Breedte van de band bij gebruik woon-werkverkeer?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Prodigy1982
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 26 november 2016, 21:37

Zoals de titel eigenlijk al aangeeft... vraag ik me af of het van belang is dat ik er oplet hoe breed mijn band is, als ik mijn hybrid alleen gebruik voor woon-werkverkeer?
Ik heb zelf het idee dat de breedte van de band niet uitmaakt, omdat je op verharde straatwegen toch alleen maar die paar mm in het midden gebruikt.

Klopt dit?
'One Aim'
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik ben laatst van 35 naar 42mm gegaan en dat scheelt toch wel op de straatstenen. Op strak asfalt maakt t allemaal niet zoveel uit.
Waar woke is, is vuur
Prodigy1982
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 26 november 2016, 21:37

De reden waarom ik dit vraag;

Ik heb NET een nieuwe BMC Alpenchallenge AC02 Alfine 8... en standaard zitten daar de volgende banden op.
https://www.12gobiking.nl/continental-s ... nd-hybride" onclick="window.open(this.href);return false;
• Ik heb hier toch ietwat mijn twijfels over als het aankomt op grip op regenachtig wegdek/kinderkopjes, gezien de smalle band.
Geen idee of mijn twijfels gegrond zijn?


Zelf zat ik te denken aan bijvoorbeeld;
https://www.12gobiking.nl/continental-x ... -mtb-30462" onclick="window.open(this.href);return false;
'One Aim'
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik denk eerlijk gezegd dat je eerder onderuit ligt met die X-king dan die andere. Lijkt mij wel een puik bandje voor een WW fiets/

Als ik kijk hoe hard ik met de racer door natte vieze bochten kan hoef jij je over deze bandjes niet druk te maken.
Kootje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1213
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 11:24

Hoe breed zijn de Conti's die nu op je fiets zitten?

Voordeel van een wat bredere band is dat je met een lagere druk kunt fietsen. Wat dus meer comfort betekent, en ook meer rubber (en grip) op het wegdek.

Die X-King zou ik voor op de weg niet kiezen. Dat is een echte MTB band.
Lekker vies is niet bah...
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Als je echt alleen maar op verharde wegen rijdt, blijf je weg van het MTB-aanbod. Die noppen voegen niks toe en verhogen de rolweerstand; in het slechtste geval verminderen ze zelfs je grip.

Brede banden hier je vanwege het comfort; smalle banden om wille van lagere luchtweerstand. Rolweerstand is grotendeels bepaald door de constructie van de band.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

De X-king en nattigheid is idd geen goede combi. Zowel op asfalt als op natte stenen en wortels verliest hij z`n grip zonder waarschuwing. Onder droge omstandigheden is het een fijne band maar bij nat of vochtig weer is het oppassen. Ben al een paar keer goed onderuit gegaan.
Prodigy1982
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 26 november 2016, 21:37

De https://www.12gobiking.nl/continental-s ... nd-hybride" onclick="window.open(this.href);return false; die er op dit moment standaard op zitten, zijn slechts 32mm breed... daar heb ik dus lichte twijfels over qua grip.
Maar ik gebruik hem echt puur en alleen voor stadsverkeer (woon- en werk dus).
'One Aim'
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Afbeelding
Afbeelding
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

32mm is nog steeds breder dan een gemiddelde racefiets band.
Volgens mij was dit ook al in je spaken-topic gezegd maar waarom ga je niet eerst gewoon fietsen, als je die banden niets vind kan je ze altijd nog wisselen?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

32 is prima, zoals ik eerder zei is de enige goeie reden om een bredere band op je woon werk fiets te zetten meer comfort op kinderkopjes en klinkers
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie