Specialized vs Trek vs Cube

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Dex
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: vr 31 augustus 2007, 16:12
Mijn mountainbike: Trek superfly 2017!
Contacteer:

Het is even geleden dat ik me verdiept heb in een MTB, maar ben me aan het oriënteren voor een nieuwe bike.

Op dit moment rij ik Trek 8000 26", maar wil naar 29". Zonder nu in te gaan op onderdelen ben ik benieuwd naar de status van de huidige frames (en ontwikkeling) van bovengenoemde merken.

Uitgaande van Trek Superfly 6, Specialized Epic HT Base en Cube LTS SL is duidelijk dat Cube op onderdelen het beste voor de dag komt, maar waar zit nu de aantoonbare meerwaarde in de frames?

Ik hoor de LBS praten over de doorontwikkeling van frames bij Trek (en dus niet bij Cube), maar is het inderdaad zo dat Trek en Specialized echt ontwikkelen?
Trek Superfly 6 MTB 2018
Trek 1400 Race
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Achterhaald idee volgens mij. Merken als Cube zijn echt up-to-date tegenwoordig.

Ik zou je keuze vooral van je gevoel bij de fietsen laten afhangen. Hoe zit het, hoe rijdt het... Misschien vind je ook de shop belangrijk?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Dex
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: vr 31 augustus 2007, 16:12
Mijn mountainbike: Trek superfly 2017!
Contacteer:

Ja..de shop is ook belangrijk, maar dat is aan de orde als ik de keuze voor de bike heb gemaakt.

Heb zelf ook de indruk dat Cube zeker kijkt naar wat anderen doen, maar heb zelf wel twijfels...vaak ingegeven door anderen die hun uiterste best doen om te roepen dat Cube een bulk product is en daarom niet geweldig is.
Wat mij opvalt is bv. dat Trek bij de Superfly en Specialized met de Epic Base de bekabeling voor de schakelingen nog buitenom laat lopen waar bv. Cube dit door het frame laat lopen...nou gaat het er niet om wat nu beter is, maar vanaf de Trek 8000 tot nu is er nou niet heel veel sprake van doorontwikkeling..

Maar; ik wil geen oordeel vellen over de merken en de bijbehorende frames, maar laat me graag overtuigen waarom ik voor hetzelfde aankoopbedrag tevreden moet zijn met een mix van kwaliteit in de afmontage
Trek Superfly 6 MTB 2018
Trek 1400 Race
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Allereerst denk ik dat er niet of nauwelijks echt slechte fietsen worden geleverd door de bekende merken. De verschillen zitten in de details: iets andere keuzes qua geometrie, de kabelgeleiding waar je het over hebt, dat soort dingen.

Nu is die geometrie wel belangrijk natuurlijk, de reden waarom de ene fiets "fits like a glove" en je op de andere maar net niet dat supergoede gevoel kunt vinden. Daarom denk ik dat je vooral daar je keus op zou moeten baseren. Al kan dat lastig zijn, want niet op elke fiets is een uitgebreide proefrit mogelijk.
Omdat alles kapot kan, ook een goed produkt, kan de service van de winkel waar je koopt nog een rol spelen.
Maar louter het merk an sich zou ik niet als bepalend voor je keuze laten zijn. De mening dat merken als Specialized, Cannondale etc. op een hoger niveau frames maken als Cube, Canyon etc. is volgens mij echt achterhaald maar wordt door de (USA) marketeers graag zo lang mogelijk in stand gehouden.

Deze verstandige woorden gezegd hebbende koop ik zelf bijna altijd zonder proefrit en bij een of andere buitenlandse webshop... :roll:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Bij de superfly gaan de schakelkabels gewoon door het frame hoor (tenminste, bij de mijne). Alleen de remleidingen niet. Is wat voor te zeggen. Ik heb zelfs liever dat er níks door het frame gaat, met uitzondering van de dropperpostkabel. Het Pressfit-BB was ook zo'n doorontwikkeling waar bepaalde merken van terugkomen.

Als je zelf van plan bent veel aan je fiets te sleutelen, zou ik ook op dat soort zaken letten.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Even de kwaliteit buiten beschouwing gelaten, let goed op de geometrie van de frames/fietsen. Ik heb bijvoorbeeld een naar verhouding langere rug, en zit op een Trek of een Specialized zeer goed door de wat langere bovenbuis. Een Cube (meer georienteerd op Europese lichamen denk ik) heeft een kortere bovenbuis, waardoor ik óf rechter op zit, óf het gevoel heb dat ik bij elk klein hobbeltje otb ga.
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Dex
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: vr 31 augustus 2007, 16:12
Mijn mountainbike: Trek superfly 2017!
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:Bij de superfly gaan de schakelkabels gewoon door het frame hoor (tenminste, bij de mijne). Alleen de remleidingen niet. Is wat voor te zeggen. Ik heb zelfs liever dat er níks door het frame gaat, met uitzondering van de dropperpostkabel. Het Pressfit-BB was ook zo'n doorontwikkeling waar bepaalde merken van terugkomen.

