid, hoe je het ook noemt, komt voor een veel belangrijker deel uit de gekozen geometrie dan puur door een bandenmaat.
Niet zozeer de geometrie of de bandenmaat (wielmaat bedoel je waarschijnlijk), maar wel de wielen.


Dat stukje stijfheid wat mr. Iglo ontkent speelt in mijn ogen wel degelijk een rol: stijvere wielen, stijvere vork. Boost wielen bij 29er zijn voelbaar 'beter', je kunt dan ook met grotere wielen beter gooien en smijten. Maar ook 'gewone' 27,5" wielen zijn al stijver EN het gewicht zit iets centraler. En ook dat merk je met gooien en smijten.

Geometrie? Tja. Zithouding? Zeker! Fiets in verhouding? Absoluut!!

Genoeg factoren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wacht even, ik bedoel op te merken dat stijfheid niet per definitie vertaald moet naar speelsheid. Dat lijkt me geleuter. Want speelsheid haal je uit een hoop dingen die samen een fiets vormen. Wat ik tegelijkertijd wel erken is dat stijfheid goed merkbaar is bij een goed gebouwde wielset. Niet meer, niet minder. De manier waarop stijfheid hier werd vertaald naar speelsheid vond ik van een te dik marketingsausje voorzien.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kapitein Iglo schreef:Wacht even, ik bedoel op te merken dat stijfheid niet per definitie vertaald moet naar speelsheid. Dat lijkt me geleuter. Want speelsheid haal je uit een hoop dingen die samen een fiets vormen. Wat ik tegelijkertijd wel erken is dat stijfheid goed merkbaar is bij een goed gebouwde wielset. Niet meer, niet minder. De manier waarop stijfheid hier werd vertaald naar speelsheid vond ik van een te dik marketingsausje voorzien.

Begrijp ik dat je dat bedoelt. Maar de andere factoren van 'speelsheid' zijn ook highly overrated. En in mijn ervaring kun je met een Boost 29er beter gooien en smijten dan met een non-Boost, geometrie onafhankelijk! (<-- dat laatste niet helemaal, maar iets overdrijven om mijn punt te maken...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Kapitein Iglo schreef: De manier waarop stijfheid hier werd vertaald naar speelsheid vond ik van een te dik marketingsausje voorzien.
En dat was het dan , ik had dit bij drie verschillende winkels online gelezen en ging daarom twijfelen , maar wat is dan bij beide gelijken specificatie's qua geometrie en van de boost wielen , de verschillen tussen de 27,5 en 29 " ? , is het dat je bij 27,5" een wat langere veerweg hebt tov de 29" ? .

Er moet toch iets zijn wat een voordeel heeft ?.Hetzij van 29" tov 27,5" en viceversa ?. Er worden redelijk wat 27,5" fietsen aangeboden en eerlijk heb ik het idee dat het iets meer is geworden dan in 2017 . Tuurlijk iedereen gaat gelijk voor de 29" , netzoals ik toentertijd, maar de interesse naar 27,5" is zeker . Vandaar dat ik ook er van uit was gegaan , het speelse karakter(marketing geleuter dus :) ) , en nu ook wel de langere veerweg van de 27,5" . Waarschijnlijk is de langere veerweg weer overkill in NL en alleen maar voor de echte heuvels bedoelt , maar kan denk ik ook meer comfort geven op bv. de UHR dan een 29" met minder veerweg ...

:roll:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wat je zal opgevallen zijn in je zoektocht is dat een 29er variant van een fiets vaak een kleinere veerweg heeft dan de 27,5 versie van dezelfde fiets. Daarmee zou je mogen veronderstellen dat de grotere wielen alweer makkelijker de oneffenheden absorberen, en dat een 27,5 bike daarmee dus minder goed uit de voeten kan. Veerweg is compensatiegedrag :lol: Is het zo? Beats me.

Het aanbod is ook nogal afhankelijk van het genre waarin je zoekt. In XC vind je grofweg het meeste 29er, maar 27,5 domineert trail en Enduro. Misschien wel met reden, hoewel er een kentering lijkt te komen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Vandenhakopdentakke
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 10:18

klopt van die veerweg
snap daar geen ruk van
een drop is een drop
en dan maakt die wielmaat egt geen reet maar de veerweg
als je daan op een 100mm fully 80kilo weeg heb je net zo veel travel nodig dan op een 650B
verschil met 650 en 29 er merk ik alleen als ik een verkeerde band maat besteld heb : (
love is in the air time
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Op zich heb je gelijk, vdhodt, maar dat gaat vooral theoretisch op, als de band loodrecht op het obstakel valt, met slechts neerwaartse snelheid zonder voorwaartse snelheid.

