29er Dilemma: Upgraden of meteen naar wens kopen?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
deButlahh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 14:07
Mijn mountainbike: Cube Race One 29

Hey,

Tijd geleden al eens een topic aangemaakt voor een nieuwe fiets, maar toen toch nog even uitgesteld.
Inmiddels wil ik nu wel echt op korte termijn een nieuwe hardtail.. Budget en eisen (wil in elk geval een 29er) zijn lastig vast te leggen, dat komt door 't volgende dilemma dat ik heb:

1. Nieuwe fiets kopen iets onder mijn budget en de komende tijd uitbreiden met betere onderdelen.
2. Nieuwe fiets kopen die iets duurder is dan mijn budget en daarmee een fiets die voorlopig "af" is.

De reden dat ik twijfel tussen die twee is omdat me opvalt dat er enorm veel fietsen zijn die óf heel goed uitgerust zijn maar ik minder mooi vind qua kleurstelling of vorm algemeen. Maar anderzijds zijn er zeer mooie fietsen die of een wat mindere groep hebben of voorvork dan ik voor ogen heb voor mijn ideale fiets. Die twee zaken zijn een beetje leidend in mijn zoektocht.

Zo viel mijn oog bijvoorbeeld op een Ghost Kato 7 of 9, die voor zo'n 800/900 of 1000 euro te koop zijn. Máár die hebben nog steeds niet helemaal wat ik zoek qua uitrusting. Mijn logica was dus:
- Ik koop een fiets met hetzelfde frame maar mindere uitrusting (bijvoorbeeld de Kato 1).
- Verkoop wat ik wil vervangen.
- Koop een betere groupset
- Koop een betere vork
- Ik "plak" alles aan elkaar, en voila?
Iets zegt me echter dat het niet zo simpel is.. waarom zou niet iedereen dit dan namelijk doen?

Budget voor de fiets is eigenlijk 800 euro. Maar wil voor een fiets die (uiteindelijk, bijvoorbeeld na upgrades) aan alle eisen voldoet uiterste rek bieden tot 1000 euro. Als ik de upgrades over een half jaar of langer mag smeren heb ik nog wel rek tot 1200 euro. Ik kan zo nodig overigens ook in Duitsland fietsen en onderdelen kopen aangezien ik zelf bij de grens woon en anders via een vriend van me die helemaal over de grens woont (dus ook bij shops die misschien niet in NL leveren).

Uiteindelijk heb ik graag een L/XL/21"/22" (ik ben 1.90m, 90 kilo) hardtail 29er met een SLX groep en Fox Float of RS Reba voorvork of vergelijkbaar. Alles wat beter is is natuurlijk meegenomen :)

Merken die me bevallen:
- Ghost! (moeilijk online te shoppen en niet echt dealers in de buurt)
- Trek (dealer in de buurt)
- Focus (dealer in de buurt)
- Canyon
- Radon

Heb de volgende fietsen zelf gevonden.

Upgrade fietsen:
Ghost Kato 1.. niet te vinden? Bestellen bij een dealer?
https://www.mantel.com/trek-x-caliber-8" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.12gobiking.nl/fietsen/mount ... ro-29-2017" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.radon-bikes.de/mountainbike/ ... eam-29-60/" onclick="window.open(this.href);return false;

(bijna) Volledig af fietsen:
https://www.liquid-life.de/ghost/ghost- ... -2016.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.12gobiking.nl/trek-superfly-5-2017" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... l-6-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.radon-bikes.de/mountainbike/ ... eam-29-80/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

