Snelle Buffer schreef:En dat was het dan , ik had dit bij drie verschillende winkels online gelezen en ging daarom twijfelen , maar wat is dan bij beide gelijken specificatie's qua geometrie en van de boost wielen , de verschillen tussen de 27,5 en 29 " ? , is het dat je bij 27,5" een wat langere veerweg hebt tov de 29" ? .
Er moet toch iets zijn wat een voordeel heeft ?.Hetzij van 29" tov 27,5" en viceversa ?. Er worden redelijk wat 27,5" fietsen aangeboden en eerlijk heb ik het idee dat het iets meer is geworden dan in 2017 . Tuurlijk iedereen gaat gelijk voor de 29" , netzoals ik toentertijd, maar de interesse naar 27,5" is zeker . Vandaar dat ik ook er van uit was gegaan , het speelse karakter(marketing geleuter dus
) , en nu ook wel de langere veerweg van de 27,5" . Waarschijnlijk is de langere veerweg weer overkill in NL en alleen maar voor de echte heuvels bedoelt , maar kan denk ik ook meer comfort geven op bv. de UHR dan een 29" met minder veerweg ...
Het verschil zit zoals Iglo al zegt voor het grootste gedeelte in het feit dat 29" iets lichter rolt en iets makkelijker over obstakels rolt. En bij gelijke rolweerstand ook meer grip heeft.
Toen ene Nicolas Vouilloz eens het vuur aan de schenen gelegd werd over het daadwerkelijke verschil tussen 26" en 27,5", toen kwam er uit dat dat in de orde van grootte van 0,2 seconde per kilometer lag. Zelfs als dat tussen 27,5" en 29" 2 seconden per kilometer is, dan is dat voor geen enkel forumlid van enig belang.
Maar dat 29" nog steeds "talk of the town" is, is dat 29"dus wel langzaam opgang maakt bij zowel enduro- als bij downhill-wedstrijden. Het grappige is dat dit vooral bij grotere rijders plaats vindt.
Het grote verschil tussen beide wielmaten moet je dus vooral in de bouw van de fiets, de geometrie zoeken. Zeker ten tijde van de 26" bike was 29" 'noodgedwongen' een heel grote stap naar een andere fiets. Lange wielbasis, grotere naloop, hogere voorkant. En dus veel meer een gemoedelijke fiets, waar zelfs de meeste wedstrijdrijders baat bij hadden, maar dus vooral ook de 'gemiddelde biker'.
Nu met de moderne geometrie van ook 27,5" zijn de verschillen minimaal, hooguit zijn veel fietsen nog niet helemaal in verhouding, maar voor rijders zo rond de 180 cm maakt dat niet heel veel uit (verhouding tussen beide maat is redelijk gelijk).
Ik heb de laatste 2 jaar als 'kleine-wielen-liefhebber' een aantal 29ers gereden waar ik het verschil met een 27,5" nauwelijks meer merk als het gaat om wendbaarheid en speelsheid. Een grote gemene deler bij al die 29ers was dat ze Boost wielen hadden. Maar ook een enkele non-Boost 29er heeft me al in de verleiding gebracht om te switchen... Maar voor mij nog niet voor enduro of downhill (26" ain't dead)(yet...)!