Cube stereo 140 niet in 29er wat nu?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Goede middag allemaal!
Ik ben al een paar maandjes aan het bekijken wat voor fully ik in begin 2018 wil gaan kopen.
Oude trek 26" gehad om te bekijken of ik het mtb wat vond en jawel! Paar maanden later stond ik bij de lbs om voor mezelf een leuke nieuwe hardtail te kopen en dat werd de cube 29er (2016)
Vorig jaar een ltht erbij gekocht stalen frame 27.5 en deze bevalt echt prima alleen merk gewoon echt veel verschil vergeleken met de 29er.
Nu dus het probleem :bier:
Test dagje dorst meegepakt, gereden op verschillende fullys tot 120 veerweg wat voor mijn gevoel net te weinig is.. wil niet perce snelle rondjes rijden maar lekker wat spelen en genieten van het fietsen..
Getest bij de lbs tot 120 veerweg de cube stereo en deze voelde dan toch al fijner aan dan de fietsen op de testdag.
Gisteren was er een opening @ nieuwe route zeeuwse kust en jawel daar stond hij dan eindelijk, de cube stereo 140..
Mocht deze en de cube 120 zo even meenemen over het nieuwe parcours en wauw..
Alles voelt ineens prima, zit prima niet te ver naar voren lekker breedt stuur en alles voelt goed, maar :(
De cube 140 is alleen met de 27.5 wielen gemaakt..
Nu stel het niet veel voor maar stond dus eigenlijk bovenaan op het lijstje 29" wielen.
De 120 voelde opzich ook niet heel verkeert aan maar deed echt onder kwa veerweg vergeleken met de 140..
Wat moet ik nu doen??
140 kiezen en niet zeuren over 29wielen aangezien snelheid me niet echt veel doet.. zal dit wel merken met het klimwerk in de duinen waar ik het meest te vinden ben..
120 kiezen en genoegen nemen met iets minder comfort
Cube ff aan de kant zetten en opzoek naar een merk wat wel 29ers heeft met ongeveer 140 veerweg?
Heb opzich ook nog niet veel haast en wil er wel zeker van zijn dat ik straks echt iets koop waar ik dan toch een paar jaartjes mee kan doen :D
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tenzij je over de 190 cm bent, zul je het verschil in wielmaat nauwelijks voelen, zeker als je zelf al aangeeft dat het je minder om snelheid gaat. Als het al 2% is wat het verschil is, dan is het vrijwel verwaarloosbaar.

Dat van die 190 cm zit in de geometrie. Omdat ook Cube - zoals 95% van de merken - niet op maat/in verhouding bouwt, is een 27,5" relatief kort voor een lang persoon en een 29" dus beter in verhouding voor lange rijders. Ook hier geldt dat het verschil klein is. Net als je met 175 cm wel op een 29" past, pas je met 195 cm ook op een moderne 27,5".

Dus aan de ene kant zeg ik: pak gewoon die 27,5" (hardstikke gave fiets om te zien en vast ook om te rijden!).

Maar aan de andere kant vermoed ik dat Cube nog voor het komende modeljaar ook met een 29" uitvoering gaat komen. Van de 160 mm versie is al een 29" prototype gesignaleerd, daar gaan ze niet nog een jaar mee wachten.

Nu weet ik officieel en on-officieel helemaal niets, dus ik kan er volledig naast zitten. Maar je zou eens bij Cube Nederland kunnen doorvragen... . En anders dus toch die 27,5" pakken! Het is niet zo dat 27,5" binnen 2 jaar hopeloos verouderd zal zijn... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ja een beetje wat er in mijn hoofd omgaat nu ook.. ik ga de lbs eens vragen of ze eens wat kunnen informeren!
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Radon heeft 130mm met 29 inch in de aanbieding maar wel een beperkt aantal maten.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ik heb korte ritjes gemaakt op dezelfde cube stereo 140 met enerzijds 27.5 en anderzijds 29 inch. Ik vond de 27.5 prettiger vanwege een hoger gevoel voor controle op (zeer) lage snelheden. En die dus gekocht. Voordelen bij hogere snelheden worden vask aan de 29er toegeschreven maar die heb ik niet kunnen toetsen. Voor de snellere ritjes pak ik de gewone HT. Die is wel 29 inch. BTW Ik ben 1.86 lang.

