Welke mountainbike is de beste keuze

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
rickv4
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 14 september 2017, 21:03

Goedenavond,

Ik zal mij even voorstellen. Ik ben Rick en woon in een klein dorpje in Noord-Holland. Net gestopt met voetbal en een paar keer wezen biken in Schoorl. Nu begint het gevoel om zelf een mountainbike te kopen toch wel erg te kriebelen.. Elke keer huren vind ik ook niks en als ik even een middagje vrij ben kan ik snel even naar Schoorl toe rijden.
Nu heb ik een beetje informatie opgedaan, maar er is zoooveeeeel...
Mijn eisen zijn naar mijn inziens niet heel veel. Ik ben 1,81 en wil vooral parcours als Schoorl enz. rijden. Ook wil ik er ook mee op de weg gaan rijden als ik even geen tijd heb om de auto te pakken.
Een kennis van mij heeft de volgende 2 fietsen aangeboden:
https://www.12gobiking.nl/trek-x-caliber-8-2017 Trek x-caliber 8 met klikpedalen en 2 beurten voor 825.
of de Scott aspect 950 voor 600 https://www.scott-sports.com/us/en/prod ... range-bike.
Mijn budget is toch wel max 850.
Aangezien de Scott goedkoper is, is deze goed genoeg voor mijn eisen of raden jullie de Trek aan. Of iets totaal anders?
Ik laat mijn graag verrassen.

Groeten,
misschien wel een toekomstige eigenaar van een mountainbike.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik denk dat je het beste eerst een proefrit moet gaan maken op de verschillende modellen. De Trek heeft bv. een G2 geometrie.

Als de keuze alleen tussen deze twee zou ik zeker voor de Trek gaan. Hierop zitten net wat betere onderdelen gemonteerd dan op de Scott. Een voorbeeld is de crank waarbij je bij de Trek losse bladen kan vervangen wat op de Shimano cranks op de Scott niet mogelijk is.

Maar als je toch op internet aan het kijken bent zou ik zeker eens bij de sale van Canyon rondkijken. Zij hebben vaak mooie aanbiedingen en veel meer waar voor je geld. Bv. een GRAND CANYON AL 6.9 met een Deore groep en een Recon vork.
https://www.canyon.com/nl/specials/end- ... bikesize=M" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Om te beginnen is die Scott prima. Nadeel is een beetje dat het een zware fiets is en als je de diverse onderdelen zwaarder belast, dan werken ze minder graag mee (schakelen gaat net te traag, voorvork levert geen comfort of controle meer). Het risico is dus dat je het minder leuk vindt door de fiets.

Het andere probleem met de Scott is dat als je het leuk vindt, je eigenlijk meteen een iets betere fiets wilt hebben omdat je na een paar ritten al aan de limiet van de fiets zit en nog niet aan je eigen limiet!

De Trek is dus de beste keuze. En ook een fiets waar je best een tijd mee vooruit kan!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
rickv4
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 14 september 2017, 21:03

Bedankt voor de reacties!
Om te beginnen wil ik de fiets wel in een 'echte' winkel kopen. Even het zien en testen van de fiets en de eventuele service vind ik wel belangrijk. De Canyon ziet er erg goed uit voor een mooie prijs, wel iets wat ik zoek.
Lars TB, bedankt voor jouw reactie, erg nuttig:)
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Wil je perse nieuw rijden?
Voor dat geld kun je namelijk ook een zeer goede afgemonteerde 26er kopen en zelfs misschien al een, igg, beter afgemonteerde 29er.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Zoiets als dit bijvoorbeeld.
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... =lr&pos=21" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou zonde zijn als je namelijk afhaakt omdat je spullen niet goed functioneren en je denkt dat dat normaal is.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

streetracer schreef:Wil je perse nieuw rijden?
Voor dat geld kun je namelijk ook een zeer goede afgemonteerde 26er kopen en zelfs misschien al een, igg, beter afgemonteerde 29er.
Als ie aangeeft ook veel op de weg te gaan rijden, zou ik zeker eerder voor een 29er gaan (en die hoeft dan niet eens beter afgemonteerd te zijn). Daarnaast hoef je ook geen service te verwachten bij een 2e hands fiets. Is uiteraard geen probleem als je er verstand van hebt en veel zelf kunt, maar dat maak ik niet op uit deze post.
Zeer goed afgemonteerd zegt ook niet zoveel als je de staat van onderhoud niet goed zelf kunt beoordelen: de meeste 26ers zullen inmiddels al meerdere jaren oud zijn en dus is het maar de vraag of alles dan nog in perfecte staat is (vaak ook een reden voor de huidige eigenaar om dan zelf toch maar voor een nieuwe 29er te gaan) en voor je het weet ben je dan al een paar honderd euro kwijt aan alleen al het vervangen van een setje versleten XTR kettingbladen.
Daarnaast: als je toch afhaakt omdat je het mountainbiken toch niks vind (ongeacht of de spullen functioneren of niet), dan raak je waarschijnlijk ook makkelijker van een (nieuwere) 29er af.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

nielsvo schreef:
streetracer schreef:Wil je perse nieuw rijden?
Voor dat geld kun je namelijk ook een zeer goede afgemonteerde 26er kopen en zelfs misschien al een, igg, beter afgemonteerde 29er.
Als ie aangeeft ook veel op de weg te gaan rijden, zou ik zeker eerder voor een 29er gaan (en die hoeft dan niet eens beter afgemonteerd te zijn). Daarnaast hoef je ook geen service te verwachten bij een 2e hands fiets. Is uiteraard geen probleem als je er verstand van hebt en veel zelf kunt, maar dat maak ik niet op uit deze post.
Zeer goed afgemonteerd zegt ook niet zoveel als je de staat van onderhoud niet goed zelf kunt beoordelen: de meeste 26ers zullen inmiddels al meerdere jaren oud zijn en dus is het maar de vraag of alles dan nog in perfecte staat is (vaak ook een reden voor de huidige eigenaar om dan zelf toch maar voor een nieuwe 29er te gaan) en voor je het weet ben je dan al een paar honderd euro kwijt aan alleen al het vervangen van een setje versleten XTR kettingbladen.
Daarnaast: als je toch afhaakt omdat je het mountainbiken toch niks vind (ongeacht of de spullen functioneren of niet), dan raak je waarschijnlijk ook makkelijker van een (nieuwere) 29er af.
Je moet natuurlijk niet over 1 nacht ijs gaan en wellicht iemand meenemen/raadplegen die er kijk op heeft maar ik denk (en laten we uitgaan van een 29er) dat je voor dat geld een bike kunt vinden in goede staat met minimaal slx. Denk dat je daar beter je eerste ervaringen mee kunt doen dan met een fietsje van 14 kg, shimano altus afgemonteerd en waarschijnlijk mindere wielen en vork. Nogmaals je moet wellicht even de tijd nemen maar denk dat er echt wel genoeg mooie fietsjes zijn te vinden.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... e=lr&pos=6" onclick="window.open(this.href);return false;
rickv4
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 14 september 2017, 21:03

Voorkeur gaat inderdaad uit naar een 29er. Die cube ziet er zeer mooi uit en ook ideaal dat er nog framegarantie op zit, helaas woon ik aan de andere kant van het land. Een 2ehands via een winkel vind ik geen probleem, dit vertrouw ik meer dan een fiets van een particulier(zoals nielsvo al aangaf heb ik er nog weinig verstand van)
Ik ga van het weekend naar Schoorl toe, daar een fietsje huren en eventueel daar wat meer informatie verkrijgen:)
Plaats reactie