frame te groot?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Rickbr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 24 oktober 2017, 12:11

Hallo,
Ik heb een vraag ik heb een Bulls mountainbike gekocht. Ik ben 1.73m en mijn binnenbeenlengte is 80cm. Het gaat om een Bulls Copperhead 3 deze heeft een framemaat van 51cm nou vroeg ik mij af of dit te groot is. in de winkel zeiden ze dat deze maat wel geschikt was. Volgens de calculators online kom ik uit op 46cm frame.

Zie in de link hieronder de gegevens van de fiets: http://int.bulls.de/en/bikes/show/copperhead-3/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan ik deze beter inruilen voor een maat kleiner (46cm)? Het punt is vooral dat de bovenbuis nogal hoog is (830mm).

Alvast bedankt!
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik zou iemand van 1.73 zeker geen L (51Cm) fiets aansmeren. Mijns inziens is hij dus te groot.
Ik zou deze bv deze maat kopen, maar ik ben 1.86
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Klopt heb een copperhead gehad 188 maat 51
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Winkelier had die fiets zeker toevallig in de winkel staan ?
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

Te groot, beter een calculator gebruiken voor je een fiets koopt dan er na.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zelfs die 46 cm is nog aan de grote kant! Daar zit ik met mijn 180 cm meestal prima op. Maar het ligt ook een beetje aan hoe je op de fiets zit en hoe je verhouding benen/bovenlijf is. Maar dat je goed op een 51 cm zit kan ik me (net als de rest) niet voorstellen!!

Een zadelpen mag er gerust 25 cm uit steken. Minder dan 20 cm (vanaf je frame tot aan de rails van je zadel - die ronde buisjes onder je zadel), dan mag je vaak een maat kleiner.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Zo klote. Gebeurt zo vaak dat ze beginners een fiets aansmeren die ze toevallig hebben staan. :evil:
Life is short.....................enjoy it!!!
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Veel te groot! Zelf jaren gefietst op copperhead 51 cm . Perfecte maat voor mij met 1.89 m...
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik ben 1,78 en bij de fietsenmaker hadden ze de perfecte maat voor mij staan. En ik zat er volgens de verkoper prima op. Een 21". Was waarschijnlijk de laatste en ze konden nog iets met de prijs. Heb het niet gedaan Uiteindelijk geslaagd bij een ander merk, een maatje M (18"). .
Rickbr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 24 oktober 2017, 12:11

Bedankt voor het advies, ik heb de MTB teruggebracht. Kan hem inruilen voor de 2018 editie in een andere maat. Moet nog wel kijken of het dan 41 of 46cm word. Ze hadden geen mtb in deze maat om te proberen.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Rickbr schreef:Bedankt voor het advies, ik heb de MTB teruggebracht. Kan hem inruilen voor de 2018 editie in een andere maat. Moet nog wel kijken of het dan 41 of 46cm word. Ze hadden geen mtb in deze maat om te proberen.
De lengte van de bovenbuis zal doorslaggevend zijn of de 41(16 inch) of de 46(18 inch) voor jou de juiste maat is.
Aangezien dat afhankelijk is van jouw lichaamsverhoudingen en hoe je graag op je fiets zit(wat dieper of juist wat luier) is het wellicht handig een meting te laten doen.
Laatst gewijzigd door streetracer op wo 25 oktober 2017, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Wil je niet te racy zitten dan is een M de goede maat voor je.
Je bent beginnend biker, wat rechterop zitten voor de controle is dan wat fijner.
BB lengte van 80cm impliceert dan dat je een wat langer bovenlijf hebt, neem dus gerust die M.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

scottpaul schreef:Wil je niet te racy zitten dan is een M de goede maat voor je.
Je bent beginnend biker, wat rechterop zitten voor de controle is dan wat fijner.
BB lengte van 80cm impliceert dan dat je een wat langer bovenlijf hebt, neem dus gerust die M.
'M' is wat vaag, want dat is bij het ene merk een 18" en bij het andere merk een 16". En dan geeft een merk als Bulls de maat dus in centimeters op.

Maar ergens iets van 41 cm tot 46 cm of in inches tussen de 16" en 18" is de juiste maat. Als je dealer inderdaad geen fietsen heeft staan om te passen, dan is het verstandig ergens een eenvoudige meting te laten doen. Of bij een andere dealer toch even wat proberen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rickbr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 24 oktober 2017, 12:11

oke, dan ga van het weekend even kijken waar ik een meting kan laten doen en kijken of ik ergens anders een fiets kan testen van deze maten.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Let wel op bij het testen wat de lengte van de bovenbuis is. Als je ergens lekker op zit en dat is een 18 inch wil niet zeggen dat een 18 inch van een andere merk voor jou ook juist is.
Dus ter verduidelijking de juiste grote van het frame zou voor jou tussen 16 en 18 inch liggen maar de lengte van de bovenbuis bepaalt wat uiteindelijk voor jou juist is. En dat kan dus bij het ene merk een 16 inch zijn en bij het andere merk een 17 of 18 inch.
Succes....
Plaats reactie