deButlahh schreef: Iets zegt me echter dat het niet zo simpel is.. waarom zou niet iedereen dit dan namelijk doen?
Niet iedereen heeft zin (of kennis / gereedschap / tijd) om aan zijn fiets te sleutelen. Als je dat wel hebt: gewoon lekker zelf gaan upgraden, voor mij is dat knutselen in ieder geval gewoon onderdeel van de hobby. :)
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2157
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik neem aan dat je de optie overjarig of 2 jaar overjarig ook het meegenomen in je overwegingen?
i.p is direct compleet kopen goedkoper als upgraden, maar het budget kunnen spreiden heeft ook zeker zijn voordelen en is ook wel weer leuk, je fiets wordt namelijk elke keer een stukje beter waardoor je weer opnieuw verliefd erop wordt. Frame en vork moeten goedzijn, de rest is makkelijk vervangbaar.
Zelf heb ik 2 jaar geleden een Canyon Nerve 8.9 gekocht omdat dat toen ff de budgetaire limiet was. Een paar maanden later een Dropper erin maakte de fiets al een stuk leuker.
Dit voorjaar heb ik van mijn vriendin handgespaakte (stevigere) wielen voor mijn verjaardag gehad omdat de originele niet meer kaarsrecht waren, en er grotere schijven opgezet voor wat meer remkracht. Na elke upgrade ben ik weer blij als een kind met hoeveel hij dan weer beter rijd. Met een duurdere uitvoering had ik dat wellicht allemaal in 1x gehad, maar niet elke keer opnieuw de lol.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Probleem is dat een betere vork meteen richting de €500,- gaat, tenzij je een aanbieding vindt. En een goed set wielen kost ook al snel vanaf €400,-. Dat verdubbelt dus de prijs van je fiets meteen. Nu is het echter niet zo dat een fiets van €2000,- meteen helemaal af is. Ook dan zijn de wielen slechts redelijk te noemen in de meeste gevallen.

Voor de overige onderdelen hoef je niet echt duurder dan een standaardfiets van €1.000,- te gaan. Die schakel- en remonderdelen zijn al prima. Alleen zijn al die onderdelen (en ook stuur en dergelijke) op een fiets van €2.000,- een stuk lichter. En dat win je niet zomaar meer.

Gezien je eigen gewicht is het gewicht van de fiets iets minder kritisch. Ik zou voor een bike van pakweg €1.000,- gaan, met een redelijke vork (bij voorkeur een Reba!) en dan inderdaad langzaam upgraden, een goed wielset als eerste!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
deButlahh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 14:07
Mijn mountainbike: Cube Race One 29

Jurf schreef:Ik neem aan dat je de optie overjarig of 2 jaar overjarig ook het meegenomen in je overwegingen?
Yes die zitten ook bij de opties geloof ik. Ik ga ook nog eens bij de dealers in de buurt een rondje maken.
Lars TB schreef:Gezien je eigen gewicht is het gewicht van de fiets iets minder kritisch. Ik zou voor een bike van pakweg €1.000,- gaan, met een redelijke vork (bij voorkeur een Reba!) en dan inderdaad langzaam upgraden, een goed wielset als eerste!
Hey Lars,

Heb je een aanrader qua fiets of iets uit mijn lijstje dat in de buurt komt? Ik kan namelijk nog niets kant en klaar met een Reba vinden zo snel.. en waarom is die wielset zo belangrijk in je verhaal? Waarin ga ik dat concreet merken?
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Merijn. schreef:
deButlahh schreef: Iets zegt me echter dat het niet zo simpel is.. waarom zou niet iedereen dit dan namelijk doen?
Niet iedereen heeft zin (of kennis / gereedschap / tijd) om aan zijn fiets te sleutelen. Als je dat wel hebt: gewoon lekker zelf gaan upgraden, voor mij is dat knutselen in ieder geval gewoon onderdeel van de hobby. :)
Het is niet zo moeilijk, maar het kost eigenlijk altijd meer geld dan een fiets kopen die al "af" is naar mijn mening. Er zijn wel uitzonderingen maar doorgaans (zeker met de merken en budget waar jij in zoekt) red je het niet.

Kijk eens wat zo'n FOX kost bijvoorbeeld als je up wil graden...
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

I_do schreef:Het is niet zo moeilijk, maar het kost eigenlijk altijd meer geld dan een fiets kopen die al "af" is naar mijn mening. Er zijn wel uitzonderingen maar doorgaans (zeker met de merken en budget waar jij in zoekt) red je het niet.

Kijk eens wat zo'n FOX kost bijvoorbeeld als je up wil graden...
Hoeft niet. Goed zoeken naar aanbiedingen scheelt een hoop geld. Bedenk ook dat fietsenbouwers bezuinigen op onderdelen waar de gemiddelde koper niet op let of OEM spul gebruiken.
modder zuigt!
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Mark-xt schreef:
I_do schreef:Het is niet zo moeilijk, maar het kost eigenlijk altijd meer geld dan een fiets kopen die al "af" is naar mijn mening. Er zijn wel uitzonderingen maar doorgaans (zeker met de merken en budget waar jij in zoekt) red je het niet.

