Van HT naar Fully

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

Voor 2018 denk ik er aan om over te stappen op een fully. Ik rijd sinds 2 jaar op een hardtail in maat 17.5, ik zat randje 17.5/18.5 en ben uiteindelijk voor de kleinere gegaan. Ik heb ook test gereden met de 18.5 en voelde me gewoon beter op de 17.5. Tijdens die 2 jaar is mijn positie geleidelijk aan sportiever en agressiever geworden, tot een -17° graden pen van 100mm. Ik voel me nog steeds meer dan prima op de fiets maar naar de huidige normen is dat een behoorlijk lange pen.
De reach van mijn HT is 41.2cm, van de fully in 17.5 is het 42.7cm en van een fully in 18.5 is dit 44.3cm.

Maar hoe moet ik de reach bij een fully interpreteren? Want die cijfers zijn uiteraard onderhevig aan het feit het nu eenmaal een fully is. Is die 1.5cm reach extra in dezelfde maat voldoende om dit te compenseren. Hoe hebben jullie je maten over gezet van hardtail naar fully?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Reach = reach...

Wel zal de bracket wat hoger komen te liggen, wat een verschil in houding kan geven. Maar in jouw geval waarschijnlijk positief omdat het zadel iets hoger ten opzichte van je stuur komt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

Mijn terminologie klopt inderdaad niet, reach is een vast gegeven. Maar door het verschil in zitbuishoek tussen locked en unlocked moet dit toch je houding beïnvloeden.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Je zitbuis blijft altijd in dezelfde hoek staan ten opzichte van je stuur. In dat opzicht maakt het dus niet uit.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Klopt wel dat bij de HT je zitbuis niet in zakt, alleen je vork. En dat heeft inderdaad wel invloed op de bovenbuislengte (heel beperkt inderdaad ook op de reach). Ik merk zelf dat ik het zadel op een FS verder naar voren heb staan om in ingeveerde toestand ongeveer op dezelfde plek uit te komen ten opzichte van de trapas van de HT. In dat opzicht zou je een FS dus langer moeten kiezen.

Maar het is gewoon een andere fiets. En als je de HT weg doet, dan is het gewoon een kwestie van wennen aan een andere fiets en eventueel net zo lang verbouwen tot je lekker zit. Fietsen hoeven niet gelijk te zijn, anders zou het ook onmogelijk zijn op een racefiets te rijden als je een mtb gewend bent!

Dan heb je het over zeer sportief zitten, maar dan vind ik 443 mm voor een 18,5" een flinke reach, dat klinkt eerder als een te moderne trailbike... . Je hebt je prioriteiten wel op een rij?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

De reach veranderd toch niet bij het inveren??
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

japie carbon schreef:De reach veranderd toch niet bij het inveren??
Zeker wel. Omdat reach horizontaal wordt gemeten, wordt ie bij een hardtail langer als de vork inveert (en de stack lager). Bij een full suspension is het effect andersom, omdat de achterkant vaak verder inveert dan de vork. Dus een hardtail met dezelfde reach als een fully, zal wat langer aanvoelen onder sag. Hoe meer travel, hoe groter dit effect.
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

Lars TB schreef:Dan heb je het over zeer sportief zitten, maar dan vind ik 443 mm voor een 18,5" een flinke reach, dat klinkt eerder als een te moderne trailbike... . Je hebt je prioriteiten wel op een rij?
Bij Trek heeft een Top Fuel in 18.5" 44.3cm reach, een Fuel Ex 45cm. Dat is inderdaad een stevige lengte voor een XC fully.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

NoChain schreef: De reach van mijn HT is 41.2cm, van de fully in 17.5 is het 42.7cm en van een fully in 18.5 is dit 44.3cm.
Vergeet niet dat de opgegeven waardes voor reach de lengte van je stem niet mee tellen.

Moderne fietsen komen komen (afhankelijk van de discipline) over het algemeen met een kortere stem dan je nu gewend bent.

Overigens kan je uren blind staren op allemaal geometrie cijfers, maar er gaat niks boven echt op de fiets zitten en aanvoelen hoe hij rijdt. Je zal niet de eerste zijn die dan merkt dat de praktijk soms anders is dan de theorie :wink:
Plaats reactie