Aankoop eerste XC fully: Scott spark of spark RC?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Annanraen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: do 12 oktober 2017, 09:21

Elvander schreef:Zou je niet nog wat andere fietsen moeten overwegen?
Je schrijft over "rondjes rond de kerk" en dan kom je aan met deze racebakken.
Moet je met de routes die je rijdt en een beginnende zwakke rug niet kijken naar fietsen die minder racy en veel meer comfy zijn?

Een ander merk overwegen is misschien ook nog wel goed omdat je aangeeft dat je bouw wat afwijkt met lange benen en korter bovenlijf. Amerikaanse fietsen, specialized en ook scott zijn langer dan bijvoorbeeld cube. Vaak wordt dat bij cube als nadeel aangegeven maar in jouw geval zou het best wel nuttig kunnen zijn.

Als het puur tussen deze gaat dan zouden de veerweg, eagle en dropper van de 920 mijn keuze zijn.
met rondjes rond de kerk doelde ik vooral op de trails en parcours in de lage landen, zoals waarschijnlijk 90% van de bikers in Nederland.

Goh racebakken is natuurlijk relatief. Ik kom van een stevens stoke 2012 die een stijlere headtube angle (70,5°), reeds een lange bovenbuislengte had(600+) en dat allemaal gecombineerd met een relatief korte wielbasis. Dat was dus al vrij agressief. Ik kreeg hier dus inderdaad last van de rug/schouders.

Dat gezegd zijnde, snap ik je punt wel en daarom dat ik hier postte. Ik heb al even bij Canyon gekeken, maar het gebrek aan service baart me als recreatieve rijder een beetje zorgen. Het is voor mij leuker dat ik mijn fiets elk jaar even voor onderhoud binnen kan doen bij de lokale dealer. Bovendien gaan de fullies van sommige andere merken al een aantal jaren mee en ik zou het spijtig vinden een nieuwe fiets te kopen die eigenlijk al een beetje out-dated is (dan lijkt me de 2de hands markt nog beter). Scott vernieuwde de spark in 2017 ten goede (als ik de artikels mag geloven), daar waar sommige andere merken nog een beetje achter lopen. Suggesties zijn natuurlijk altijd welkom! (waar je de suspension ook aan het stuur kan aanpassen)

Ik kijk ook naar de spark 940 die toch een pak goedkoper is (zeker met de dealerkorting) en die kan ik dan evt combineren met een goed setje velgen.
Voor mezelf is het vooral twijfelen tussen de 11kg van de RC TEAM en de genoemde voordelen van de gewone spark (die op +-12.7kg komt). Ga ik als recreant het extra gewicht van de spark voelen (weeg zelf 72kg)? Geen idee eigenlijk, wsl wel, maar of dat het waard is, is wsl persoonlijk
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

11kg, mede door lichte wielset, en topframe, is wel heel erg lekker licht, dat merk je als lichtgewicht rijder positief, mn bij accelereren.
Je kunt als de capaciteit vd achterderailleur het toelaat evt de 1x11 cassette ook vervangen door de nieuwste niet zo dure 9-46 cassette (er is er een die nog veel duurder is!) van E13, met 510% bereik. Meer bereik en lichter dan een 1x12 Eagle, ook lichter dan de XT-cassette die er nu op zit. Wel een upgrade, dus meerprijs. Je wint aan bereik (en wat gewicht).

Zo hef je 'de enige tekortkoming' van de RC, 'het smalle 1x11 bereik' op, verder is 'ie helemaal up to date. 100mm veerweg van deze generatie Sparks is op zich ook meer dan zat, omdat het veerconcept gewoon zo goed is. En een dropper tzt kan altijd nog, wil je hem nog trailwaardiger maken.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Dat rondjes om de kerk interpreteerde ik inderdaad als lafjes wat door het bos hobbelen.
Ondanks dat zou ik altijd minimaal twee merken gaan testen.
Welke moderne fiets je ook test, die zal altijd veel fijner overkomen dan je huidige, puur vanwege voortschrijdende inzichten en nieuwere technieken. Er kan voor jou dus nog best een veel fijnere fiets zijn dan de Spark, vooral vanwege je eigen wat afwijkende geometrie ;) en je minder fitte rug. Succes!
Annanraen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: do 12 oktober 2017, 09:21

Elvander schreef:Dat rondjes om de kerk interpreteerde ik inderdaad als lafjes wat door het bos hobbelen.
Ondanks dat zou ik altijd minimaal twee merken gaan testen.
Welke moderne fiets je ook test, die zal altijd veel fijner overkomen dan je huidige, puur vanwege voortschrijdende inzichten en nieuwere technieken. Er kan voor jou dus nog best een veel fijnere fiets zijn dan de Spark, vooral vanwege je eigen wat afwijkende geometrie ;) en je minder fitte rug. Succes!
thanks!

Doel je dan op de Cube of heb je nog andere merken in gedachten die recent een update deden van hun fully reeks?
Annanraen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: do 12 oktober 2017, 09:21

Even een update: vorige week kon ik een scott spark RC team testen voor een aantal dagen. Ik testte zowel de M als de L en het werd snel duidelijk dat de L de maat voor me is. Bij de M hield ik het voorwiel niet genoeg naar beneden bij zeer steile beklimmingen. De L voelde vervolgens goed aan, alleen de zitpositie zal bij aankoop iets aangepast moeten worden.

