Advies nieuwe MTB

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
yolanafca
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 19 oktober 2017, 13:33

Hallo allemaal,

Ik ben Yolan (16 jaar, vrouw) en nieuw op dit forum.
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe mountainbike (hardtrail) en ik zou het erg fijn vinden als ik hier wat advies en tips kan krijgen over een nieuwe mtb. De mtb zal ik gebruik voor op de weg (naar school etc.) en voor tochtjes in Nederland. Ik heb nog nooit een eigen mountainbike gehad en heb dus niet veel ervaring. Mijn budget is ongeveer €600/€700.
Vanwege mijn lengte (1.50m) heb ik 27,5'' banden nodig (denk ik).

Nu was ik zelf al een beetje aan het rondkijken en kwam ik uit op:
een Grand Canyon AL 3.0 (https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... l-3-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
een Trek X-Caliber 7 (https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... rCode=grey" onclick="window.open(this.href);return false;)
een Scott Aspect 740 (https://www.12gobiking.nl/scott-aspect-740-2018" onclick="window.open(this.href);return false;)

Ik sta open voor suggesties en zou het fijn vinden als jullie mij een beetje op weg kunnen helpen met de keuze :)

Alvast hartelijk bedankt!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hier alvast de juiste helm:

Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je budget zit voor een 'echte' mountainbike net aan de lage kant. Zo vanaf pakweg €800,- leveren meerdere merken fietsen waarmee je duurzaam het terrein mee in kan.

Dat moet je dan zoeken in de kwaliteit van de vering, die levert dan ook bij echte hobbels goede controle. Maar ook van de schakelonderdelen. Die kun je zwaarder belasten terwijl ze wel goed blijven schakelen.

Aan de andere kant heb je het niet zozeer over echt mountainbiken, dus in dat opzicht is je prijsklasse aardig. Je zou er nog wat overjarige fietsen aan toe kunnen voegen, maar daarvoor moet je gaan kijken wat een dealer nog heeft staan. Dan krijg je soms een model van nieuw €1.000,- voor misschien slechts €700,-!

Van jouw lijstje levert de Canyon het meeste waar voor zijn geld en daarmee kun je ook het terrein echt onveilig maken. Die andere twee zijn op het randje.

En inderdaad zit je met jouw lengte wel min of meer vast aan 'kleine' wielen. Mijn nichtje van 155 cm paste recentelijk wel perfect op de 16" (de maat van het frame) met 27,5" wielen van mijn vriendin (die zelf 168 cm is). Wel met een echt korte stuurpen, maar dat soort onderdelen kun je dus aanpassen om een fiets passend te maken. En nu zit er bij jou vast nog wel enige groei in?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yolanafca
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 19 oktober 2017, 13:33

Bedankt voor je reactie! Het is zeker een toffe helm ;) Nee ik ga waarschijnlijk niet meer echt veel groeien helaas :(
Ik zal zeker eens gaan kijken bij dealers. Aan wat voor soort mountainbike moet ik dan denken? Bijvoorbeeld een overjarige Trek X-Caliber 9 of Scott Aspect 710 (of andere merken natuurlijk)?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yolanafca schreef:Aan wat voor soort mountainbike moet ik dan denken? Bijvoorbeeld een overjarige Trek X-Caliber 9 of Scott Aspect 710 (of andere merken natuurlijk)?
Dat zijn inderdaad goede keuzes. Van de grote merken biedt Cube de beste prijs/kwaliteit verhouding. Een Cube Attention of Cube Acid is dan interessant als je wat korting krijgt. En dan is er nog een hele rits andere merken, maar heel veel ontlopen de modellen in die prijsklasse elkaar niet. Dus als je wat anders ziet, dan is dat ook goed. (Stevens, Ghost, Merida, ...)

Belangrijk is de maatvoering. Voor jou is zo een 16" de bovengrens en sommige 16" vallen groter (die 16" is de framemaat en die wordt langs de zitbuis gemeten, maar de belangrijkste maat is de lengte van de bovenbuis en die is bij verschillende merken voor dezelfde zitbuislengte soms weer anders). Nog beter is alles onder de 16", maar die zijn maar moeilijk te vinden. Het voordeel van de nog kleinere maten is dat de bovenbuis lager is en je makkelijker over de fiets heen kunt staan. Maar bij kleinere maten dan 16" is de bovenbuislengte nauwelijks korter omdat een fiets niet korter gebouwd kan worden (dan komen je voeten tegen het voorwiel aan). Volg je het nog?

En bij veel fietsen zal dus sowieso voor jou een heel korte stuurpen gemonteerd moeten worden om die lengte aan te passen. Te gestrekt voorover geeft minder controle in het terrein en als je minder getraind bent ook sowieso een minder prettige zithouding. Ik zou zeggen dat je bij een fietsenmaker wel het idee moet krijgen dat deze met je mee denkt over die zithouding, want je zit dus echt op het randje (van kinderfiets met kleinere wielen of kleine mountainbike) en dat vraagt echt om aanpassingen.

Dan zijn er nog andere details waar je op kunt letten. De geveerde vork zou op lucht moeten veren. Dit is namelijk aan te passen aan jouw gewicht (en dan ga ik er stiekem maar van uit dat bij jouw lengte ook een vrij laag gewicht hoort...). Veel goedkope vorken veren met stalen veren en die zijn meestal te stug voor personen onder de 70 kg en ze zijn lastig te vervangen.
Dan het complete gewicht van de fiets. Als jij licht bent, dan is een fiets relatief zwaar en heb je voor sportief gebruik meteen een nadeel. Wil je echt gaan mountainbiken, dan zou je daar op kunnen letten. Een duurdere fiets is meteen al een oplossing, maar op een goedkope fiets kun je ook duurdere, maar lichtere banden zetten en dat maakt al een groot verschil. Ook hier zou een dealer je goed moeten (kunnen) adviseren, maar hier op het forum zijn er ook genoeg die dat soort banden om een of andere reden over hebben en voor weinig weg doen!

