Canyon neuron 8.0 of 9.0 SL

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
crewone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 1 september 2013, 21:28
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 8.0 2018

De neuron 9.0SL is €1000 duurder dan de 8.0.

Voor zover ik kan zien krijg je daarvoor:

Een eagle x01 groep ipv een gx groep. Is wat lichter maar behalve dat lijken de reviews te zijn dat het nagenoeg gelijkwaardig is. Behalve de prijs van een cassette, die is €200 minder bij de gx.

Fox performance dempers ipv Fox factory, en ik kan echt nergens vinden of dat nu echt gaat uitmaken. De factory heeft wat meer standen en kashima...

Andere mavic wielen. Ze zullen wel beter zijn...

Dus de 9.0 SL zal uiteindelijk iets lichter zijn. Met mijn 95 kg ga ik die paar honderd gram niet merken, dus daarvoor hoef ik het niet te doen. Zijn de fox factory dempers, wielen en x01 groep het extra geld waard? Ik snap dat het persoonlijk is, maar ben op zoek naar meningen...

https://www.canyon.com/nl/tools/bike-co ... bike2=4283" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dat is niet helemaal persoonlijk, kun je namelijk gewoon staven.

Wat de FOX veerelementen betreft zit er geen verschil, alleen optisch dan. Betrouwbaarheid en werking zijn gelijk. SRAM onderdelen. Nieuw zit er weinig verschil in werking, heel erg weinig. Nu zijn die duurdere spullen zeer goed houdbaar en moet GX zich nog wel bewijzen. Maar ook de voorloper X9 was redelijk duurzaam. Officieel zou het ook de tegenhanger van Deore XT moeten zijn, dus dan mag je wat verwachten.

En Mavic wielen zijn nooit beter. Al 20 jaar gaan er te veel goedkope en dure wielen kapot, zoveel dat ze zich zouden moeten schamen.

Ik zou de goedkope nemen en een mooi setje handgemaakte wielen aanschaffen, iets met Hope of DT-Swiss. Of nog wat unieker spul. Maar je de fiets ook wat onderscheidender.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
icecubes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 27 maart 2005, 21:59
Mijn mountainbike: Cube Full XT

Lars TB schreef:Dat is niet helemaal persoonlijk, kun je namelijk gewoon staven.

Wat de FOX veerelementen betreft zit er geen verschil, alleen optisch dan. Betrouwbaarheid en werking zijn gelijk. SRAM onderdelen. Nieuw zit er weinig verschil in werking, heel erg weinig. Nu zijn die duurdere spullen zeer goed houdbaar en moet GX zich nog wel bewijzen. Maar ook de voorloper X9 was redelijk duurzaam. Officieel zou het ook de tegenhanger van Deore XT moeten zijn, dus dan mag je wat verwachten.

En Mavic wielen zijn nooit beter. Al 20 jaar gaan er te veel goedkope en dure wielen kapot, zoveel dat ze zich zouden moeten schamen.

Ik zou de goedkope nemen en een mooi setje handgemaakte wielen aanschaffen, iets met Hope of DT-Swiss. Of nog wat unieker spul. Maar je de fiets ook wat onderscheidender.
Er zit geen technisch verschil tussen een duurdere Fox Factory en een goedkopere Fox Performance?

- Edit - Volgens mij zit het hem in de afstelmogelijkheden wat ik zo vluchtig kan vinden, en uiteraard de coating aan de buitenkant.
crewone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 1 september 2013, 21:28
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 8.0 2018

Dank, ik heb inmiddels de 8.0 besteld. Mocht het niet bevallen kan hij terug en die wielen, ach... Als ze stuk gaan kunnen ze geüpgraded worden.

