1 x 9 setup

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nemmy
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: di 7 augustus 2007, 19:50
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta X2, Dartmoor Primal 27.5

Hoi,

Omdat ik nog niet helemaal overtuigd ben van het enkele tandwiel voor wil ik een soort van test setup rijden op mijn huis tuin en keuken MTB. Deze is momenteel nog 3 x 9 speed en wil hem ombouwen naar een 1 x 9.

Momenteel heb ik een deore M590 trippel en deze bladen zijn versleten. Ik wil hierop dus een enkel blad gaan monteren maar omdat het een 9 speed is kan ik niet veel vinden wat hiermee compatibel is.

Wat raden jullie mij aan? Ik zit zelf te denken aan een 34 of 36 tand.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je kunt ieder NW blad monteren dat op je crankstel past, dat gaat ook lukken met 9sp.

Welk grootte ligt aan hoe sterk je bent. Hoe vaak gebruikte je het kleinste blad? Als je dat vaker gebruikte, dan zou ik voor kleiner gaan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

je kan als test toch gewoon niet schakelen? Hoe groot is je grootste krans op de cassette?
Gebruikersavatar
Nemmy
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: di 7 augustus 2007, 19:50
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta X2, Dartmoor Primal 27.5

Kleine blad gebruikte ik nooit. Deze fiets is meer een stadsfiets dan een echte MTB.Rijd nu veel op mn 32 of 42 dus 36 lijkt mij een mooie tussenmaat. Nog aanbevelingen voor specifieke merken? Ik zat zelf naar de Raceface te kijken die hebben ze ook in leuke kleurtjes dat leek mij wel wat :)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

De goedkoopste manier is een stalen singlespeed blad monteren op de plaats van je middelste blad. Ik gebruik deze, zijn er in paar maten https://www.bike-components.de/de/Truva ... is-p18661/" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kunt je kleinste blad eraf halen, ik heb van mijn versleten grootste blad de tanden afgevijld en gemonteerd als zg "bash"ring...dan kun je de originele bladboutjes blijven gebruiken (en blijft je broek schoon). Je zou je oude voorderrie kunnen gebruiken als kettinggeleider (vastzetten met de stelboutjes) of een zg "jumpstop" kunnen bestellen bij Just Pedal https://www.justpedal.nl/nl/ketting-gel ... -stop.html" onclick="window.open(this.href);return false;. let wel op de juiste klemdiameter voor jouw frame.
Dit werkt bij mij al jaren (voordeel stalen blad) en ook met 10 of 11 speed.

Een andere optie is een narrow-wide tandwiel kopen met 104mm boutcircel Dit is een goedkope die zeker werkt met 9sp (maar zeker niet met 11sp) niet leverbaar in 36t http://www.on-one.co.uk/i/q/CROOTHTH/on ... -chainring" onclick="window.open(this.href);return false;.
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Als je het helemaal cheap wilt proberen kan je zoiets proberen: https://nl.aliexpress.com/store/product ... 0.0.NsVzYj" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb zelf van dezelfde winkel een ovalen blad en dat bevalt prima!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je hebt 9 speed, dus geen achterderaileur met een voorziening om de ketting extra strak te houden.
Grote kans dat 'ie er aan de voorkant af gaat lopen.
Nu merk je dat niet omdat je 3 tandwielen en een voorderailleur hebt, maar straks heb je slechts 1 voorblad en niets om de ketting op z'n plek te houden...
Je hebt dan op z'n minst een Jumpstop van N-gear nodig, liefst icm een bashring, zodat je ketting er niet af kan.
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik heb op mijn vorige fiets, 3x9 Alivio/Deore mix, ook 1x9 gereden.
Ik heb hiervoor een chainring van Works Components gebruikt.
http://www.workscomponents.co.uk/chainr ... s-19-c.asp

De achterderailleur was een M591, dus geen Shadow en al helemaal geen Shadow+.
Ik heb in het half jaar dat ik hiermee over de MTB parcoursen stuiterde 2 keer mijn ketting eraf gehad.
Zonder kettinggeleider of bashring of andere toevoegingen, alleen ketting ingekort.

Daarom denk ik dat je aan een Narrow Wide chainring genoeg hebt voor gebruik als stadsfiets.

Ik reed trouwens met een 32t, wat eigenlijk te klein was. Ik had liever een 36 gehad, die heb ik nu op mijn 2x11 en ik merk dat prima is voor als je op de weg rijdt.
Gebruikersavatar
Nemmy
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: di 7 augustus 2007, 19:50
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta X2, Dartmoor Primal 27.5

Bedankt voor jullie reacties, ik ben voor de goedkope oplossing gegaan via Aliexpress even wachten dat dan weer wel maar een goedkoop en leuk probeerseltje.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Waarschijnlijk werkt die nog beter dan de race face.
Bij een race face NW vind ik de tanden vrij kort. Nu met een ali blad drop ik de ketting minder dan met een race face.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
leontoeter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 20 maart 2015, 21:30

Ik heb mijn fiets ook van 3x10 naar 1x10 omgebouwd. Gebruik hem af en toe in het buitenland en dan even voor derr., kettingblad en shifter monteren is niet erg. Ik heb een 38 tand gekozen omdat ik 26 inch rij. Wanneer je ook 26 rijdt zou ik je dat ook adviseren, dan kun je op het vlakke wat lekkerder doorrijden. Je ziet veel mensen met 32 of 34, maar die rijden vaak 27,5 of 29 inch. Daar moet je wel rekening mee houden als je een nieuw blad besteld.
Plaats reactie