Advies frame maat bij afwijkende lichaamsverhoudingen

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
iblauw
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 30 augustus 2013, 11:45
Mijn mountainbike: Cube LTD met XT + div mods en voor op het asfalt een Sensa Giulia Di2

Zoals ik al in de “te koop gevraagd” afdeling meldde ben ik op zoek naar een MTB voor mijn dochter. Er zijn al wat PB’tjes aan me gestuurd maar de meeste zijn dezelfde frame maat als ikzelf heb met mijn 1,95m :lol:

Ze is bijna 12 jaar en 1,65m lang. Echter, haar verhoudingen zijn compleet anders dan van de gemiddelde vrouw van 1,65m. Ze heeft in verhouding enorm lange armen en benen maar een vrij korte torso. Waarschijnlijk normaal voor kinderen, maar met 1,65 is ze denk ik te groot voor een kinder MTB. Ik kan natuurlijk bij een gekochte MTB een en ander afstellen met het zadel, zadelpen en stuurpen maar wat voor basis moet ik nu van uit gaan? De 14” en 16” frames die ik gezien heb lijken op het eerste gezicht veel te klein voor haar. Wat is wijsheid?

Een meting laten doen is even geen optie. Wil haar eind vd maand op haar 12e verjaardag verrassen namelijk.
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

Hi

Mijn dochter is 11 jaar en 1,46 mtr lang , zij rijdt al een maand of 3 op een Cube Acces WLS Race 27,5 ", in de frame maat 13,5 inch ,en kan er prima op rijden , het zadel is op circa 10 cm na in de zitbuis verdwenen .

Ze zit er redelijk rechtop kan goed bij de hendels en verstellers en is snel genoeg :winkie: :winkie:

Hieronder de link , weliswaar is jouw dochter wat langer ,maar ik denk dat een MTB in 27,5 Inch en frame maat 16" redelijk goed is.

Suc6 met de keuze .

https://www.12gobiking.nl/cube-access-w ... PQEALw_wcB" onclick="window.open(this.href);return false;

De mtb aangepast met wat roze :winkie: :kiss:

https://www.dropbox.com/s/wxjjuii1bi8uh ... 8.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier nog even de geometrie van de cube ...

https://www.dropbox.com/s/yp6lyq50t0j4k ... D.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door RubbereMTBRobbie op wo 13 september 2017, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

De grootte van een frame wordt voornamelijk bepaald door de reach:
http://www.vitalmtb.com/features/Modern ... -Reach,841" onclick="window.open(this.href);return false;

Met haar lange armen zal de reach langer en dus de framemaat groter zijn dan bij een volwassen vrouw van dezelfde lengte.
MK72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 1 september 2017, 00:56
Mijn mountainbike: Gitane Rocks 3.0

iblauw schreef: Ze is bijna 12 jaar en 1,65m lang. Echter, haar verhoudingen zijn compleet anders dan van de gemiddelde vrouw van 1,65m. Ze heeft in verhouding enorm lange armen en benen maar een vrij korte torso.

Een meting laten doen is even geen optie. Wil haar eind vd maand op haar 12e verjaardag verrassen namelijk.
Om een indruk te geven van haar lange armen t.o.v haar lengte kun je natuurlijk (met een goede smoes!) toch een meting doen. Wat is haar totale armlengte gestrekt? Dit geeft de personen die advies kunnen geven een betere indruk. Nu kan er weinig zinnigs worden geschreven over de juiste grootte van het frame.

Persoonlijk zou ik gaan voor een iets grotere frame maat aangezien ze vol in de groei zit. Dat de verhoudingen niet helemaal kloppen trekt wel weer bij :-D . Dat je er nu niet helemaal mee wegkomt is wel op te vangen met het verstellen van zadel, zadelpen en stuurhoogte.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ze heeft obv lengte nu een maat S (ben zelf 1,67, rijd een S). Met haar lange armen en komende groei zou ik nu voor haar een M kiezen, evt de stuurpen dan aanpassen, 1-2cm korter. En die M zal ooit een L minimaal gaan worden, als ze op haar vader lijkt :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
traptrede
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 12 april 2017, 19:56

Onze jongste dochter wilde ook graag een mountainbike voor haar 13e verjaardag en heeft ook vrij lange benen voor haar lengte, 1.64 lang en binnenbeenlengte 82cm.
Voor haar hebben we een 17,5" fiets gekocht, daar zit ze goed op. Er zit nog wat groeiruimte op, we verwachten dat dat ook nog nodig zal zijn :-D
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Mijn kleine man van 10 150cm rijd al met een S. Het probleem met de huidige frames is dat ze sloping zijn en lang. Dat betekend dat ik met mijn 186 ook op een M rij. Alles hangt af van de framebouw.

Beter is het om te letten op de HTT horizontale bovenbuis. Mijn zoon heeft een frame met een HTT van 54cm. Ik denk dat je dochter op een frame past met een HTT van rond de 56cm. Mijn M heeft dan weer 60cm wat veel te groot is.
iblauw
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 30 augustus 2013, 11:45
Mijn mountainbike: Cube LTD met XT + div mods en voor op het asfalt een Sensa Giulia Di2

Dank allen... ik heb eerst ff een ander cadeau gevonden en ga deze winter eens rustig samen met haar shoppen...
Plaats reactie