Maar denk eens aan een stoeprand. Een heel klein wieltje, zoals een skatebordwieltje ofzo, dat daar tegenaan rijdt, zal stoppen. Een veel groter wiel zal het stoepje nagenoeg niet merken. Of het verschil in de praktijk tussen 27,5 en 29 ook zo merkbaar is? Keertje een stoeprand opzoeken :).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Vandenhakopdentakke
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 10:18

dat is waar
Mijn DH vaartuig is een 26 er
die stuurt bezopener dan men 29 ert kubus
op het vlakke dan
maar dat komt ergens anders door
love is in the air time
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Snelle Buffer schreef:En dat was het dan , ik had dit bij drie verschillende winkels online gelezen en ging daarom twijfelen , maar wat is dan bij beide gelijken specificatie's qua geometrie en van de boost wielen , de verschillen tussen de 27,5 en 29 " ? , is het dat je bij 27,5" een wat langere veerweg hebt tov de 29" ? .

Er moet toch iets zijn wat een voordeel heeft ?.Hetzij van 29" tov 27,5" en viceversa ?. Er worden redelijk wat 27,5" fietsen aangeboden en eerlijk heb ik het idee dat het iets meer is geworden dan in 2017 . Tuurlijk iedereen gaat gelijk voor de 29" , netzoals ik toentertijd, maar de interesse naar 27,5" is zeker . Vandaar dat ik ook er van uit was gegaan , het speelse karakter(marketing geleuter dus :) ) , en nu ook wel de langere veerweg van de 27,5" . Waarschijnlijk is de langere veerweg weer overkill in NL en alleen maar voor de echte heuvels bedoelt , maar kan denk ik ook meer comfort geven op bv. de UHR dan een 29" met minder veerweg ...
Het verschil zit zoals Iglo al zegt voor het grootste gedeelte in het feit dat 29" iets lichter rolt en iets makkelijker over obstakels rolt. En bij gelijke rolweerstand ook meer grip heeft.

Toen ene Nicolas Vouilloz eens het vuur aan de schenen gelegd werd over het daadwerkelijke verschil tussen 26" en 27,5", toen kwam er uit dat dat in de orde van grootte van 0,2 seconde per kilometer lag. Zelfs als dat tussen 27,5" en 29" 2 seconden per kilometer is, dan is dat voor geen enkel forumlid van enig belang.

Maar dat 29" nog steeds "talk of the town" is, is dat 29"dus wel langzaam opgang maakt bij zowel enduro- als bij downhill-wedstrijden. Het grappige is dat dit vooral bij grotere rijders plaats vindt.

Het grote verschil tussen beide wielmaten moet je dus vooral in de bouw van de fiets, de geometrie zoeken. Zeker ten tijde van de 26" bike was 29" 'noodgedwongen' een heel grote stap naar een andere fiets. Lange wielbasis, grotere naloop, hogere voorkant. En dus veel meer een gemoedelijke fiets, waar zelfs de meeste wedstrijdrijders baat bij hadden, maar dus vooral ook de 'gemiddelde biker'.

Nu met de moderne geometrie van ook 27,5" zijn de verschillen minimaal, hooguit zijn veel fietsen nog niet helemaal in verhouding, maar voor rijders zo rond de 180 cm maakt dat niet heel veel uit (verhouding tussen beide maat is redelijk gelijk).


Ik heb de laatste 2 jaar als 'kleine-wielen-liefhebber' een aantal 29ers gereden waar ik het verschil met een 27,5" nauwelijks meer merk als het gaat om wendbaarheid en speelsheid. Een grote gemene deler bij al die 29ers was dat ze Boost wielen hadden. Maar ook een enkele non-Boost 29er heeft me al in de verleiding gebracht om te switchen... Maar voor mij nog niet voor enduro of downhill (26" ain't dead)(yet...)!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

In hoeverre denken jullie dat de lengte van een fietser hierin een rol speelt? Ik ben namelijk niet de grootste (1m70) en ik merk dat ik soms gewoonweg beter uit de voeten kan met een 26er (they sure ain't dead) dan met een 29er wanneer het echt technisch en draaierig wordt. Het is niet dat ik een 29er niet de baas ben, maar toch heb ik niet die bepaalde "feeling". Het kan aan mij liggen en misschien ben ik die 26ers gewoonweg te lang gewend.

Aangezien we het hier over 27,5 en 29 hebben vraag ik me dus af of een 27.5 voor mij als kleinere rijder een betere keuze is dan een 29. Ik heb namelijk nooit een 27.5 gehad (binnenkort hopelijk). Misschien dat de wat kleinere leden hier iets over kunnen zeggen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je moet sowieso je rijtechniek aanpassen met de overstap van 26" naar een moderne fiets. Meer met je lichaam werken, fiets meer drukken. Dat geldt dus niet alleen voor 29", maar ook voor de langer gebouwde 27,5" bikes die nu verschijnen.