Kijk eens wat zo'n FOX kost bijvoorbeeld als je up wil graden...
Hoeft niet. Goed zoeken naar aanbiedingen scheelt een hoop geld. Bedenk ook dat fietsenbouwers bezuinigen op onderdelen waar de gemiddelde koper niet op let of OEM spul gebruiken.
Heb op mijn eigen fiets ook nieuwe shifters ongebruikt uit doos van marktplaats, en een shadow+ derailleur uit de aanbeiding bij bike-components en een setje mooie wielen 2e hands hier van het forum. Dus het kan wel, maar of het goedkoper is?

En dit geld dubbel voor voorvorken.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Het hangt er enorm van af wat je koopt en wat je verder kunt krijgen. Ik heb wel eens een overjarige fiets gekocht voor een zo laag mogelijke prijs (afdingen bij de verkoop, 'gratis' extra servicebeurt laten vervallen enzo) en die compleet verbouw. Voorvork, demper, versnellingsgroep, eigenlijk alles. Wat ik overhield heb ik doorverkocht en zo had ik uiteindelijk een fiets die ik voor het uitgegeven bedrag niet aan had kunnen schaffen. De vork kwam uit een aanbieding, de demper zgan tweedehands, wielen nieuw maar via via voor inkoop maar de groep had ik al liggen. Een dergelijk project is een stuk duurder als je alles nieuw moeten kopen, zelfs tegen aanbiedingsprijzen bij webshops.

Het is wel leuk om zelf te bouwen en eigenlijk bouw of verbouw ik fietsen altijd dus daar houd ik al rekening mee bij aanschaf. De beste basis is (zoals al gezegd) een fiets met een goed frame en goede vork. Wat ook nog kan is een complete fiets kopen met goede onderdelen (Radon, Canyon ed.) en daarbij een los frame dat je meer aanspreekt qua looks of dat je gewoon beter past. De onderdelen zet je dan over en het oorspronkelijke frame verkoop je.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je een fiets echt naar eigen wens wilt is zelf bouwen/upgraden haast onvermijdelijk.
Maar tegen de prijzen van een complete fiets van prijs-kwaliteitgerichte merken als Canyon, Radon e.d. is meestal niet op te bouwen (iig niet als je van nieuwe spullen uitgaat).

Natuurlijk zoek je naar aanbiedingen, en soms heb je mazzel. Maar wat als je geen half jaar wilt wachten tot de vork die je wilt eens ergens goedkoop voorbij komt? Ga je dan toch meer geld uitgeven of blijf je met de huidige spullen rijden? Het zijn allemaal afwegingen.

Als je nu een fiets koopt die op de belangrijkste punten aan je wensen voldoet kun je later nog wat uitgeven aan upgrades en de uitgaven uitsmeren over langere tijd. En bedenk goed wat je gaat upgraden. Vooral bij drivetrains en remmen voldoen middenklasse spullen vaak eigenlijk heel goed! Een paar eenvoudige Shimano remmen zijn al heel redelijk en worden nog beter met een grotere schijf, dat is goedkoop de boel beter maken. Eigenlijk zonde om daar dan 150 euro voor XT aan uit te geven als je budget beperkt is.

Goed functioneren van een fiets begint met goed afstellen en goed onderhouden. Verwaarloosd XTR materiaal werkt minder goed dan Deore in perfecte staat.
Relatief goedkoop upgraden kan soms ook met banden, veel effect voor een paar tientjes (ervan uitgaande dat er matige banden onder zaten).

Het echte dure upgraden zit in wielen en vering. En daar merk je vaak ook het meest van... gelukkig maar, anders was het weggegooid geld ;-)

Goedkopere fabrieks wielsets zijn vaak niet erg goed gespaakt. Te slap staande spaken en/of teveel variatie in de spaakspanning, korrelig lopende naven, plain (zware) spaken... meestal smalle velgen (de trend is naar breder omdat die de band veel beter ondersteunen en zo lagere drukken mogelijk maken).
Zeker als je wat zwaarder bent zul je de betere stijfheid van een goed wiel en ondersteuning van de band door een bredere velg gaan voelen, de boel zwabbert minder en de fiets laat zich nauwkeuriger sturen. Meestal is een duurdere wielset ook lichter (al zou ik daar met jouw gewicht niet de grenzen gaan opzoeken, het spul moet wel heel blijven).

