Hardtail of toch een fully?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
fatman72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 8 januari 2017, 16:59

En dan is er ook nog deze https://www.canyon.com/nl/mtb/neuron/ne ... -9-sl.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Is stuk goedkoper, natuurlijk een alu frame maar de onderdelen zijn toch wel top denk ik.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik persoonlijk zou direct voor de Neuron gaan. Absoluut zeer snel, maar zal minder direct aanvoelen dan de Lux. Maar wel met vering die je toelaat nog harder te gaan. Op de Neuron heb je meer lol, op de Lux meer snelheid. Goed, in beide gevallen geen heel groot verschil, ook op de Lux heb je lol zat en het is niet dat je een halve minuut verliest op de Neuron als je de Vaalserberg op moet.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wil je meer 'hardtail-feeling' en rijd je in een snelle groep mee: dan de Exceed of de (te locken) Lux.

En met je 95kg zou ik dan niet perse de Exceed 9,9sl kiezen met het allerlichtste frame als basis, maar een Exceed 7,9 pro race met het 1050gr lichte frame, dat iets meer spek op de ribben heeft en verder prima, Eagle, afgemonteerd is. Bovendien slechts 2900,-. Spaar je 1400,- mee uit. Houd je geld over voor een dropper (afdalen, trails, nog meer fun), eventueel een handgebouwde wielset, wat cassettes tzt die eens vervangen moeten worden, bedenk het maar.

De Lux die je noemt is natuurlijk ook helemaal af, wel prijziger. Ik heb dezelfde variant, inmiddels met 1x11 (28 Oval black voorblad en 9-46 E13 cassette, precies genoeg bereik voor onze streek met soms steile klimmen icm hard bergaf afdalingen).

De Neuron is ook prima, mits je niet te zeer gesteld bent op die hardtail-feeling. Die is niet te locken bergop of op asfalt, minimaal een kilo zwaarder, maar op trails en bergaf nog potenter en comfortabeler, reeds uitgerust met dropper.

Alle 3 de fietsen zijn goed voor Zuid L, Voerstreek, Aachenerwald, ... 'het is de smaak die bepaalt', zou ik zeggen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
fatman72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 8 januari 2017, 16:59

Op de website staat bij de neuron in de spec. list dat de demper een 'firm lock-out' heeft. Kan me vergissen, maar is dit niet om hem te blokkeren om op de weg een 'hardtail' te creëren?

De exceed 7.9 is niet meer in de maar XL leverbaar, als een heleboel modellen. Denk dat de 2017 'batch' langzaam leeg loopt. "

Denk dat ik op safe speel en de neuron bestel. Met 95 kg is een lichtgewicht frame geen must en gaat het meer om duurzaamheid en natuurlijk ook de fun factor.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat ik bedoelde: de Exceed en Lux hebben een remote lock op het stuur. Met 1 druk lock je de Lux razendsnel, voor en achter tegelijk. Past geheel bij het snelle karakter.
Bij de Neuron lock je de demper door gemoedelijk even tussen je benen te grijpen. Kan ook natuurlijk.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
fatman72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 8 januari 2017, 16:59

Bedankt voor de uitleg. Heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en de neuron 9.9 SL in het zwart besteld. Staat op voorraad dus ben benieuwd hoe lang het gaat duren. In ieder geval allemaal dank voor jullie hulp en informatie.
fatman72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 8 januari 2017, 16:59

Oh ja, foto's volgen natuurlijk.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

fatman72 schreef:Bedankt voor de uitleg. Heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en de neuron 9.9 SL in het zwart besteld. Staat op voorraad dus ben benieuwd hoe lang het gaat duren. In ieder geval allemaal dank voor jullie hulp en informatie.
:-q

Mooie keuze, veel plezier er mee. En meldt nog even hoe je eerste ervaringen zijn!
fatman72 schreef:Op de website staat bij de neuron in de spec. list dat de demper een 'firm lock-out' heeft. Kan me vergissen, maar is dit niet om hem te blokkeren om op de weg een 'hardtail' te creëren?
Tenzij je die knop stug blijft gebruiken - dan zul je nooit aan het gevoel wennen - zul je merken dat de fiets in de open- of tussenstand al nauwelijks deint. Het veersysteem is gewoon erg goed uitgewerkt en dat er energie in verloren gegaan is een fabel van 20 jaar geleden. Hooguit voelt de achterkant minder strak aan, maar dat maakt de fiets niet langzamer. In de praktijk zul je die knop dus weinig gebruiken als je je aanwent er vanaf te blijven!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

fatman72 schreef:Bedankt voor de uitleg. Heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en de neuron 9.9 SL in het zwart besteld. Staat op voorraad dus ben benieuwd hoe lang het gaat duren. In ieder geval allemaal dank voor jullie hulp en informatie.
Nice! Hier net de 9.9 besteld, vorige week vrijdag betaald en stond dinsdagmiddag voor de deur!
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
fatman72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 8 januari 2017, 16:59

@ jernij, hoe is de eerste indruk?
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Lekker! Maar had al getest dus wist dat het een fijne fiets is ;-)
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Plaats reactie