Als je zelf van plan bent veel aan je fiets te sleutelen, zou ik ook op dat soort zaken letten.
Je hebt gelijk mbt de schakelkabels... :o
Trek Superfly 6 MTB 2018
Trek 1400 Race
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Cube-Trek-Speci = 'duur-duurder-duurst', maar zeker niet 'goed beter best'!
Bij Speci betaal je het meeste 'voor de naam en de marketing', dat zie je terug in een relatief wat karigere afmontage voor de prijs. Maar verder wel prima fietsen.

Pasvorm is een belangrijkere om op te letten, zoals hierboven omschreven. Cube valt oha 'korter'. De anderen 'langer'. Wat past bij je? Als je dat al weet kun je 'blind bestellen' als je ervaren bent. Ben je nog zoekende, dan zal een proefrit/zit het kunnen zeggen. Waarbij je natuurlijk 'racehardtails met racehardtails' moet vergelijken, geen appels met peren moet vergelijken.

Daarnaast ga je natuurlijk af op evt. looks en uitstraling. Zelf vind ik Cube bv vaak erg schreeuwerig door gebruik van opvallende contrasterende kleuren. Gelukkig hebben ze soms ook minder opvallende uitvoeringen. Maar zo vindt een ander wat ik mooi vind weer oersaai... Smaken verschillen nou eenmaal.

Maar wil je de duurste, kies dan gewoon een Speci :winkie: ... Bij Trek is er vaak nog wel wat extra korting te regelen, en Cube heeft vaak geen korting meer nodig :-q .
(Ps: heb zelf Speci staan, en mn Canyon).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Mwa bij de lbs hier ging nog 10% van de advies prijs van de cube af.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

Dex schreef: Maar; ik wil geen oordeel vellen over de merken en de bijbehorende frames, maar laat me graag overtuigen waarom ik voor hetzelfde aankoopbedrag tevreden moet zijn met een mix van kwaliteit in de afmontage
Zie dat Cannondale geen optie is bij jou, anders trek dat kanon van mij eens uit de scheur en ga eens proefrijden. :wink:
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik heb de testafdeling van Cube gezien en ik denk dat de gehele industrie (op Taiwan na) daar een puntje aan kan zuigen!

(Het enige vreemde is dat het wel vaak mis gaat bij al die merken met een dikke testafdeling :~ )

Wat eigen ontwikkeling betreft gaan ze veel marketing onzin uit de weg, waardoor ze dan weer minder opvallen. Maar (omder andere) daardoor kunnen ze de fietsen wel scherp aanbieden.

Niks staat dus in de weg wel een Cube te nemen. Maar zoals al aangegeven zit er bijvoorbeeld een verschil in bouw. Ze zijn wat korter dan Specialized en Trek. Dat heeft voor- en nadelen, waarbij ik van mening ben dat het wat rijgedrag in NL vooral voordelen heeft.

Gaat het om een dubbelgeveerd model, dan kiest Cube daar (tot in ieder geval modeljaar 2017) ook zijn eigen weg met een vrij lineaire vering. Daardoor kun je langer in het zadel blijven zitten, wat wederom in NL een voordeel is/kan zijn.

Verder valt er over Specialized en Trek voldoende positiefs te melden en in geen van de 3 gevallen ga je de fout in. Hooguit kies je de verkeerde fiets voor jouw inzetbereik...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dex
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: vr 31 augustus 2007, 16:12
Mijn mountainbike: Trek superfly 2017!
Contacteer:

cisco schreef:
Dex schreef: Maar; ik wil geen oordeel vellen over de merken en de bijbehorende frames, maar laat me graag overtuigen waarom ik voor hetzelfde aankoopbedrag tevreden moet zijn met een mix van kwaliteit in de afmontage
Zie dat Cannondale geen optie is bij jou, anders trek dat kanon van mij eens uit de scheur en ga eens proefrijden. :wink:
Cannondale is zeker wel een optie, maar ik vind de Cannondale met Lefty een Cannondale. Dat maakt het een Cannondale, maar daardoor hangt hier ook een prijskaartje aan. Jouw bike is zoals voor mij een Cannondale moet zijn, maar valt vrijwel zeker buiten mijn butget.. :tong
Trek Superfly 6 MTB 2018
Trek 1400 Race
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 539
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Heb sinds een paar maanden een cube stereo 120 carbon maar geen enkele spijt van hele fijne fiets geleverd door de bikeshop en met korting ook nog ;)
Hiervoor een hardtail gehad ook geen problemen mee gehad
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

Is Scott niks voor jou, die past ook wel in het rijtje....
Nu bij Zwiep 30% korting op Scott en Trek :wink:
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
vincentgiesbers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 22 februari 2017, 15:12

Ik rij zelf een Canyon Exceed en die rijdt heerlijk. Die is nog nu net zo duur als de alu Epic met nagenoeg d zelfde afmontage plus 1 maand gratis testen
Plaats reactie