Over andere zaken zou ik me nu minder druk maken, dat komt wel als je het leuker gaat vinden en wilt upgraden.

(O ja, een zadel is persoonlijk. Het zou kunnen dat je op het standaard zadel prima zit, maar als dat niet zo is, dan moet je op zoek naar een lekkerder zadel. Wederom: een goede dealer helpt je daarbij!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Heb je ook marktplaats bekeken?

Een nieuwe fiets is natuurlijk mooier, maar soms komen er goede gebruikte fietsen in de markt die passen bij jouw budget. Bijvoorbeeld door inruil (fietsenmakers zitten ook op MP) of als iemand enthousiast begint met mountainbiken maar later afhaakt. De opties zijn afhankelijk waar je woont, de bovenstaande link geeft alle resultaten in NL op basis van de specs die hierboven staan. Als je twijfels of vragen hebt kan je hier altijd even de deskundigen mee laten kijken! (that's not me)

Oja, heb er erg in dat naast de fiets je ook nog wat kosten hebt aan kleding, reserve onderdelen, onderhoudsmiddelen etc.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Lars TB schreef:Hier alvast de juiste helm:

[img]plaatje[/img]
Waar maak jij eigenlijk uit op dat dát de juiste helm voor haar zou zijn...voorkennis? :roll:

Ik ben overigens geen aanhanger van welke voetbalclub dan ook, maar dat terzijde
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

De Cube AIM is in 14” verkrijgbaar en voorzien van 27,5” wielen.
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Weet niet waar je woont, maar dit is best een aardig fietsje (zgan, redelijke goede onderdelen en best een goed vork):
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... e=lr&pos=4" onclick="window.open(this.href);return false;
Ride a bike!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

RaMoNNeKe schreef:Weet niet waar je woont, maar dit is best een aardig fietsje (zgan, redelijke goede onderdelen en best een goed vork):
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... e=lr&pos=4" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB heeft in ieder geval het vermoeden dat het (in de buurt van) Amsterdam moet zijn. :tong

@Lars: wel goeie posts met gedegen advies trouwens hoor. :-q
yolanafca
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 19 oktober 2017, 13:33

RaMoNNeKe schreef:Weet niet waar je woont, maar dit is best een aardig fietsje (zgan, redelijke goede onderdelen en best een goed vork):
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... e=lr&pos=4" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik woon in Zaanstad, dus ja inderdaad vlak bij Amsterdam haha :)
Het is zeker een mooie fiets en op zich is deze afstand nog wel te doen, alleen heeft deze 29'' banden en ben ik bang dat deze net even te groot is.

Na wat rond gekeken te hebben, na het advies, kwam ik deze Cube Acid 27,5 (2016) tegen: https://www.fietsenwinkel.nl/cube-acid-27-5-2016" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik denk dat dit wel een goede mtb is?
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Zeker n leuke fiets voor die prijs Yolan. Kan je ook de trails mee op (algemeen gesteld is schakelmateriaal vanaf type shimano deore daar geschikt voor). Waarbij je dan wellicht op termijn wel n wat betere band zou willen dan de smart Sam waarmee hij nu geleverd wordt; niet echt n topband voor de trails, maar voor op de weg en om mee te beginnen best ok.

* zie nu trouwens in je forumnaam waarom Lars die helm suggereerde, dat afca keek ik daarnet ff overheen... :roll: :wink:
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

yolanafca schreef:
RaMoNNeKe schreef:Weet niet waar je woont, maar dit is best een aardig fietsje (zgan, redelijke goede onderdelen en best een goed vork):
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... e=lr&pos=4" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik woon in Zaanstad, dus ja inderdaad vlak bij Amsterdam haha :)
Het is zeker een mooie fiets en op zich is deze afstand nog wel te doen, alleen heeft deze 29'' banden en ben ik bang dat deze net even te groot is.
Is het wel te groot voor jouw gebruik? 15 inch komt volgens mij wel overeen met jouw lengte.

Ik ben een ouderwetse oude knar dus mijn advies is om niet achter de laptop te blijven hangen maar vooral eens te gaan kijken bij (bijvoorbeeld deze fiets of fietsenwinkels) en te proberen! Een fiets kopen is toch net iets anders dan een paar schoenen laten bezorgen en die een dag later terugsturen als ze toch niet bevallen.
Ja, doei !
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Een mooie nieuwe mtb die ook voor school is, is eigenlijk best zonde eigenlijk. Zeg ik als vader zijnde.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
yolanafca
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 19 oktober 2017, 13:33

@Joepie de, Dat ben ik zeker met je eens, ik wil ook graag naar een (paar) fietsenwinkel(s), maar voor ik dat doe wil ik wel wat vooronderzoek gedaan hebben ;)
En misschien een domme vraag, maar maakt het dan niet uit dat er 29'' banden onder zitten, ook al heeft deze mtb een framemaat van 15 inch?

@Wiel-Maat, mooi! misschien ga ik dan toch voor de Cube Acid 27,5.
@jimbo, ik zit nu in mijn examenjaar, dus heel lang zit ik niet meer op school ;)
Daarnaast zou ik de mtb ook niet willen gebruiken om iedere dag mee naar school te fietsen, dat vind ik zelf ook zonde.
Plaats reactie