Lengte speelt daarin zeker een rol, maar ook een stuk gewenning dus.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@Victor, ik ben ook 1.70m en inmiddels al weer een paar jaar volledig over op 29ers.
Ik hou er niet van om bepaalde zaken "heilig" te verklaren, je moet gewoon kijken naar wat er bij je past qua fiets. Maar jouw lengte hoeft in elk geval geen belemmering te zijn om met 29" wielen te rijden.

Waarschijnlijk heeft je 26er nog een geometrie die korter en steiler is dan wat nu gebruikelijk is, ongeacht de wielmaat zijn fietsen langer en slacker geworden. Die bouw vraagt om korte stuurpennen en bredere sturen. Het totaalplaatje levert een andere fiets op, waar je even aan zult moeten wennen, ook ongeacht de wielmaat.

Ik was eigenlijk vanaf de eerste rit op een 29er wel overtuigd van de voordelen van grote wielen: makkelijker rollen, meer grip in bochten en bergop, een zekerder gevoel. Keerzijde van de medaille: lastiger op het achterwiel te zetten, iets minder gooi- en smijtgevoel met (kleine) sprongetjes e.d.
Dit verschilt uiteraard per fiets, de ene 29er is de andere niet. Ik heb er alweer een paar jaar twee, een fully en een hardtail en daar zit behalve de achtervering ook een verschil in geometrie in. Dat geeft een ander karakter, maar zelfs met de langste/slackste van de twee (de fully) kom ik prima rond op rondjes met kort draai- en keerwerk zoals Dorst.

Voor mezelf ben ik er wel achter dat de grote wielen meer voor- dan nadelen geven, dus 29" was bij de laatste paar frames die ik opgebouwd heb een harde eis. En dan is het alleen nog een kwestie van de fiets met het passende stuurkarakter erbij zoeken :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ik begrijp jullie redenering en ook ik heb die verschillen gemerkt. Het is zeker geen belemmering (behalve een beetje met dat smijtgevoel dus). Aanpassen is inderdaad de sleutel. Maar dat brengt me nu bij het punt van de 27.5 en tevens mijn vraag:

Is die aanpassing en gewenning bij een 27.5 makkelijker voor de kleine biker dan bij een 29er want tussen die 2 ging dit topic. Helaas kan ik dus zelf niet over de 27.5 praten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ook niet uit eigen ervaring, ik ben van 26ers naar 29ers overgestapt.
Maar ik denk dat het meer van de bouw/geometrie van de betreffende fiets afhangt dan van de wielmaat. Heb je een (relatief) korte en steile 29er kost die denk ik minder gewenning dan een lange en erg slacke 27.5".

Voordat ik overstapte naar 29" had ik drie bikes (26ers), waarvan een lange en slacke fiets. Die reed ook echt anders dan de andere twee, minder gooi- en smijtgevoel. Op een bepaalde manier slomer dan de andere op m'n thuisrondjes. Maar toen ik 'm eens meenam naar wat steilere en technische trails in zuid-Limburg kwam die bike wel echt goed tot z'n recht.

In feite moest ik al wennen tussen die verschillende 26ers.
Aan mijn eerste 29er hoefde ik eigenlijk helemaal niet veel te wennen, op die fiets voelde ik me al snel thuis.

Daarom denk ik echt dat je je keus niet aan de wielmaat moet ophangen, maar aan het type fiets.
Sommige merken gaan heel extreem met de geo van hun (met name allmountain/enduro) fietsen. Andere houden het wat "veiliger" met hun keuzes. Het een is niet beter dan het ander, het moet bij je passen.

Als je echt nog erg twijfelt, probeer eens wat proef te rijden op verschillende bikes om er een gevoel bij te krijgen. Bij een goede dealer, of bij een test-event. Er komen er weer aan in het voorjaar...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Tsja blijft moeilijk de keuze , zelf ben ik ook gegaan van 26 naar 29 ,eerst een HT en later een Fully . Nu "mis" ik af en toe het gooi en smijt werk wat ik met de 26" redelijk kon doen . Ja ik weet het , het is al eerder gezegd dat je met een 29" ook kan gooien en smijten . Tuurlijk ondervindt ik wel dat een 29'er beter over de hobbels e.d gaat dan de 26 " (vergelijk bv rondje Zeist).
Ik ben nog niet geheel overtuigd of het nu een 27,5" moet worden of weer een 29" .
Proefrijden spreekt mij erg aan , al hoewel een stukje op een parkeerplaats of parcours ala beurs is niet echt overtuigd genoeg om een goede keuze te maken . :roll:
Vandaar dat ik eens op zoek ga naar een huur 27,5" waarmee ik bv weer een rondje Zeist kan rijden . Meegenomen de aangegeven dingen zoals geometrie , en de positie op de fiets , bandenspanning e.d .

Blijft toch een lastige keuze , ik blijft er bij als de 29" zoveel beter is komenden van een 26" waarom toch zoveel 27,5" fietsen er zijn :)

:bier:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie