Orange Crush of iets anders?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Malc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 00:02

Ik ben van plan om een LTHT aan te schaffen.
Wat ik vooral mis aan mijn huidige fiets is dat hij niet bijzonder speels is, en ook vind ik het leuk om lekker (ruig) naar beneden te knallen. Dus qua geometrie ben ik vooral niet op zoek naar een strakke xc race bak.

Eigenlijk ben ik al een beetje verliefd geworden op de Orange Crush. En dan met name de oranje versie vind ik bijzonder fraai. Maar ik wil met niet blind staren op deze fiets en ook was ik benieuwd of er mensen zijn die hem hier hadden gereden.

DIY heb ik wel aan gedacht en ik zou het ook zeker willen voor een eventuele bike erna, maar voor nu merk ik dat mijn huidige mtb (26' HT) achteruit begint te gaan. En heb toch wel de voorkeur om gelijk iets compleets te nemen zodat ik toch sneller kan overstappen. (maar niks overhaasten).

Kort gezegd heb ik het volgende wensen/eisen lijstje.
-voorkeur 1x11 (slx m7000 is prima)
-voorkeur voor Alu boven staal
-geen voorkeur voor 27.5/29, alhoewel 27.5+ me wel leuk lijkt
-veerweg 120-150mm
-voorkeur oranje frame, maar is geen deal breaker
-gewicht is niet zo van belang maar liever niet >14kg
-dropper vind ik van minder belang, kan er later altijd eentje ingooien.
-2e hands is ook optie, maar voorkeur gaat uit naar nieuw.

Budget 1500-2000.

Ben op de volgende bikes uitgekomen. Mis ik nog bikes in jullie ogen of zijn er andere afwegingen die ik moet maken?

Op dit moment mijn favo:(alleen de oranje RS gaat hem dan niet worden qua prijs) (de pro heeft een Fox 34 Performance 150mm ipv van de Yari van de s, weet niet hoe die verhouden?)
https://www.orangebikes.co.uk/bikes/crush-s" onclick="window.open(this.href);return false;

(of een variant op de nukeproof scout 290, ik vind hem visueel wat minder, qua specs lijkt die te voldoen)
http://nukeproof.com/products/scout-290-comp-2017/" onclick="window.open(this.href);return false;

(vind hem net iets minder mooi dan dan de nukeproof. Iets minder veerweg)
http://www.konaworld.com/honzo_al_dl.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;

(vind eigenlijk het 2016 model erg mooi, vind de 2017 minder. Ondanks staal wel erg mooi model, ben benieuwd hoe dit zich verhoud tot de orange bijv)
http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/mou ... rn/tarn-20" onclick="window.open(this.href);return false;

(denk dat ik deze ook een van de mooiste vind. Een van de goedkopere (uit de serie), hier is wel bespaard op de versnellingen lijkt het. Geen 1x11. Grootste veerweg van allen. Meta AM Race heeft wel 1x11, maar vind dat toch een wat anoniemere fiets)
https://www.commencal-store.co.uk/meta- ... 2x19822480" onclick="window.open(this.href);return false;

(misschien tikkie flashy, maar lijkt er verder prima uit te zien)
http://dartmoor-bikes.com/hardware/endu ... al-pro-275" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De vraag is wat je precies met speels bedoelt? De achtervorklengte speelt een belangrijke rol in de wendbaarheid. En dan is bijvoorbeeld de Kona met 415 mm stukken bewegelijker dan de Orange met 430 mm. Aan de andere kant is de balans van de Orange waarschijnlijk weer wat beter, waarmee je hem op snelheid juist beter kunt plaatsen.

Maar ik denk dat je met geen van de modellen de fout in gaat, is allemaal leuk spul.

(en de FOX 34 is wel duidelijk een betere vork dan de Yari, maar dat verschil haal je er in de praktijk maar heel beperkt uit)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Allemaal leuke fietsen! Een dropper hoort er gewoon in, geen discussie mogelijk :D

De commencal is voordelig, ik schat dat je een 1*11 groep erop kunt zetten en binnen je budget blijven / een scherpe totaalprijs hebt.
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Leuk lijstje! Mijn voorkeur zou uitgaan naar de Orange en ik denk dat je je in zo'n zoektocht ook best je gevoel mag laten spreken. Ik rijd zelf een Nukeproof Scout 275 met 130mm vork, past ook prima in je rijtje. Erg leuke fiets vind ik.
Speels is natuurlijk een breed begrip. Zoek je een heel wendbare fiets, eentje die met weinig stuurinput reageert, dan kom je bedrogen uit denk ik. Als ik naar mijn fiets kijk dan is die wel speels te noemen, maar je moet hem wel echt rijden. Op een doorsnee XC rondje in Nederland haal je niet de voordelen uit de fiets als je het mij vraagt. Speels rijden en een dropper gaat mijn inziens dan ook hand in hand, ben het dus eens met Paulus hierboven.

Overigens zou ik vooral focussen op een frame waar je warm van wordt, daarna de vork en de wielen. De overige afmontage is redelijk eenvoudig (lees: betaalbaar) te upgraden. Ben zelf wel positief over de SRAM NX groep icm een Shimano XT 11-46 cassette.

Kijk ook eens naar: Ragley, Production Privee, Bird bike, Last bikes, Cotic, Stanton..
Succes! :)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Oranje kapitein, Oranje!
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
MTBRemco
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 11:59
Mijn mountainbike: Bird Aeris 145

Kijk eens naar Bird bikes. Engels merk met mooie ltht's. Je kan zelf de componenten samenstellen. Hele goede service en goede recensies.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je verliefd bent op die Orange en je hebt het budget ervoor, why not...
In mijn ervaring fiets je ook het lekkerst op een fiets die je mooi vindt ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
ericb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 709
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 20:13
Mijn mountainbike: Norco Torrent 7.1FS,Norco Search Gravelracer

Die Crush is een superfijne fiets.Heb ik in Tsjechië een ronde op mogen rijden,wendbaar ,stabiel en ook nog eens een goede klimmer.Met 120-150 mm veerweg een alleskunner.
Ik hoor een zwijn,ik zie een zwijn,ik eet een zwijn..........
En soms voel ik mij als een zwijn,vies en dwars door de bush


We Are Basta!!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

MacReal schreef:Oranje kapitein, Oranje!
Nou hoppa:

Afbeelding
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

hier al eens aan het neuzen geweest, die van mij staat er ook tussen.
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 5&t=115187" onclick="window.open(this.href);return false;
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Nordest Bardino?

Iets boven je budget, ook met 650B plus te rijden.
Malc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 00:02

Bedankt voor alle reacties tot dusver! Ik geef morgen nog uitgebreider antwoord ;)
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

MTBRemco schreef:Kijk eens naar Bird bikes. Engels merk met mooie ltht's. Je kan zelf de componenten samenstellen. Hele goede service en goede recensies.
Die kende ik nog niet. Mooi spul!!
Malc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 00:02

paulus1981 schreef:Allemaal leuke fietsen! Een dropper hoort er gewoon in, geen discussie mogelijk :D

De commencal is voordelig, ik schat dat je een 1*11 groep erop kunt zetten en binnen je budget blijven / een scherpe totaalprijs hebt.
Kabookie schreef:Leuk lijstje!
Overigens zou ik vooral focussen op een frame waar je warm van wordt, daarna de vork en de wielen. De overige afmontage is redelijk eenvoudig (lees: betaalbaar) te upgraden. Ben zelf wel positief over de SRAM NX groep icm een Shimano XT 11-46 cassette.

Kijk ook eens naar: Ragley, Production Privee, Bird bike, Last bikes, Cotic, Stanton..
Succes! :)
Ja dropper staat sowieso op de planning, maar moet nog even kijken of ik die direct aanschaf.
Commencal is goeie idd qua budget, zou die ook meer over de tijd kunnen upgraden. Zet die voor nu in mijn top3.

Die bird bikes die iemand ook al noemde vind ik wel een goeie. Mooie frames en het hele zelf samenstellen vind ik wel een plus. Mijn ideale bike komt wel iets over mijn budget heen, maar dan zit ik iig wel voor een goeie tijd gebakken.
baron062 schreef:Nordest Bardino?
Iets boven je budget, ook met 650B plus te rijden.
Vind deze ook erg mooi, neem hem in overweging, maar denk voor nu dat ie buiten mijn top3 valt.

LTHT topic heb ik wel doorgekeken ja, wel beetje inspiratie op gedaan, ik ga het topic nog verder uitpluizen!

Speelsheid is lastig te duiden, ik denk dat ik het zelf ook niet precies weet. IK zou zeggen combo van wat lossere achterkant maar ook toch wel strak. Ik merk dat ik in de afdeling graag beetje speel met de lijnen en mijn houding lekker actief houd waarin ik niet speciaal de snelheid zoek maar meer de fun. Ik wil niet speciaal voor het snelste rondje gaan, maar aan de andere kant vind ik ook wel leuk om lekker snel en steady naar beneden te knallen.

Verder wil ik ook buiten NL meer gaan rijden, om daar met de fiets meer de grenzen op te zoeken.

Al met al samen denk ik dat ik voor nu erg naar de Birdbikes Zero Am hardtail neig. Dan de orange en dan de commencal. Ik ga me in ieder geval nog iets verder verdiepen in deze 3. En ook wat ik het meeste zoek in dit soort fietsen.

Dank voor de feedback!
Laatst gewijzigd door Malc op vr 21 juli 2017, 22:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie