De ideale trailbike-kwestie

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gerardvv
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

Beste bikers,

Sinds een paar jaar pak ik met mijn zoon (nu 15) regelmatig een trail in NL en in de vakantie gaan de fietsen mee naar de Alpen, waar we dan ook graag technische afdalingen doen. We willen ook Winterberg, Eifel en Ardennen gaan bezoeken. Ik rij op een Cube LTD Pro uit 2015 maar wil naar een fully die voor het genoemde meer geschikt is. Tja en dat is kennelijk 'hot' want online en in magazines vliegen de alleskunner-testen je om de oren. Dat maakt de keuze er niet makkelijker op en om ze nou allemaal uit te proberen... Bij een testdag heb ik wel op een Neuron en een Fuel EX gereden, de eerste viel wat tegen qua sturen (minder zeker, mijn techniek zal niet perfect zijn, misschien wennen?), de tweede was overtuigend maar voor hier wel 'veel vering'. Daarna in Italië een Focus Jam gehuurd en dat was leuk naar beneden, maar toch echt minder naar boven. Ik vrees dat de Trek dus ook minder 'licht' naar boven zal fietsen. Hoewel we niet met strava fietsen en vooral voor de fun, denk ik dus toch dat de veerweg en geometrie niet te ver van XC moeten afwijken als we ook leuk naar boven en in NL willen fietsen. En 29 inch. Mijn 'short'list :oops: tot nu toe:
Trek Fuel Ex
Canyon Neuron
Cube Stereo
Specialized Camber
Cannondale Habit
Stevens Jura
Radon Skeen
Focus Spine (hoewel 27,5")
En dan zijn er nog wat minder courante merken zoals Kona, Commencal, Orbea, BMC, Lapierre, Rose etc. Qua budget denk ik aan € 2.500 max, een gebruikte fiets is ook een optie.
Ik heb hier al meerdere discussies gelezen maar stel toch mijn vraag of jullie me kunnen helpen uitdunnen :~
nmolenbeek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: di 16 november 2004, 10:35
Mijn mountainbike: Een hele mooie!

Kijk ook eens naar een gebruikte Liteville. met een 301 of 101 heb je een fiets waar je alles mee kan doen wat je zelf omschrijft. daarnaast garantie voor de tweede of derde eigenaar voor 10 jaar. en het voordeel is ze zijn zo degelijk dat ze niet kapot gaan of slijten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gouden tip:
Koop een fiets voor de omstandigheden die je bijna altijd tegenkomt, dus zo ongeveer je thuisrondje.
Koop een fiets erbij voor de vakanties en uitstapjes (mits je budget dat toelaat).
Huur een fiets in het bikepark.

Eén universele (of ideale) fiets voor alles bestaat niet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gerardvv
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

nmolenbeek schreef:Kijk ook eens naar een gebruikte Liteville. met een 301 of 101 heb je een fiets waar je alles mee kan doen wat je zelf omschrijft. daarnaast garantie voor de tweede of derde eigenaar voor 10 jaar. en het voordeel is ze zijn zo degelijk dat ze niet kapot gaan of slijten.
Ja Liteville schijnt fantastisch te zijn, maar hoe bereikbaar is dat? Die kom je maar weinig tegen volgens mij.
Gerardvv
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

ThaSingleTrackMastah schreef:Gouden tip:
Koop een fiets voor de omstandigheden die je bijna altijd tegenkomt, dus zo ongeveer je thuisrondje.
Koop een fiets erbij voor de vakanties en uitstapjes (mits je budget dat toelaat).
Huur een fiets in het bikepark.
Eén universele (of ideale) fiets voor alles bestaat niet.
Meerdere bikes gaat me wat te ver, daarbij ben ik bang dat ik dan toch steeds die nieuwste fully pak. En ik hoop voor die Cube weer wat terug te krijgen.
Maar ik snap dat een alleskunner een compromis is en meestal nergens echt in uitblinkt. Het accent moet dus liggen op het meeste gebruik (NL trails).
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Je lijstje nog wat langer maken lukt wel :)
Pivot Mach 429
Focus One (O1E)
Giant Anthem 29er
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Nee joh, geen Pivot. Dat zijn echt kutfietsen :winkie:
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

YT toch ook? :)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Scottie2000 schreef:YT toch ook? :)
Dat geloof ik direct :lol:
nmolenbeek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: di 16 november 2004, 10:35
Mijn mountainbike: Een hele mooie!

Gerardvv schreef:
nmolenbeek schreef:Kijk ook eens naar een gebruikte Liteville. met een 301 of 101 heb je een fiets waar je alles mee kan doen wat je zelf omschrijft. daarnaast garantie voor de tweede of derde eigenaar voor 10 jaar. en het voordeel is ze zijn zo degelijk dat ze niet kapot gaan of slijten.
Ja Liteville schijnt fantastisch te zijn, maar hoe bereikbaar is dat? Die kom je maar weinig tegen volgens mij.
er stond er verleden week nog een op MP voor 2.500... dus ja ze zijn er (soms) wel..
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Of je bouwt er zelf 1: https://www.correct.nl/artikel.php?ARTNR=435287" onclick="window.open(this.href);return false;
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

2000 euro voor een frame van 6 jaar oud?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Geen idee of dat frame al 6jr oud is, ben niet zo op de hoogte van Liteville.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

De Mk14 is net uit. Mk13 framekit voor 1730 euro bij onze oosterburen.

Weet niet wat voor maat onze TS nodig heeft, maar ik heb eventueel nog een complete 301 mk5 staan in XL. Wel met 26" wielen, natuurlijk
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Een 29er is wel een harde eis, gezien de startpost.
Plaats reactie