Graag hulp bij aanschaf tweedehands fiets

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1940
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

inderdaad.. het bouwjaar is wel belangrijk, want het lijkt een behoorlijk oude fiets.

Je geeft aan een 2ehands te zoeken, en komt nu met een in principe nieuwe overjarige fiets. een echte 2ehandse in deze prijsklasse kan mogelijk een stuk moderner zijn (met wellicht meer KM). qua onderhoud is het tricky om het verschil hiertussen in te schatten, zeker als je geen klus ervaring hebt.
Een fiets met meer KM kan problemen hebben met bv een versleten aandrijving, of lagers, maar een oude niet gebruikte fiets kan verduurde binnen/buiten banden en seals van je vering hebben (zoals ThaSingleTrackMastah ook al aangeeft)
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Snelle Buffer schreef:
Ooh echt ?, nee ik kon er niet op rijden , en de geometrie van een canyon is ook weer anders dan een cube of trek, ect , maar iedereen is gelukkig verschillend .
Mischien had ik dan een S moeten hebben van dit merk ? , dat het daarom niet goed “zat” ?.
Ik kan nog steeds niet helemaal peilen of je nu serieus bent en denkt dat elk model van 1 merk, uit verschillende jaren, dezelfde geometrie heeft....
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Modeljaar van de fiets is 2009.

Hoop voor de betreffende winkel, dat ze niet teveel fietsen hebben, die zo lang blijven staan.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5547
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Modeljaar 2009, in nieuwstaat, wat mag zoiets nu dan kosten? Vraagprijs is €899 dus er zal bij die handelaar nog wel wat rek inzitten.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10819
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Dice Oldskool schreef:Modeljaar 2009, in nieuwstaat, wat mag zoiets nu dan kosten? Vraagprijs is €899 dus er zal bij die handelaar nog wel wat rek inzitten.
Vraag voor de zekerheid nu al na of de lagerset van alle lagers nog leverbaar is. Een fully heeft heel wat scharnierpunten met kwetsbare lagers die vervangen moeten worden
kapitein3oog
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 2 oktober 2017, 19:46

Nou ik heb vandaag contact gehad met de zaak. En meteen één en ander duidelijk gekregen.

Ze verkopen de fiets voor een klant. De eigenaar zit veel in het buitenland en voorlopig voor langere tijd. Hij heeft ze gevraagd of ze de fiets voor hem konden verkopen. Hij heeft de fiets naar verluid 2 jasr in bezit gehad. Er is in totaal 120 km op gefietst en is nagenoeg nog nieuw.

Na wat onderhandelen kon er nog een paar honderd van de vraagprijs af. Dus geen verkeerde deal lijkt me.

Ik zal de fiets natuurlijk niet zo maar meenemen en eerst goed testen. Nadeel is wel dat dit mijn eerste mountainbike wordt en ik dus geen vergelijkingsmateriaal heb.

Morgen heb ik tijd om er heen te gaan. Ik lees hierboven dat de fiets van 2009 is. Nou weet ik niet in hoeverre dit me moet tegenhouden om de fiets te kopen...

Ik kwam deze fiets ook nog tegen: https://link.marktplaats.nl/m1202705880" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1940
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

volgens mij is die koga uit 2006.... zou ik ook niet aan beginnen. In hoeverre je een fiets van 11 jaar oud "zo goed als nieuw" kan noemen ontgaat me volledig..

Persoonlijk zou ik voor iets moderners gaan, maar dat is mijn bescheiden mening, anders blijf je rommelen met vervangende onderdelen/upgrades etc. (denk aan vierkante trapassen, wielen waar geen 10/11 speed up past, etc)
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Als je een beetje zoekt is er onder de 800 Euro best iets moderners te vinden.
Welliswaar geen fully, maar met 29er wielen, de juiste bandenspanning en een actieve houding, moet dat met je rug wel lukken.
Voordeel van een modernere fiets is, dat je die ook weer redelijk kunt verkopen als het mountainbiken toch problemen oplevert voor je rug.

https://www.12gobiking.nl/merida-big-nine-500-2017
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kapitein3oog schreef:Nou ik heb vandaag contact gehad met de zaak. En meteen één en ander duidelijk gekregen.

Ze verkopen de fiets voor een klant. De eigenaar zit veel in het buitenland en voorlopig voor langere tijd. Hij heeft ze gevraagd of ze de fiets voor hem konden verkopen. Hij heeft de fiets naar verluid 2 jasr in bezit gehad. Er is in totaal 120 km op gefietst en is nagenoeg nog nieuw.

Na wat onderhandelen kon er nog een paar honderd van de vraagprijs af. Dus geen verkeerde deal lijkt me.

