Keuze Merida Ninety-Six 6000 of Specialized Camber Comp

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
icecubes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 27 maart 2005, 21:59
Mijn mountainbike: Cube Full XT

Vandaag bij de testdag van Specialized geweest, ik heb op de Camber Pro 29 en de Epic Expert 29 gefietst.
Het waren wel korte rondjes dus het is vooral een eerste kort indruk voor mezel. Ik vond de Camber wel lekker fietsen, daar kun je lekker mee afdalen en ook comfortabel. Daar zie ik mezelf wel langere tijd op fietsen.

De Epic was duidelijk stugger, vond ik overigens ook niet vervelend. Waar ik wel erg veel moeite mee had was de achterdemper met Brain, ik voelde af en toe echt een 'klonk' en daar irriteerde ik mij eigenlijk wel aan. Dus die valt voor mij sowieso af.

Ga ik de Camber Pro qua afmontage vergelijken met bijvoorbeeld een Canyon 8.0 of 9.0 SL dan heb ik toch wel het idee dat ik bij de laatste voor een veel betere prijs ook nog eens een betere afmontage krijg.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Yep, quote:
aurelius schreef:Dan zou je bij 2500,- kijken naar deze Camber Comp:
https://www.specialized.com/nl/nl/men/b ... p29/129000" onclick="window.open(this.href);return false;.
Reba, SLX/Sram GX 2x11 mix, Deore remmen, geen dropper.
(De Camber die hierboven zit is meteen veel duurder, ong. 3800,-. Met Reba en 1x11 SRAM GX).

Of deze Canyon Neuron 8,0:
https://www.canyon.com/nl/mtb/neuron/20 ... l-8-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;.
Fox 34, SRAM XG Eagle 1x50 (icm 30 voorblad prima bereik), Guide remmen, Reverb dropper.

Tussen deze 2 wint de Neuron het dik qua prijs/kwaliteit verhouding (pm: een Camber met helemaal dezelfde afmontage als deze Neuron, met Fox 34 en 1x12 SRAM GX Eagle, kost 5300,-, meer dan het dubbele...).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
icecubes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 27 maart 2005, 21:59
Mijn mountainbike: Cube Full XT

Klopt Aurelius je hebt helemaal gelijk

Wat ik mij nog wel afvraag wat de betere wielen zijn, ik heb de modellen van goedkoop naar duur gezet.
Ik neig nu naar de AL 9.0 SL maar ergens las ik dat iemand niet kapot was van Mavic wielen.

De goedkopere AL 9.0 maar ook de duurdere AL 9.0 LTD hebben weer DT Swiss wielen

AL 8.0 = MAVIC XA LIGHT
AL 9.0 = DT SWISS XM 1501 SPLINE ONE en vooral veel XT
AL 9.0 SL = Mavic XA ELITE en vooral veel X01
AL 9.0 LTD = DT SWISS XM 1501 SPLINE ONE

Ik zit vooral te kijken naar de 9.0 en 9.0 SL.
De goedkopere zit meer XT op en de SL heeft weer X01.
icecubes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 27 maart 2005, 21:59
Mijn mountainbike: Cube Full XT

Niemand die iets meer weet over de verschillende velgen?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Van deze fietsen zou ik persoonlijk een Eagle uitvoering met 1x12 kiezen, met heerlijke te doseren en krachtige Sram Guide remmen. En die Mavic wielen zijn ook prima, al spreken de DT's me wel een tik meer aan.
Maar die DT wielen zitten op 2x Shimano afgemonteerde fietsen en ik vind SRAM nou eenmaal lekkerder schakelen en remmen. Is dus puur persoonlijke voorkeur, want met Shimano is er ge-heel niets mis, is ook pri-ma!! Kwestie van smaak dus...
De basis van beide fietsen, hele mooie vork en demper, is bij beiden uitvoeringen gelijk en zeer goed.

Misschien dat je je dus vooral moet laten leiden door: wil ik 1x12 of 2x11 schakelen?
2x11 heeft het grootste bereik, wat een groot functioneel voordeel kan zijn. Als je twijfelt aan het bereik van Eagle, dan is 2x11 altijd prima. De Eagle van deze Neuron met 30T heeft wel een lekker licht klimverzet waarmee je bv ook in de Alpen, Ardennen, etc. prima uit de voeten kunt op lange klimmen. En wat ook wel erg lekker is: nooit meer chainsuck, nooit meer verkeerd schakelen, met 1x/geen voorderrie.

Beide wielen kunnen je gewicht hebben, daar zou ik het zelf niet zozeer van af laten hangen.
Die nieuwe bruine kleur vind ik ook erg mooi, die is er dan helaas alleen de Shimano uitvoeringen en niet bij de SRAM uitvoeringen, dus als dat bv ook nog van doorslaggevende betekenis is...

Hoe dan ook, alle 4 de uitvoeringen zijn goed-beter-best... fout kan het niet gaan vanaf de 8.0!
Luxeprobleemje :winkie: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

icecubes schreef:Ga ik de Camber Pro qua afmontage vergelijken met bijvoorbeeld een Canyon 8.0 of 9.0 SL dan heb ik toch wel het idee dat ik bij de laatste voor een veel betere prijs ook nog eens een betere afmontage krijg.
Het verschil is natuurlijk dat je de Specialized bij een dealer koopt en de Canyon rechtstreeks van de fabrikant. Er zit geen dealer tussen die wat wil verdienen. Ga je voor de Specialized, dan je mag verwachten dat je een stuk extra service krijgt. Nu is de service van Canyon niet slecht(-er), maar er gaat stukken meer tijd in zitten omdat spullen (of de hele fiets) weer retour moet naar Canyon (in dit geval een service afdeling in NL), waar je bij de Specialized gewoon even bij je dealer binnen wipt. Ook kan een dealer je begeleiden in het vinden van een perfecte zithouding. Maar goed, genoeg mensen die het niet nodig (menen te!) hebben.


