Canyon Exceed SL 6.9 vs Grand Canyon SLX 9.9 (2017)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een nieuwe MTB, vaak kom ik dan toch weer uit bij Canyon. Canyon heeft voor mij 2 interessante lijnen, de Exceed (Carbon) en de Grand Canyon (Alu).

Onderstaande modellen zijn op dit moment even duur, de Grand Canyon lijkt een iets betere afmontage te hebben maar de Exceed is 1.5kg lichter.
Waar zou jullie voorkeur naar uitgaan en waarom?

GRAND CANYON AL SLX 9.9 TRAIL
https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... trail.html" onclick="window.open(this.href);return false;

EXCEED CF SL 6.9 PRO RACE
https://www.canyon.com/nl/mtb/exceed/ex ... -race.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Dizer op zo 10 september 2017, 17:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Theoretisch zit je wat agressiever op de Exceed, maar dat is een klein verschil en valt makkelijk aan te passen. Maar sowieso zal de Exceed iets nerveuzer sturen en richt zich dus eerder op het sportieve werk. Blijf je vooral in NL, dan is het een prima keuze. Maar de GC zal je een tikje meer vertrouwen geven wat sturen en afdalen betreft. Het is geen schokkend verschil, maar waarschijnlijk wel een voelbaar verschil. Dat zou ik dus belangrijker vinden dan hier en daar wat meer of minder bling-bling... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Geen 1.3kg verschil. De Exceed is een Women versie die in een kleinere maat wordt gewogen.

Ja weet je de fietsen zijn heel anders maar ook vrij gelijkwaardig. Ik zou de Eagle en vork van de GC willen maar de Exceed is lichter en heeft voor keihard XC'en een prima groep en een zeer goede vork.
Waar woke is, is vuur
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Oeps, even de link geupdate, het verschil is niet 1.3 maar 1.5kg.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Als je een beetje verder kijkt zijn beide fietsen toch best verschillend.
De GC is meer voor de fun dan de exceed.
Waar zitten de verschillen een aantal van deze verschillen verklaren ook het extra gewicht.
De GC heeft een dropper, de exceed niet.
De GC heeft rims met 25mm intern, de exceed heeft rims met 20mm intern
Verschil in banden.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Bizar trouwens dat het verschil groter is op de mannenversie. Andere afmontage onderdelen die duidelijk lichter zijn. Maar wat massen zegt.. het zijn heel verschillende fietsen. Redelijk gelijkwaardig in hun soort (al is de GC duidelijk wat duurder afgemonteerd tov. het carbon van de exceed) maar andere fietsen. Voor mij persoonlijk zou de GC een no-brainer zijn, dropper, eagle, fox 34..

Dus is het je die anderhalve kilo en het carbonnen frame waard om:
- Op een ruwere fiets te zitten
- Op een minder sterke fiets te zitten
- Om minder bereik te hebben in je versnellingen
- Om iets op kwaliteit afmontage in te leveren

Een andere vraag: wat heb je nu en waarom wil je een nieuwe MTB? Dan weten we wat je zoekt.
Waar woke is, is vuur
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat ben je voor type rijder en waar ga je je bike rijden?

Ben je gericht op een snelle lichte XC-racer, kies dan de Exceed (bike waarop Lakata wereldkampioen MTB Marathon werd). Wil je 'm iets trailwaardiger maken, doe dan tzt een upgrade met een dropper. (Netto 250gram erbij, maar ook 'kilo's meer fun erbij'!).

Ben je een toerder, boeit snelheid efficiëntie en gewicht fiets je niet, wil je een breed inzetgebied qua versnellingen, een stevigere vork met reserves, kies dan de Grand Canyon, die voor allround gebruik helemaal af is.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Frakke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 13 november 2010, 17:52

Makkelijk schreef:Een andere vraag: wat heb je nu en waarom wil je een nieuwe MTB? Dan weten we wat je zoekt.
Dizer schreef:Ik heb vorige week een nieuwe MTB gekocht (Grand Canyon AL 9.9) en ik ben van plan om deze goed te gaan onderhouden.
Je hebt al een grand canyon 9.9 van mei vorig jaar???????

Ik denk dat je momenteel niets meer zal moeten kopen en wachten op de nieuwe modellen die misschien duurder zijn en minder afgemonteerd!
Dizer schreef: Mijn lengte is 186CM en mijn binnenbeenlengte zit rond de 87CM.
Zijn enkel nog verkrijgbaar in maat S of XS!!!!!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

aurelius schreef:Wat ben je voor type rijder en waar ga je je bike rijden?

Ben je een toerder, boeit snelheid efficiëntie en gewicht fiets je niet, wil je een breed inzetgebied qua versnellingen, een stevigere vork met reserves, kies dan de Grand Canyon, die voor allround gebruik helemaal af is.
Mag ik wel de nuance aanbrengen dat ook de GC een XC hardtail is. Geen full on racer maar zeker geen typische trail hardtail, ook al is deze specifieke uitvoering wat zwaarder.

In het hele spectrum van mtb's valt de GC dus ook absoluut aan de kant "snelle xc fiets".
Waar woke is, is vuur
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Ik heb nu een Grand Canyon van enkele jaren oud maar aangezien de meeste modellen op de website van Canyon al uitverkocht zijn ga ik wachten tot volgend jaar. Bedankt voor de adviezen!
Bike_MiKo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 10 februari 2017, 16:15
Mijn mountainbike: Canyon Exceed

Ik heb een Exceed 6.9 pro race. Het is een soort wielrenfiets voor het bos. Hij is super vlug en zijn kracht 'm vooral in het klimmen. Ideale bike om sneller mee te gaan dan je maten.
Mijn vermoeden is dat de Grand canyon speelser is. Dat wil zeggen meer comfortabel door de minder agressieve geometrie en tevens wendbaarder. Hij heeft ook betere remmen en een betere afmontage. In snelheid en klimvermogen zal hij het echter zeker afleggen tegen de Exceed.
Verder vind ik persoonlijk carbon fijn. Het is wat comfortabeler / minder stijf aan de achterkant.

Maar goed, ik ben niet onbevooroordeeld. Ik heb deze keus ook gehad en voor mij was de Exceed de no-brainer.
M@rTinB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 8 november 2015, 16:43
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7

Dizer schreef:Ik heb nu een Grand Canyon van enkele jaren oud maar aangezien de meeste modellen op de website van Canyon al uitverkocht zijn ga ik wachten tot volgend jaar. Bedankt voor de adviezen!
En? Welke is het geworden?
Plaats reactie