Nu schuilt in upgraden ook het gevaar dat alleen het duurste goed genoeg is en dan wordt het een onbetaalbare hobby. Daarom: realistisch blijven en zo objectief mogelijk naar je fiets kijken en je afvragen waar je nu echt niet tevreden over bent.
Sommige mensen vervangen al spullen zonder er ooit mee gereden te hebben, dat vind ik net zo raar als een ferme scheut peper in je soep gooien zonder eerst geproefd te hebben... :-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef:Het echte dure upgraden zit in wielen en vering. En daar merk je vaak ook het meest van... gelukkig maar, anders was het weggegooid geld ;-)

Goedkopere fabrieks wielsets zijn vaak niet erg goed gespaakt. Te slap staande spaken en/of teveel variatie in de spaakspanning, korrelig lopende naven, plain (zware) spaken... meestal smalle velgen (de trend is naar breder omdat die de band veel beter ondersteunen en zo lagere drukken mogelijk maken).
Zeker als je wat zwaarder bent zul je de betere stijfheid van een goed wiel en ondersteuning van de band door een bredere velg gaan voelen, de boel zwabbert minder en de fiets laat zich nauwkeuriger sturen. Meestal is een duurdere wielset ook lichter (al zou ik daar met jouw gewicht niet de grenzen gaan opzoeken, het spul moet wel heel blijven).
Dit dus.

Een fiets van €1.000,- met een wielset van €500,- kan zomaar lekkerder rijden dan een complete fiets van €2.000,- (dat is iets kort door de bocht, maar een wielset (en de banden) maakt meestal wel het allergrootste verschil in hoe een fiets rijdt!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5547
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Kijkend naar het budget van TS (€1000 €200 voor upgraden) zou ik voor de complete fiets gaan welke aan je eisen voldoet. Met een beperkt budget voor upgraden ga je dat nooit redden.
deButlahh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 14:07
Mijn mountainbike: Cube Race One 29

Oke, nog een ding dat me nu te binnen schiet:

https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... 7.0-582313" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze fiets. Ik vind het frame wat minder mooi dan bijvoorbeeld dat van de Ghost Kato, maar hiermee zit ik (zonder de verzendkosten) binnen m'n 800 euro budget.
Heeft vooral Deore in de versnellingsgroep zoals ik het zie en een XT achter derailleur. Shimano BR-M365 remmen, maar dat zegt me niet veel.. idem voor de wielset die erop zit (Mavic Cross Ride FTS-X)??

De voorvork is echter bij dit prijspunt nog redelijk (Recon silver). Waar bij veel merken er een Suntour XCT op zit of een RockShox met een spiraalveer.

Mijn blik als leek hierop is dat ik hier zonder upgrades lol op kan hebben, maar wanneer bijvoorbeeld de voorvork óf de wielset niet bevalt, ik één van deze kan vervangen voor ongeveer 400 euro. Hiermee blijf ik dan ook binnen mijn uiterste budget van 1200 euro.

Of mis ik nu iets?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5547
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

deButlahh schreef: Of mis ik nu iets?
Op zich geen verkeerde gedachte en de Recon is best mee te fietsen maar je gaat dan genoegen nemen met een fiets welke je minder mooi vind dan 1 die ook binnen bereik ligt. Ikzelf zou dat iig nooit doen.
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

deButlahh schreef:Oke, nog een ding dat me nu te binnen schiet:

https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... 7.0-582313" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze fiets. Ik vind het frame wat minder mooi dan bijvoorbeeld dat van de Ghost Kato, maar hiermee zit ik (zonder de verzendkosten) binnen m'n 800 euro budget.
Heeft vooral Deore in de versnellingsgroep zoals ik het zie en een XT achter derailleur. Shimano BR-M365 remmen, maar dat zegt me niet veel.. idem voor de wielset die erop zit (Mavic Cross Ride FTS-X)??

De voorvork is echter bij dit prijspunt nog redelijk (Recon silver). Waar bij veel merken er een Suntour XCT op zit of een RockShox met een spiraalveer.

Mijn blik als leek hierop is dat ik hier zonder upgrades lol op kan hebben, maar wanneer bijvoorbeeld de voorvork óf de wielset niet bevalt, ik één van deze kan vervangen voor ongeveer 400 euro. Hiermee blijf ik dan ook binnen mijn uiterste budget van 1200 euro.

Of mis ik nu iets?
27.5" i.p.v. 29", je bent opzoek naar een 29".
Wat denk ik met je lichaamslengte ook wel het beste zal passen.

Is Beegden/Blerick te ver?
Daar zit namelijk FastCycles Gost dealer.
En volgens mij kun je daar best wel je vraag voor leggen, 't zijn in ieder gaval mensen die mee denken.
Plaats reactie