Opzoek naar een lichte 27.5+ hardtail

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Marque
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 19 juni 2015, 15:11

Momenteel rijd ik een Cube Stereo 140 HPC en ben opzoek naar iets waar mee ik iets rapper iet als een Dolomiti Superbike zou kunnen doen en tegelijkertijd lol mee kan hebben op de lokale (Lage Vuursche, Zeist, Amerongen/Leersum) rondes.

Vandaar dat ik opzoek ben naar een lichte 27.5+ hardtail waarbij ik de wielen kan wisselen voor 29ers wanneer het nog lichter / sneller moet.

Helaas kan ik niet direct iets vinden wat aan de eisen voldoet; het meest in de buurt komt de Scott Scale 710 Plus 2017 (https://www.12gobiking.nl/scott-scale-7 ... o8QAvD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;), maar die vind ik dan net weer wat aan de zware kant. Ook is de afmontage niet helemaal zoals ik deze het liefst zou zien. 1x11 kan, maar 1x12 is wenselijker en ook in de remmerij is het zozo...

Wie kan mij helpen met een goede optie?
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Was is zwaar?, mijn 710plus weegt 12kg met een dropper en 12speed eagle groep erop. Mijn wielbouwer is met een carbon wielset, dus weer iets minder dan 12 denk ik.
Bird Aeris 9 blurple
Marque
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 19 juni 2015, 15:11

Het zou mooi zijn als ie voor XC-achtige events in de buurt van de 10kg komt. Dit is dan wel de setup zonder dropper en met lichte 29 wielen. De dropper missen zou ca 300 gram schelen en de wielen met banden in 29" ipv 27.5+ ca 700 gram. Dus al met al een 1000gram.

Een fiets van rond de 11kg in 27.5+ trim zou mooi zijn.
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Ooit eens een lijstje gemaakt waar ik (voor zover bekend) ook gewichten in had opgenomen, maar geen enkele Plus fiets kwam onder de 12kg.
Dan heb ik het over de Orbea Loki, Ghost Roket, Kona Big Honzo en Mondraker Vantage RR+ / Prime R+..
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

De scott is zeker wel onder de 12 te krijgen, das geen probleem. Mijn fiets woog standaard al 12,4 zonder dropper. Denk dat ik met de andere wielen rond de 11,8 uitkom met dropper
Bird Aeris 9 blurple
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

De meeste 27,5+ frames/fietsen zijn bedacht om ook het wat zwaardere werk mee te kunnen fietsen, dus stevig. Vandaar ook dat de vorken meestal vanaf 120mm zijn.

Ik weet niet of er al een carbon frame op de markt is. Dan met een Lefty opbouwen en een lichte 29" wielset. Dan ben je al een heel eind (ook richting einde bankrekening).

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Heb je budget?

Mijn Liteville H3 weegt in zijn huidige setup 11.1 kg, incl pedalen, ex dropper. Met lichtere 29er wielen en banden gaat daar 800? gram af. Als je dan ook nog doorpakt met een carbonnen zadel, echt lichte naven en een lichtere groep zal het wel onder de 10 kg uitkomen. Maar ja, die pecunia's he?

H3
Laatst gewijzigd door baron062 op di 3 oktober 2017, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Lefty......, voor het stevige werk gebruikt crackandfail zelf ook geen lefty. Fiets is best goed onder de 11 kg te krijgen, weet alleen niet of ie dan nog voor stevig werk geschikt is
Bird Aeris 9 blurple
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Overigens scheelt het in gewicht ook zo goed als niets...
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Ook dat idd
Bird Aeris 9 blurple
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

baron062 schreef:Heb je budget?

Mijn Liteville H3 weegt in zijn huidige setup 11.1 kg, incl pedalen, ex dropper. Met lichtere 29er wielen en banden gaat daar 800? gram af. Als je dan ook nog doorpakt met een carbonnen zadel, echt lichte naven en een lichtere groep zal het wel onder de 10 kg uitkomen. Maar ja, die pecunia's he?

H3
Mijn scott zit dan net over de 12kg, maar dan met dikke maxxis minions en een 150mm fox 34, ga je daar idd een paar lichte banden en een lichtere vork inzetten kom je ook onder de 11 denk ik
Bird Aeris 9 blurple
endorfin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 11 december 2006, 14:53

Firebike.de beast of the east
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

novaterra schreef:Lefty......, voor het stevige werk gebruikt crackandfail zelf ook geen lefty. Fiets is best goed onder de 11 kg te krijgen, weet alleen niet of ie dan nog voor stevig werk geschikt is
Vroeger hadden ze toch ook lefty's met meer veerweg (tot 140mm volgens mij). Mijn lefty weegt ongeveer 1100 gram, nog geen Fox gevonden die daarbij in de buurt komt.

Maar zoals door baron062 al aangeeft: "it's all about the money" :wink: :wink:

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Maar bij die lefty moet nog een stuurbuis, dus uiteindelijk zijn ze niks lichter. Maakt ook niet uit, maar wordt altijd vergeten te melden door de lefty lovers.

10kg, dan ga je de 4k wel voorbij
Bird Aeris 9 blurple
Niek-XRAIL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 2 februari 2015, 12:31
Mijn mountainbike: Votec VC comp

https://www.giant-bicycles.com/us/bikes ... -plus-2018" onclick="window.open(this.href);return false; zoiets?
Plaats reactie