Dan zou ik met jouw gewicht niet naar het gewicht van de fiets kijken. 'SL' klinkt al eng als je zelf 100 kg bent... . Mavic wielen is niet direct troep, maar al 20 jaar hebben ze bovengemiddeld veel problemen met vooral de naven, maar ook met de garantieafwikkeling en de service. Als je de keuze hebt, dan zou ik weg blijven bij Mavic.

Hoewel ook Specialized af en toe wat probleempjes heeft met de wielen, zet ik de Roval wielen wat prestaties betreft op een stuk hoger niveau. Dat maakt ook een gedeelte van de rijeigenschappen en kan een reden zijn om voor de Camber te kiezen.

Verder was Aurelius tot vorig jaar op dit forum de meest fanatieke voorvechter voor een dubbel aan de voorkant, dus je ziet hoe snel meningen kunnen veranderen. Iemand riep laatst dat het hem opviel dat degenen die rijdend bij de Trailtour (zware, technisch uitdagende toertocht in Limburg) boven kwamen, bijna allemaal een dubbel hadden. Dat is dus het voordeel van 2x. Maar de nieuwe, dure Eagle groep van SRAM lost dat probleem ook op.

Wat niveau van de onderdelen zou ik me er niet op blind staren. Misschien krijg je op de ene fiets wat mooier spul, in de praktijk is het verschil tegenwoordig erg beperkt in werking of duurzaamheid. En die onderdelen kun je altijd nog opwaarderen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Lars, kleine nuancering:
Ik ben en blijf fantieke voorvechter van een voldoende groot bereik (!), en dat is met een dubbel nog steeds gegarandeerd. Mijn 1x11 met 510% is het ook nog steeds 'net niet' qua zwaarste verzet. Ik koos ervoor licht genoeg bergop te kunnen trappen, maar KOM-pogingen bergaf zijn nu over, op een gegeven moment zijn de zware verzetten -helaas- op. Heb ik me maar bij neergelegd, en kan er inmiddels prima mee leven :winkie: .
Wat ik wel vind: stel, je kunt het brede bereik missen (oha goed getrainde rijders die bergop niet een heel klein verzet nodig hebben), en je weet dat zeker, dan heeft 1x11/12 vooral voordelen. Kun je het niet missen, dan is 2x vaak de betere keus... Meest allround, set and forget, geen gewissel met ringen voor. Maar vind je dat gewissel geen probleem, prima, dan is 1x altijd aan te passen aan het terrein (Alpenvakanties etc).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
icecubes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 27 maart 2005, 21:59
Mijn mountainbike: Cube Full XT

Heren, allemaal bedankt voor de adviezen.

Het is de Canyon AL Neuron 9.0 SL geworden :
https://www.canyon.com/nl/mtb/neuron/20 ... -0-sl.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mochten de wielen nou erg tegenvallen dan kan ik die in de toekomst nog upgraden.
Voor de zekerheid bewaar ik mijn huidige fiets mocht ik ooit wegens garantie de Canyon moeten opsturen.

Met een beetje mazzel krijg ik de fiets deze week binnen
Vroemm
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 6 februari 2014, 13:51
Mijn mountainbike: Trek Topfuel 8
Contacteer:

icecubes schreef:Heren, allemaal bedankt voor de adviezen.

Het is de Canyon AL Neuron 9.0 SL geworden :
https://www.canyon.com/nl/mtb/neuron/20 ... -0-sl.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mochten de wielen nou erg tegenvallen dan kan ik die in de toekomst nog upgraden.
Voor de zekerheid bewaar ik mijn huidige fiets mocht ik ooit wegens garantie de Canyon moeten opsturen.

Met een beetje mazzel krijg ik de fiets deze week binnen
Goede keuze denk ik. Blauw of zwart?
icecubes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 27 maart 2005, 21:59
Mijn mountainbike: Cube Full XT

Blauw, vond die kleur direct heel mooi toen ik het voor het eerst zag.
Vroemm
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 6 februari 2014, 13:51
Mijn mountainbike: Trek Topfuel 8
Contacteer:

icecubes schreef:Blauw, vond die kleur direct heel mooi toen ik het voor het eerst zag.
Ik ook, ben benieuwd naar de kleur IRL. Plaats ff foto's
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wow... mooie keus!! Reserve fiets is altijd handig, ongeacht wie je LBS is of waar die zit :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Nice!! En nu: het grote wachten........ ;)
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
icecubes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 27 maart 2005, 21:59
Mijn mountainbike: Cube Full XT

De fiets is gisteren binnengekomen, vandaag testen
Vroemm
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 6 februari 2014, 13:51
Mijn mountainbike: Trek Topfuel 8
Contacteer:

icecubes schreef:De fiets is gisteren binnengekomen, vandaag testen
Hoe is de kleur IRL?
Plaats reactie