Hallo Allemaal,
Ik wil mijn redelijke zware MTB gaan inruilen voor een lichtere variant en ben op fietsenwinkel.nl een paar mooie fietsen tegen gekomen.
Het gebruik is vooral recreatief (asfalt) en woon- werkverkeer.
In de toekomst wil ik eventueel een e-bike kit toevoegen, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
Cube Elite C:68 SL
+ SRAM
+ Remmen
+ A-merk
+ 1x11
- Niet de mooiste kleurstelling
Sensa Fiori SL XTR
+ Alles XTR
+ Uiterlijk
+ 2x11 (groter berijk)
+ 2017 fiets
- B-Merk
- relatief goedkoop (zonder korting)
- 2x11 (xtra derailleur)
Scott Scale 900 RC
+ SRAM
+ A-merk
+ 1x11
+ Uiterlijk
- Wielen (schijnen relatief zwaar te zijn?)
Nu is natuurlijk mijn vraag, welke zouden jullie kiezen en belangrijker, waarom?
Alle advies, op- of aanmerkingen zijn welkom. Ik ben niet zo heel goed op de hoogte en ben benieuwd naar jullie input.
Alvast bedankt.
Cube Elite C:68 SL v Sensa Fiori SL XTR v Scott Scale 900 RC
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2127
- Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
- Mijn mountainbike: Massi Team advanced
Dit zijn allemaal erg leuke fietsen.
Ik heb echter een groot vraagteken wat je hier precies mee wilt.
Ik lees asfalt en woon werk verkeer.
De genoemde MTB´s zijn allen race MTB´s en zo te lezen ga je er niet mee racen.
Ik heb echter een groot vraagteken wat je hier precies mee wilt.
Ik lees asfalt en woon werk verkeer.
De genoemde MTB´s zijn allen race MTB´s en zo te lezen ga je er niet mee racen.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do 24 augustus 2017, 18:40
Het klopt, dit is overkill voor op de weg.
Maar het zal wel lekker rijden en niet snel kapot gaan. Daarbij zal het lage gewicht ervoor zorgen dat wanneer ik een e-bike kit toevoeg aan de fiets, het geheel niet al te zwaar zal worden.
Mijn huidige fiets met SLX componenten heeft een vastgelopen voorderailleur en een piepende achterrem die niet lekker meer remt.
Ik verwacht dat dit soort probleempjes bij de duurdere groepsets niet zo snel voorkomt.
In ieder geval bedankt voor de reactie.
Maar het zal wel lekker rijden en niet snel kapot gaan. Daarbij zal het lage gewicht ervoor zorgen dat wanneer ik een e-bike kit toevoeg aan de fiets, het geheel niet al te zwaar zal worden.
Mijn huidige fiets met SLX componenten heeft een vastgelopen voorderailleur en een piepende achterrem die niet lekker meer remt.
Ik verwacht dat dit soort probleempjes bij de duurdere groepsets niet zo snel voorkomt.
In ieder geval bedankt voor de reactie.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10376
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Alle 3 de fietsen zijn overkill voor woon/werk, qua prijs en afmontage en niet benutte potentie van deze bikes op de weg. Zonde van/zielig voor de fiets, zou ik bijna zeggen.
Belangrijkste component, upgrade, wordt een snel bandje geschikt voor op de weg, zou ik denken.
Bijna jammer om deze bikes een e-bike kitje aan te doen. Het kleine beetje gewichtsverschil zou ik sowieso niet de doorslag laten geven bij je keuze als er toch een e-bike kitje opkomt. Kitje weegt ook wat, maar kitje maakt ook dat je het beetje gewichtsverschil amper zal voelen. Kitje doet zijn werk wel...
Belangrijkste component, upgrade, wordt een snel bandje geschikt voor op de weg, zou ik denken.
Bijna jammer om deze bikes een e-bike kitje aan te doen. Het kleine beetje gewichtsverschil zou ik sowieso niet de doorslag laten geven bij je keuze als er toch een e-bike kitje opkomt. Kitje weegt ook wat, maar kitje maakt ook dat je het beetje gewichtsverschil amper zal voelen. Kitje doet zijn werk wel...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do 24 augustus 2017, 18:40
aurelius schreef:Zonde van/zielig voor de fiets, zou ik bijna zeggen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2127
- Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
- Mijn mountainbike: Massi Team advanced
SLX is prima spul, met XTR kom je ook dit soort problemen krijgen.funnyname952 schreef: Mijn huidige fiets met SLX componenten heeft een vastgelopen voorderailleur en een piepende achterrem die niet lekker meer remt.
Ik verwacht dat dit soort probleempjes bij de duurdere groepsets niet zo snel voorkomt.
Het heeft vaker met slecht onderhoud te maken dan met iets anders.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do 24 augustus 2017, 18:40
Dat weet ik nog niet precies, dat ligt ook aan de kit die je kiest.
