Trek procaliber 9.6/9.7 vs 9.8sl frame

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
philippevk
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: za 26 augustus 2006, 18:56
Mijn mountainbike: Spectral 125/Scalpel HT

Als hardtail naast mijn fully heeft de trek procaliber mijn aandacht. Je hebt de keuze tussen een normaal frame of een sl frame. Wat mijn zoektocht uitwijst aan verschillen:
- sl is 250 gram lichter
- sl heeft microtruzz en andere kabelgeleiding (alles binnendoor)
- ander carbon..

Maar voor de rest....geen ervaringen over verschillen in rij-eigenschappen.
Bij veel merken is het goedkopere carbon niet per se de moeite waard, maar geldt dat ook voor de procaliber?
Wie heeft er ervaring...
philippevk
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: za 26 augustus 2006, 18:56
Mijn mountainbike: Spectral 125/Scalpel HT

Mocht het goedkopere carbon niet je van het zijn, zie ik net de er voor 2018 ook alu procalibers zijn... (Al opmde trek usa site)
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Ik heb de 9.7 van dit jaar en dus geen SL. geen ervaring met SL dus kan niet vergelijken. De mijne bevalt prima tot nu toe. Kan niet inschattenof je de250gr verschil gaat merken qua frame.
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Hoe kom je erbij dat het goedkopere carbon niet de moeite waard zou zijn?
Waarschijnlijk gaan 9 van 10 het niet eens merken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cube-Elite schreef:Hoe kom je erbij dat het goedkopere carbon niet de moeite waard zou zijn?
Waarschijnlijk gaan 9 van 10 het niet eens merken.
Ja, 9 van de 10 gaan dat echt merken. Die goedkopere carbon uitvoeringen zijn bijna zonder uitzondering knalhard! Daar is geen sprake van "comfortabel carbon".

Het voordeel is dat het nog steeds geen zware frames zijn en bij de meest hoogwaardige uitvoeringen met dat frame vaak ook nog wel redelijk lichte fietsen. En om die reden voelen ze zeker in eerste instantie best lekker aan, want dat doet een lichte fiets altijd. Maar als je een hoogwaardig top-frame gereden hebt, dan zul je echt meteen voelen dat het wat comfort betreft totaal anders is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Lars TB schreef:
Cube-Elite schreef:Hoe kom je erbij dat het goedkopere carbon niet de moeite waard zou zijn?
Waarschijnlijk gaan 9 van 10 het niet eens merken.
Ja, 9 van de 10 gaan dat echt merken. Die goedkopere carbon uitvoeringen zijn bijna zonder uitzondering knalhard! Daar is geen sprake van "comfortabel carbon".

Het voordeel is dat het nog steeds geen zware frames zijn en bij de meest hoogwaardige uitvoeringen met dat frame vaak ook nog wel redelijk lichte fietsen. En om die reden voelen ze zeker in eerste instantie best lekker aan, want dat doet een lichte fiets altijd. Maar als je een hoogwaardig top-frame gereden hebt, dan zul je echt meteen voelen dat het wat comfort betreft totaal anders is.
TS moet dan ff doorsparen voor een 9.9sl als ie voor comfort gaat :tong
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Echt onzin, 100% dat 9/10 het bij een blindtest niet eens merken.
Ik heb toch wat Hmf,s en Hmx,jes gereden, foil, addict, scale en echt geen merkbaar verschil. zelfde met c68 en c62.
Degene die een c68 hebben gereden kennen het woord comfort al helemaal niet.

Die 250gram is vaak 150gram lak. Op de duurdere modellen zitten vaak duurdere carbon pennen en sturen en dat geeft comfort niet zozeer het zelfde frame met een ander carbon.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cube-Elite schreef:... zelfde met c68 en c62.
...
Dat is een mooi voorbeeld. Toen de C62 nog het topmodel was, was dat frame zeker comfortabel. Toen de C68 kwam was dat ding vergelijkbaar in comfort met zijn voorganger.

