santa Cruz twijfel

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De Revelation 2018 krijgt idd ook 35mm poten.
Volgens mij wordt het dus in 2018:
- Enduro: Lyrik met Charger demping -> "budgetversie" is de Yari met Motion Control demping
- Trail: Pike met Charger demping -> "budgetversie" is de Revelation met Motion Control demping

Budget tussen aanhalingstekens, want >500 euro is imo ook niet echt een budgetprijsje...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

TenZNL schreef:Hoe ik het begrijp is de Revalation een budget Pike. Pike en Fox36 zijn aan elkaar gewaagd, waarbij de Fox een marginaal streepje voor heeft qua stijfheid en controle. Maw de Fox voor enduro en de Pike/Revalation meer voor AM/trail.
Maar nogmaals, een Fox 36 kost normaal al een paar honderd meer dus die 500 meerprijs is een goeie deal.
Fox is normaal gesproken inderdaad duurder dan Rockshox, maar duurder betekent niet per definitie beter.
Nogmaals, het gaat hier om een Fox 36 Performance, daar zit een compleet andere demper in dan in de Fox 36 Factory (GRIP vs FIT). De vraag is dus of hoe die GRIP demper zich verhoudt tot de Motion Control demper in de Revelation.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

GRIP is gelijk aan FIT4 wat systeem en werking betreft, alleen mist de instelbaarheid. Het verschil tussen die 2 heb ik in NL niet kunnen ontdekken (FIT4 alleen in NL gereden), maar de FOX 34 met GRIP vond ik op de rotsen in Frankrijk niet onder doen voor de Pike.

Ik heb ervaring met de Yari in 120, 130 en 160 mm. Daar zal de 2018 Revelation niet veel van afwijken. En die Yari is duidelijk een goedkope Pike. Contole bij grotere klappen valt vooral tegen.


Ik durf dus wel te zeggen dat een FOX 36 GRIP in dit geval duidelijk superieur is aan de 2018 Revelation.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Uiteraard, ik kan ook nog geen direct vergelijk tussen de Revalation en de 36 vinden.
De 36 wordt meestal in 1 adem met de Pike genoemd, terwijl de Revalation als budget-Pike wordt afgeschilderd. Mss zie ik het verkeerd maar imho zit een budget-model niet op hetzelfde niveau als het origineel.

Kermit vat het goed samen. Dan is er ook nog de vraag of de fietsen al met het 2018 model van beide vorken zijn uitgerust?

Edit:
Lars zit er al tussen :)
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Lars TB schreef:GRIP is gelijk aan FIT4 wat systeem en werking betreft, alleen mist de instelbaarheid. Het verschil tussen die 2 heb ik in NL niet kunnen ontdekken (FIT4 alleen in NL gereden), maar de FOX 34 met GRIP vond ik op de rotsen in Frankrijk niet onder doen voor de Pike.

Ik heb ervaring met de Yari in 120, 130 en 160 mm. Daar zal de 2018 Revelation niet veel van afwijken. En die Yari is duidelijk een goedkope Pike. Contole bij grotere klappen valt vooral tegen.

Ik durf dus wel te zeggen dat een FOX 36 GRIP in dit geval duidelijk superieur is aan de 2018 Revelation.
Ik geloof je direct als jij GRIP beter vond rijden dan MC. Goed datapunt.

Maar GRIP is niet gelijk aan FIT4 wat systeem betreft. Het zijn twee verschillende dempers. Google maar.

In Nederland merk ik ook geen nadelen aan de GRIP maar vorige maand in de alpen (Aostavallei) wel hoor. Niet dat het onrijdbaar is, zeker niet voor mij als gemiddelde sukkel die maar wat aanmoddert. Maar steil + technisch + snel is de controle niet optimaal. Voor wat ik er mee doe vind ik de Pike dan net een niveautje beter werken. Met FIT4 heb ik te weinig gereden (of in ieder geval niet de gelegenheid gehad om optimaal in te stellen) om goed te vergelijken maar op basis van de ervaring van anderen werkt die nog iets beter dan een Pike.

Anyway, I rest my case.