Aangezien ik alleen ondersteuning wil en niet op de weg, kan je max. 250 watt nemen.
Aangezien ik alleen ondersteuning wil en niet op de weg, kan je max. 250 watt nemen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4333
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
1x11 lijkt me voor woonwerk nou niet zo,n vetsandig idee een 2x met een wegcassete lijkt me een beter plan. Ook een stuk goedkoper.
Maargoed ik zie dat je als min punt hebt dat de sensa Goedkoop is, dus dan zou ik dat niet doen
Maximaal 250 watt, dat is het vermogen van een hele hoop fietsende forumleden, dat is best heel veel. Laat ik het zo zeggen je bent best stevig aan het trappen op 250 watt te rijden (gemiddeld)
Maargoed ik zie dat je als min punt hebt dat de sensa Goedkoop is, dus dan zou ik dat niet doen
Maximaal 250 watt, dat is het vermogen van een hele hoop fietsende forumleden, dat is best heel veel. Laat ik het zo zeggen je bent best stevig aan het trappen op 250 watt te rijden (gemiddeld)
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do 24 augustus 2017, 18:40
Ik gebruik nu achter de vier kleinste tandwielen en voor de grootste. Dit is niet ideaal maar gaat prima.
1x11 lijkt me dan prima of zie ik iets over het hoofd?
1x11 lijkt me dan prima of zie ik iets over het hoofd?
Bij een enkel voorblad is de grote van het voorblad beperkt omdat de ruimte beperkt is, een blad groter dan pak em beet 34T loopt tegen de achtervork aan. Dat beperkt vooral de grote verzetten. Daarnaast loopt een ketting niet mooi over kleine tandwielen, je bent dus qua efficientie en slijtage beter af met een groter voorblad zodat je achter ook op een groter blad kunt rijden.
Verder is het een misvatting dat duurder beter is. Een dure mtb is specifieker toegespitst op een bepaald gebruiksdoel, een (XC) race georienteerde mtb zal dus licht en efficient zijn maar dat wil niet zeggen dat hij comfortabeler is, dat de componenten langer meegaan of minder onderhoud nodig hebben, integendeel zelfs. Als je een dergelijke fiets gaat inzetten voor een ander doel zoals woon-werkverkeer of ombouw naar een e-bike loop je meer tegen de nadelen aan en heb je weinig tot geen profijt van de voordelen van de gekozen fiets.
Verder is het een misvatting dat duurder beter is. Een dure mtb is specifieker toegespitst op een bepaald gebruiksdoel, een (XC) race georienteerde mtb zal dus licht en efficient zijn maar dat wil niet zeggen dat hij comfortabeler is, dat de componenten langer meegaan of minder onderhoud nodig hebben, integendeel zelfs. Als je een dergelijke fiets gaat inzetten voor een ander doel zoals woon-werkverkeer of ombouw naar een e-bike loop je meer tegen de nadelen aan en heb je weinig tot geen profijt van de voordelen van de gekozen fiets.
Nee dus, SLX is een prima groepset en de problemen die je beschrijft hebben meer te maken met (gebrek aan?) onderhoud, onjuist gebruik, slechte afstelling en slijtage. Dat zijn zaken waar je met duurdere groepsets ook tegenaan loopt.funnyname952 schreef:Mijn huidige fiets met SLX componenten heeft een vastgelopen voorderailleur en een piepende achterrem die niet lekker meer remt.
Ik verwacht dat dit soort probleempjes bij de duurdere groepsets niet zo snel voorkomt.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do 24 augustus 2017, 18:40
ok, dan denk ik dat het beter is om een kant en klare e-mtb aan te schaffen.
Die is dan waarschijnlijk wat zwaarder, maar beter geschikt voor deze toepassing
Die is dan waarschijnlijk wat zwaarder, maar beter geschikt voor deze toepassing
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2127
- Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
- Mijn mountainbike: Massi Team advanced
Dan lijkt mij dit wel iets.
https://www.12gobiking.nl/scott-e-aspect-910-2017" onclick="window.open(this.href);return false;
De accu is hierin wat beter weggewerkt in het frame.
https://www.12gobiking.nl/scott-e-aspect-910-2017" onclick="window.open(this.href);return false;
De accu is hierin wat beter weggewerkt in het frame.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do 24 augustus 2017, 18:40
Dat is inderdaad een erg mooie fiets, bedankt voor de tip
Dit is dus echt een misvatting. De XC racers die je noemt zijn zo licht mogelijk gebouwd. Dat gaat, ook met carbon, ten koste van de stevigheid. Ik vraag me bij met name de Scott echt af of dat wel zo ebike ready is als jij denkt!Het klopt, dit is overkill voor op de weg.
Maar het zal wel lekker rijden en niet snel kapot gaan.
Waar woke is, is vuur