De fiets zelf fietste fantastisch, maar dat verwacht je ook van een carbon 29er met vering. Het verschil met men oude 26er was groot en de RC gaf direct vertrouwen op mijn eigen parcours (meervoud hier). Ik heb evenwel wel gemerkt dat ik nog heel veel moet leren en daarom dat ik ook eerder neig naar de goedkopere aluminium fietsen. Eerst mss wat meer aan mezelf werken.. :)

Ik tracht deze week nog een gewone spark te testen, hoewel die blijkbaar niet gemakkelijk te vinden zijn. De dealer in Tilburg meldde dat 99% van de verkochte fietsen ,RCs zijn
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Ik weet niet hoe ver ze bij je vandaan zitten
Een uitgebreide test al er niet inzitten bij 12go, maar ik zou zoiets proberen:
https://www.12gobiking.nl/scott-spark-940-2018" onclick="window.open(this.href);return false;
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Ik heb vorige week, ongetest, de Spark RC Pro besteld in maat 'L'. Ik zit met mijn lengte (1,86 cm en binnenbeen 89 cm) volgens Scott tussen L en XL in. Mijn argumenten om voor 'L' te gaan waren:
- wendbaar zijn van de fiets
- XL slechts gering meer 'stack' maar veel meer lengte

Het is de Spark RC geworden omdat ik van een Anthem Advanced 29r kom van 2013. Hiermee kan ik ik prima mijn lokale rondjes fietsen, tochten fietsen en ook eenvoudiger toeren in Eiffel, Ardennen en Teutobürger Woud. De Spark RC Pro 208 heeft in mijn ogen een 'verstandige' configuratie met een mix van SRAM XO en GX, Syncros carbon parts en het Scott HMX carbon frame. Update wensen zijn er ook; een riserbar (wordt gemonteerd) en carbon wielen (weet nog niet wat ik doe)

Alternatieve fietsen waren de nieuwe Anthem Advanced Pro 1 (Giant adviseert duidelijk L en geen XL terwijl reach en stack vergelijkbaar zijn met Scott), Epic Expert en de Scalpel. In 120 mm keek ik naar de Scalpel SE (te zwaar en liever geel lefty) en de gewone Spark.

Ik geloof zeker dat een 120 mm fiets ook prima zou kunnen. Uiteindelijk heb ik een fully vanwege een hernia-verleden en niet meer fit genoeg zijn om ambitieus te fietsen zonder pijnvrij te blijven. Met een 100 mm fully gaat dit prima in NL.

Ik maak de Spark RC iets 'mellower' door een riserbar te plaatsen en mogelijk een stuurpen met iets rise. De Spark RC heeft een ongeveer 1 cm lager stack dan mijn Anthem en weinig ruimte om met spacers wat hoogte te krijgen voor. Ik heb de XL overwogen maar zoals gezegd heel weinig extra stack en duidelijk meer reach. T.o.v. van mijn huidige Anthem is de Spark RC al een stuk langer.

De huidige Anthem in L is me zeer goed bevallen. Redenen om 'm weg te doen zaten vooral in de 'oude' geometrie. Lange achtervork maakt'm wat weinig wendbaar (wel hele goede klimmer!) En in wilde naar 1 x 12 ipv 2 x 10. Ondanks nooit chainsuck voelde voorderailleur toch als zwakke schakel in de aandrijflijn en die ben ik nu kwijt bij bijna gelijkblijvende overbrengingratio's.

Zal wel weer wat posten als ik de eerste km's heb.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Van harte gefeliciteerd met je nieuwe bike! Hopelijk hoef je er niet al te lang op wachten. Dat worden zeker fijne kilometers biken voor je!
Heb zelf de 2017 RC Pro (op het frame en dempers na helemaal gecustomized) en ben er zeer content mee!

veel succes ermee :-q
wesleythomas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 23 september 2009, 18:01
Mijn mountainbike: Landgraaf

Gefeliciteerd met je nieuwe bike.

Ik heb overigens geleerd dat je beter een iets te klein frame kan hebben dan een te groot frame.
Wir wollen leben!
Annanraen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: do 12 oktober 2017, 09:21

Ik heb intussen de spark RC comp besteld. Ik heb geen spark meer getest, dat is misschien fout, maar de uitgebreide test (3 dagen op de RC team) was voldoende om me te overtuigen van de kwaliteiten van deze fiets tov mijn oude.

Ben dus zelf voor de goedkoopste RC gegaan omdat ik carbon voor mijn vaardigheden nog niet kon rechtvaardigen. Maar het doel van een 1x12 en comfortabelere fiets is wel bereikt. Ik kijk er naar uit op een 29er fully te rijden :)

Ik zet er wsl nog een dropper op mits ik zeer lange benen heb, maar dat bekijk ik nog even
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Congrats en succes met wachten :)
Annanraen schreef: Ik zet er wsl nog een dropper op mits ik zeer lange benen heb, maar dat bekijk ik nog even
Dat moet je gewoon doen, een dropper is een van de beste upgrades die je je fiets kan geven.
Plaats reactie