Ik zal de fiets natuurlijk niet zo maar meenemen en eerst goed testen. Nadeel is wel dat dit mijn eerste mountainbike wordt en ik dus geen vergelijkingsmateriaal heb.

Morgen heb ik tijd om er heen te gaan. Ik lees hierboven dat de fiets van 2009 is. Nou weet ik niet in hoeverre dit me moet tegenhouden om de fiets te kopen...

Ik kwam deze fiets ook nog tegen: https://link.marktplaats.nl/m1202705880" onclick="window.open(this.href);return false;
Die Cube is echt 3x9 en niet 3x10 zoals ze schrijven.
Ik heb XT 3x9 en 3x10 gehad, deze achterderailleur is een 9 speed!
Verder heb ik mijn geheugen eens opgefrist en heb ik foto's gevonden van een fietstochtje van mn buurman en mij.
Hij op de AMS en dat was in 2008.
Dus...

Die Koga is ook een oud ding.
Flippershifters, dat moet wel je ding zijn.
En Mavic Crossmaxx, die blinken ook niet uit in lange levensduur.
Maar ze zeggen iig wel eerlijk dat het 3x9 is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kapitein3oog
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 2 oktober 2017, 19:46

Hmm balen. Dacht dat ik wel een goede betaalbare mountainbike gevonden had. Ben ook superdruk, had toevallig morgen tijd om te gaan kijken.

3x10, 3x9 zegt me niet zo veel. Ik hoef ook niet perse de nieuwste fiets. Maar als hier geen onderdelen meer voor te krijgen zijn, das ook niet handig.

Zo veel fietsen gezien op MP de afgelopen week dat ik even geen zin meer heb om te zoeken.

De eerste reacties waren wel positief op de cube maar nu twijfel ik zelf ook. En dan voelt het niet goed.

Misschien kom ik nog terug voor advies, ik laat het nu ff rusten.

Bedankt voor jullie mening!
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Als je zegt dat je van goed spul houdt snap ik 'm niet helemaal....je gaat gewoon voor volledig verouderd materiaal. Net alsof je nu nog ff een dikke breedbeeldbuis in je woonkamer gaat neer planten, werkt wel maar of je er blij van wordt.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10819
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

kapitein3oog schreef:Hmm balen. Dacht dat ik wel een goede betaalbare mountainbike gevonden had. Ben ook superdruk, had toevallig morgen tijd om te gaan kijken. 3x10, 3x9 zegt me niet zo veel. Ik hoef ook niet perse de nieuwste fiets. Maar als hier geen onderdelen meer voor te krijgen zijn, das ook niet handig. Zo veel fietsen gezien op MP de afgelopen week dat ik even geen zin meer heb om te zoeken. De eerste reacties waren wel positief op de cube maar nu twijfel ik zelf ook. En dan voelt het niet goed. Misschien kom ik nog terug voor advies, ik laat het nu ff rusten. Bedankt voor jullie mening!
zet een oproep in de rubriek Te Koop Gevraagd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Aan de andere kant...

Velen hier hebben het geleerd op nog veel ouder materiaal (zijn er genoeg begin jaren negentig begonnen, lijkt mij verdacht als ze dat op een 2008 model gedaan hebben).

En nog steeds kom ik voldoende mensen tegen op materiaal uit begin 2000. Ze lijken de grootste lol te hebben!

En het is nog steeds niet zo dat de boel meteen uit elkaar valt als je een paar keer bent wezen biken. Lagers van scharnierpunten houden het regelmatig 10 jaar uit, maar je kan pech hebben en een setje na een jaar versleten hebben. Voor de rest is er aan schakeldelen nog van alles te krijgen en anders is een reparatie iets duurder. Maar ook dat is pas na vele duizenden kilometers!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1940
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Klopt helemaal, ik ben een paar maanden terug ook nog op materiaal uit de vorige eeuw in de Ardennen geweest (v brakes 3x8). En dat ging prima.

Maar nu heb je een keuze om blanco 800 euro uit te geven. Wil je dan verouderd materiaal of moderner, maar mogelijk meer versleten materiaal?
kapitein3oog
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 2 oktober 2017, 19:46

vedet schreef:Als je zegt dat je van goed spul houdt snap ik 'm niet helemaal....je gaat gewoon voor volledig verouderd materiaal. Net alsof je nu nog ff een dikke breedbeeldbuis in je woonkamer gaat neer planten, werkt wel maar of je er blij van wordt.
Wat snap je daar niet aan? Oud spul kan toch best goed zijn? Bovendien wist ik eerst niet dat die fiets zo oud was.

Ik denk ook niet dat je vergelijking helemaal op gaat. Het verschil tussen een nieuwe fiets en de cube in de advertentie, is dat net zo groot als een oude beeldbuis en een led tv?
Plaats reactie