Vorige weekend trouwens een rondje op een Hightower LT gereden, die had dan weer een Fox 36 Performance Elite met FIT4 demper (het blijft verwarrend). Klimt goed, geeft veel vertrouwen op steil/technisch, maar vond het verder niet bepaald levendig aanvoelen. Zal waarschijnlijk mijn gebrek aan 29er-ervaring zijn.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Komt misschien omdat het de LT is. Wellicht is de gewone Hightower een betere optie als je niet constant op Mach-snelheid fietst, waar de LT tot zijn recht komt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

nielsvk schreef:Maar GRIP is niet gelijk aan FIT4 wat systeem betreft. Het zijn twee verschillende dempers. Google maar.
Klopt, daar liet mijn geheugen me flink in de steek en haalde ik wat info door elkaar. Het systeem is wel FIT (gesloten cartridge), de demping anders van opzet.

https://www.pinkbike.com/news/fox-34-fl ... -2016.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Niet alleen de technische uitleg, maar de conclusie over het rijgedrag. Dat is dus ook mijn ervaring! Moet ik er wel bij zeggen dat ik wel even heb lopen spelen (langer dan gebruikelijk met instellen) met de spacers en druk in de GRIP vork en dat dat wel het verschil maakt tussen een 'aardige' vork en een heel goede vork!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
furius
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 482
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 22:31
Mijn mountainbike: Heeft dikke baaande

Hmmm....ik ga me nog eens goed verdiepen in de vork. Ik fiets nu een scalpel 26" van 2011 met lefty sl110 Carbon van 2007.
Voor m'n gevoel kom ik qua veerweg steeds te kort in de Alpen en wil ik heel wat anders dan de scalpel.
De higthower lt lijkt mij een toffe fiets om te rijden en de flowtrails in de Alpen me af te gaan.
De eagel set is naar mijn mening ook zeker een toegevoegde waarde dus die 500 extra uitgeven ga ik geen spijt van krijgen
It never gets easier, you just go faster.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Je weet niet wat je gaat overkomen als je van een 26" Scalpel afkomt :lol: Dan is bijna elke moderne trailfiets een enorme vooruitgang. Maar Eagle lijkt me het geld zeker wel waard, mooi bereik en prachtig schakelen. (alleen na aanschaf meteen beginnen met sparen voor als de cassette moet worden vervangen ;-) )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

suravida schreef:Je weet niet wat je gaat overkomen als je van een 26" Scalpel afkomt :lol: Dan is bijna elke moderne trailfiets een enorme vooruitgang. Maar Eagle lijkt me het geld zeker wel waard, mooi bereik en prachtig schakelen. (alleen na aanschaf meteen beginnen met sparen voor als de cassette moet worden vervangen ;-) )
Je bedoelt dit?

Afbeelding

Afbeelding

:winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Dat is de 'gewone' Hightower, het gaat hier over de LT.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik vind het verschil al groot genoeg ;)

Maar het gaat dus om deze :
Afbeelding

Subtiel verschil met de 26" Scalpel...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

De gewone Hightower is wellicht ook een wat meer voor de hand liggende keuze voor "flowtrails in de alpen".
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

furius schreef:Hmmm....ik ga me nog eens goed verdiepen in de vork. Ik fiets nu een scalpel 26" van 2011 met lefty sl110 Carbon van 2007.
Voor m'n gevoel kom ik qua veerweg steeds te kort in de Alpen en wil ik heel wat anders dan de scalpel.
De higthower lt lijkt mij een toffe fiets om te rijden en de flowtrails in de Alpen me af te gaan.
De eagel set is naar mijn mening ook zeker een toegevoegde waarde dus die 500 extra uitgeven ga ik geen spijt van krijgen
Ik denk dat je vooral moet afvragen waar je hem wil gebruiken. Ik rij zelf met 36 vorken. Heerlijk in de alpen waar hij heel goed het terrein kan volgen door zijn veel betere werking/ grotere lucht volume. In nld zou ik eerder voor een 34 gaan. Deze zijn meer XC+. Iets stugger en makkelijker in te stellen op het stuur mocht je dat willen. (Het verschil wordt wel erg groot met waar je vanaf komt.)

Eagle heeft het voordeel in nld dat je met een groter voorblad kan rijden Iets wat juist op snelheid lekker is. (Ik rust dan juist graag uit ipv. met 110omw/min te draaien.)
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Die geile Santa is wel heeeeeul geel..............uhh...........gele Santa is wel heeeul vet :D
Plaats reactie