En het verschil n demper is de GRIP versus FIT4. De grip is de goedkopere, maar is volgens een aantal reviews bijna gelijkwaardig aan de FIT4.

https://m.pinkbike.com/u/mikelevy/blog/ ... eview.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vroemm
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 6 februari 2014, 13:51
Mijn mountainbike: Trek Topfuel 8
Contacteer:

crewone schreef:Dank, ik heb inmiddels de 8.0 besteld. Mocht het niet bevallen kan hij terug en die wielen, ach... Als ze stuk gaan kunnen ze geüpgraded worden.
Gaaf! Welke kleur?? En wanneer komt hij?
crewone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 1 september 2013, 21:28
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 8.0 2018

Zwart, ik had liever bruin maar dit model komt niet in die kleur. Dus het is een ninja-fiets geworden. Maandag heb ik hem al!!!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

crewone schreef:En het verschil n demper is de GRIP versus FIT4. De grip is de goedkopere, maar is volgens een aantal reviews bijna gelijkwaardig aan de FIT4.

https://m.pinkbike.com/u/mikelevy/blog/ ... eview.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat dus inderdaad!


Veel plezier met je nieuwe bike! (en inderdaad had bruin dan wel weer heel gaaf geweest :wink: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Niet vergeten om foto's te plaatsen!
Vroemm
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 6 februari 2014, 13:51
Mijn mountainbike: Trek Topfuel 8
Contacteer:

En??
crewone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 1 september 2013, 21:28
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 8.0 2018

Ondanks een licht griepje toch even een proefrit gemaakt.

Bike snel bezorgd, donderdag avond besteld, maandag in huis. Snel in elkaar gezet en mijn ergon grips er op gezet. Al het gereedschap dat je nodig hebt wordt keurig meegeleverd. (Behalve voor de trappers, wat dan wel weer jammer is... gelukkig was dat voorhanden.)

Fiets bevalt tot nu toe goed. Fiets geeft meer vertrouwen en full suspension is echt een heel verschil met mijn oude hardtail. Gelijk wat trappetjes en downhills genomen hier in Zuid Limburg, ging zeer vlot,
het is is alsof je over de trails heenglijd, alle kleine oneffenheden worden gewoon weggefilterd. Ik was een beetje bang dat hij veel langzamer zou zijn, maar het gewicht is echt boven verwachting licht en met de dropper kun je snel schakelen tussen hoog zadel (lekker afzetten) en laag zadel voor de pittigere stukjes. Wel heb ik aanzienlijk meer druk op de vork gezet dan volgens de chart zou moeten, maar wellicht dat ik daar nog wat mee ga experimenteren.

De remmen zijn gelijk stil en doen niet onder voor de shimano's die ik op de cannondale had, beter denk ik zelfs. Het zadel kraakte een beetje maar na het aandraaien van de schroeven niet meer.

De eagle groep schakelt echt als een trein. Zeer soepel en strak vergeleken bij de 3x9 SLX op de Cannondale. (Maar eerlijk gezegd nog nét niet zo strak als de X01 1x11 groep op mijn Specialized Turbo S)

Al met al tot zover een tevreden klant... hopelijk kan ik snel een mooie tocht bij Vaals of de Voerstreek doen ;)

Afbeelding

Afbeelding
Vroemm
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 6 februari 2014, 13:51
Mijn mountainbike: Trek Topfuel 8
Contacteer:

Nice! Veel plezier ermee
zuurbiertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018

Hallo crewone hoe bevalt de neuron nu na een paar maanden?
Ik overweeg ook een neuron te bestellen, na altijd op een ht gereden te hebben, maar kan op het grote web maar weinig recente reviews vinden van gebruikers.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

zuurbiertje schreef:Hallo crewone hoe bevalt de neuron nu na een paar maanden?
Ik overweeg ook een neuron te bestellen, na altijd op een ht gereden te hebben, maar kan op het grote web maar weinig recente reviews vinden van gebruikers.
a
Hier op het forum genoeg te vinden over de Neuron :bier:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Review forum, zomer '16, toen de Neuron nog Nerve heette (naam werd aangepast zodat Canyon ook de Amerikaanse markt op kon): http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... ilit=Nerve" onclick="window.open(this.href);return false;.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Wonnebietje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 19 maart 2018, 21:06

crewone schreef:Zwart, ik had liever bruin maar dit model komt niet in die kleur. Dus het is een ninja-fiets geworden. Maandag heb ik hem al!!!
Ik sta ook op punt om een 8.0 te bestellen,
Maar ik zag dat de flash blue in maat M pas beschikbaar is vanaf 20-25augustus!???
Dat veranderd de zaak natuurlijk. :roll:
Gaan....en blijven gaan!
Plaats reactie