Echter, de nu opeens goedkopere C62 was niet gewoon het frame van het jaar daarvoor, maar een absoluut voelbaar lomper frame. Meer materiaal om het minder nauwkeurig te hoeven fabriceren. De verende en trillingsdempende eigenschappen zijn aanzienlijk minder dan voorheen. Het ligt er dus al aan welke versie je dus gereden hebt. Ook van die andere fietsen. Ik heb het over de laatste, 2017 generatie goedkopere versies. Tegenvallend, anders kan ik het niet noemen.

En dat verschil is alsof je van een goed aluminium frame op een titanium frame stapt. Net als in dat geval is het niet opeens alsof de ondergrond glad gestreken wordt. Maar lange ritten zijn minder vermoeiend, je handen tintelen minder snel, dat soort dingen: details. Wat de meeste mensen zouden zeggen dat het 'anders' is, zonder dat ze het kunnen duiden.

Misschien heb je wel gelijk dat de meeste het niet merken in een blinde test. Het gros wat onderweg is heeft ook de vering behoorlijk verkeerd staan. Ook dan geldt: misschien voelen ze het verschil niet met goed afgestelde vering, maar ondertussen rijden ze wel harder, hebben meer controle, zijn minder moe aan het einde van de rit. Dus zeg jij maar of het dus geheel onbelangrijk is.

Maar ik schat TS zeker in als een rijder die het verschil absoluut gaat constateren. Daarbij vraagt hij naar de verschillen en interesseert het hem wel degelijk.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kevin82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 5 augustus 2012, 15:33

Ik heb een 9.8SL. Voor ik deze besteld had heb ik deelgenomen aan een testdag van Trek. Ik heb daar met de 9.7 gereden en moet zeggen dat ik veel verschil gevoeld heb tov mijn huidige 9.8. Het probleem zit hem er natuurlijk in dat mijn 9.8 uitgerust is met carbon wielen,stuur en zadelpen. De standaard wielset van de 9.7 voelde wel zeker als zwaar aan. Bij mijn 9.8 kan ik zonder veel moeite mijn achterzijde omhoog brengen wat met de 9.7 minder goed lukte. De 9.8 voelt veel speelser aan en wendbaarder. Maar zoals ik zei is het een totaalplaatje natuurlijk. Ik denk wel dat de 9.8SL niet meer bestelbaar is want is van de site van Trek weg gehaald. In had deze besteld in januari en heb ook moeten wachten tot april. Als je kan kiezen zou ik voor de 9.8SL gaan maar dan zul je moeten wachten op de 2018 modellen of een dealer moeten vinden die nog een 2017 heeft staan in jouw maat maar dan zul je snel moeten zijn.
philippevk
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: za 26 augustus 2006, 18:56
Mijn mountainbike: Spectral 125/Scalpel HT

Heb uiteindelijk toch gekozen voor een 9.6. Vooral gezien de prijs en het beschikbare budget.
Wielset wordt zeker zsm vervangen. Het 9.6 frame voelt op zich al vrij comfortabel en stijf aan. Ik denk overigens wel dat een sl frame nog fijner is.
Mijn keuze is uiteindelijk gedreven door beschikbaar budget. De 9.6 die ik heb was goedkoper dan de prijs voor de nieuwe alu modellen. Ik heb wel de hoop dat het goedkopere carbon op minimaal hetzelfde niveau presteert als het aluminium
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

philippevk schreef:Ik heb wel de hoop dat het goedkopere carbon op minimaal hetzelfde niveau presteert als het aluminium
Dat doet het zeker! Sterker en lichter is het sowieso!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Lars TB schreef:
philippevk schreef:Ik heb wel de hoop dat het goedkopere carbon op minimaal hetzelfde niveau presteert als het aluminium
Dat doet het zeker! Sterker en lichter is het sowieso!
+1 en de Isospeed bied zowieso al meer comfort. Is gewoon een fijn frame
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Plaats reactie