Ik neem aan dat Cube een goede reden heeft om geen 29 inch in de markt te zetten?
Ja, doei !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Joepie de schreef:Ik neem aan dat Cube een goede reden heeft om geen 29 inch in de markt te zetten?
Verkeerd verwoord.

Ten eerste is het een tijdelijk inzicht, dus over een half jaar kan Cube er geheel anders over denken. En uit de spionage beelden blijkt dat ze dus al bezig zijn met 29" met veel veerweg.

De opmerking moet dus eigenlijk zijn "Ik neem aan dat Cube een goede reden heeft om eerst 27,5 inch in de markt te zetten?"

:bier: :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Het word toch pas in 2018, met een beetje geluk brengen ze nog even een 29er op de markt
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Lars TB schreef:
Joepie de schreef:Ik neem aan dat Cube een goede reden heeft om geen 29 inch in de markt te zetten?
Verkeerd verwoord.

Ten eerste is het een tijdelijk inzicht, dus over een half jaar kan Cube er geheel anders over denken. En uit de spionage beelden blijkt dat ze dus al bezig zijn met 29" met veel veerweg.

De opmerking moet dus eigenlijk zijn "Ik neem aan dat Cube een goede reden heeft om eerst 27,5 inch in de markt te zetten?"

:bier: :kiss:

Me bad. Maar ik gebruikte niet voor niets het vraagteken 8). Ik volg de vakbladen niet zo.

De reden dat ze 29 later of niet in de markt zetten zou natuurlijk kunnen komen door een lagere vraag.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Rijders van hun eigen Action Team (Greg C., Nico L.) waren de laatste jaren al vaker met 29" dan met 27.5" onderweg, oorspronkelijk met een 140mm en de laatste maanden met een 160mm prototype. bDan inzetten op alleen 27.5" voor 2017 is op z'n minst niet erg logisch te noemen; eerder wachten op een herziene 29" line up lijkt me, zoals al gesuggereerd werd.

En indien niet, weet niet in hoeverre het bij Cube een overweging kan zijn om normale 29" wielen in het 27.5+ model te zetten. Sommige merken zetten daar toch op uitwisselbaarheid in of is het met redelijk succes gedaan door rijders zelf...

Al volg ik de behoefte naar veel veerweg nog niet helemaal...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ja 27.5+ zou prima zijn ook.. kun je later lekker zelf een wielsetje laten maken naar eigen zin in 29.
160 veerweg is alleen wat overdreven voor het geen wat ik doe en durf.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Bekijk ook eens deze:
https://www.yt-industries.com/en/detail ... tegory/509" onclick="window.open(this.href);return false;
29" en 140mm
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Mooie prijs ook van die YT. Ik had gedacht dat ze een heel stuk
duurder waren. Maar voor € 2000,- heb je al heel wat fiets.
Geometry is ook lekker Duits, dus geen idioot lange bovenbuis
wat voor mensen met lange benen en een kort bovenlichaam nooit
handig is met afstellen.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
ChillyWilly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 12 maart 2012, 13:35
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2018

Naast de YT zou ik ook even naar de Trek Fuel EX kijken. Ik vond zelf de geometry van de Cube Stereo 29 veels te krap en de Fuel zat als gegoten. Beiden ook uitvoerig getest in Dorst wat het alleen maar bevestigde.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Joepie de schreef:Ik heb korte ritjes gemaakt op dezelfde cube stereo 140 met enerzijds 27.5 en anderzijds 29 inch. Ik vond de 27.5 prettiger vanwege een hoger gevoel voor controle op (zeer) lage snelheden.
Grappig, ik vind een van de voordelen van 29er wielen juist dat je bij technisch gepriegel veel minder snel "blijft hangen" op een dikke wortel of ander obstakel. Waar ik met kleinere wielen duidelijk input moest geven om in zo'n situatie over de wortel te komen rolt een groot wiel er makkelijker vanzelf overheen.

Daarnaast natuurlijk de voordelen die voortkomen uit een groter contactoppervlak: meer grip in bochten en op steile klims. Dus ik begrijp de voorkeur voor 29" wel.
Of je dan persé die 140mm nodig hebt of prima kunt volstaan met 120mm is een ander verhaal. Al hou ik persoonlijk niet zo van de omschrijving of iets "nodig" is, het is belangrijker wat je fijn vindt...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

persoonlijk denk ik dat je met 120 mm en 29" in NL beter af bent, dan met 140 en 27.5.. maar je geeft verder niet veel aan waar je wilt rijden behalve "klimwerk in de duinen".
Plaats reactie