Frame only; nice to ride 29" hardtail

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Dominic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 30 maart 2004, 17:02
Mijn mountainbike: Cube Elite Race 2016

10 jaar lang reed ik een 26" Cube alu hardtail, vorig jaar heeft deze plaats gemaakt voor een vrij serieuze carbon fiets. Weer een Cube, Elite C:62 race deze keer van nog geen 10 kg. Heel snel ding, 1x11 wat mij erg goed bevalt.

Het lijkt me leuk zelf een fiets op te bouwen, daarom ben ik aan het kijken naar frames. Een hardtail (denk ik), alhoewel ik ook naar fully's heb gekeken. Mijn huidige fiets wilt maar 1 ding, sneller. Dat lukt ook wel. Hij schreeuwt alsmaar om meer meer snelheid.

Een frame met wellicht een iets speelsere geometrie zou leuk zijn, van een leuk merk. Niet weer een Cube, een super bekend merk hoeft het ook niet te zijn. Wel 29", bij voorkeur boost. Materiaal vind ik minder boeiend, carbon bevalt me wel goed door de flex die het biedt. Gewicht is ook niet onbelangrijk, totaal wil ik niet boven de 10 kg uit gaan komen. Van de bekende merken zijn frames erg duur, maar om alle opties open te laten even geen max prijs.

Wat ik zoal bekeken heb;

- Van Nicholas Tuareg
- Transition Vanquish (duur)

Ideeen?
booyah
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Tja naast dat je al twee toppers hebt genoemd, kan ik alleen nog Liteville H-3 MK2 verzinnen. Als het goed is vanaf augustus op de markt en biedt de mogelijkheid om de heerlijke Eightpins dropper te monteren.
Dunebiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 11 november 2016, 01:20
Mijn mountainbike: NL

Als je een speelsere geometrie wil, dan denk ik aan een Kona Honzo. In staal, alu en Carbon verkrijgbaar. Ik weet niet de prijzen hiervan, maar kan je vast wel ergens vinden.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Speelse geo, onder de 10 kg maar niet te duur? Lijkt me een serieuze uitdaging. Krik dat gewicht op naar 12kg en dan zijn er wellicht opties, maar 10kg is voor een betaalbare xc HT al behoorlijk licht.
Of wil je star gaan rijden? Want mijn eigen speelse stalen Heuvelrugslayer zit op 10kg en rijdt als een BMX.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Heel speels, redelijk licht maar ook niet goedkoop: Canfield Epo.
Een carbon hardtail met superkorte achtervorken, bedoeld voor wat langere vorken.

Denk dat de 10kg eis voor een hardtail met wat meer veerweg vooraan al lastig is, moet het dan ook nog betaalbaar wordt het zoals Suravida al zegt moeilijk te realiseren...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Je zou kunnen kijken naar een Ghost Asket, al is de lichtere carbon versie er alleen in 27.5
http://www.ghost-bikes.com/en/bikes/har ... sket-8-lc/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar dan zit je dus nog steeds op 11kg....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Als het licht moet:
http://www.radon-bikes.de/mountainbike/ ... ealous-2x/" onclick="window.open(this.href);return false;
Of nog lichter:
https://www.canyon.com/nl/mtb/exceed/f- ... f-slx.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Die zijn dan toch wel redelijk hetzelfde als zijn eigen Cube c:26 volgens mij. Racy en licht.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Gewicht lees ik als een harde eis. Daarnaast "iets speelser". Tevens voorkeur boost, de radon heeft boost.
Dominic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 30 maart 2004, 17:02
Mijn mountainbike: Cube Elite Race 2016

Ik ben qua uiterlijk een beetje verliefd op het Transition Vanquish frame in oranje, very nice. Nu is het zo dat mijn huidige frame behoorlijk wat flex biedt aan de achterkant en dat is prettig. Als ik dit frame zie met die dikke staanders achter, kan ik me voorstellen dat dat niet het geval is. Frame is ook niet echt licht, waardoor de < 10 kg limiet moeilijk wordt.

Verder denk ik aan Sram 1x11, w.s. X0.1, dat bevalt me nu ook meer dan goed. Qua vork een Reba? Fox? Wielset waarschijnlijk een handgespaakt setje met mooie naven (Hope Pro 4 w.s., kijken of ik niet doof wordt dan :)). Verder carbon stuur, weet niet welke, remmen? Heb nu Xt 8000 remmen die zo geroemd worden, maar ervoor had ik een SLX 7000 setje en die vond ik beter. Geen idee dus.
booyah
Dominic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 30 maart 2004, 17:02
Mijn mountainbike: Cube Elite Race 2016

Ik heb de geometrie van het Vanquish frame in de maat L (gokje, ik heb nu een 19" Cube frame, ben 1.85m), tegen mijn huidige fiets gezet. In het plaatje in oranje het Vanquish frame en in het zwart het Cube frame. Hopelijk heb ik het goed ingevuld. Is er een voorspelling te maken over het verschil, ik heb er niet zoveel sjoege van?

Hopelijk kunnen jullie er iets over zeggen. :)

Afbeelding

Afbeelding
booyah
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Aangezien je verder elke reactie hier negeert en overduidelijk een reden zoekt om die Transition te kopen zou ik dat gewoon lekker doen. :wink:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Dominic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 30 maart 2004, 17:02
Mijn mountainbike: Cube Elite Race 2016

suravida schreef:Aangezien je verder elke reactie hier negeert en overduidelijk een reden zoekt om die Transition te kopen zou ik dat gewoon lekker doen. :wink:
Niet zo netjes inderdaad om er niet op te reageren, heb je helemaal gelijk in. Het is niet zo dat ik er niet naar gekeken heb, sterker nog, de router staat al dagen te roken. Lastig, zonder reviews en mogelijkheid om te proberen (voor wat betreft de Vanquish), van nature heb ik alleen bepert 'verstand' van XC fietsen, een speelsere fiets is iets wat nooit in me opgekomen is (langzamer etc blabla) maar ik merk dat bij technischere stukken te diep in de fiets zit. Het gaat dan wel snel want die fiets verplicht je om zo hard mogelijk te gaan en dan nog harder. Doe je dat niet fietst het ook niet fijn.

Wat me niet lekker zit is de beperkte garantie termijn van Transition. Snap wel wat je zegt Survida, een aankoop rechtvaardigen en dat het zo lijkt, maar het is tot nu aan toe de enige die helemaal geschikt lijkt. En dan vooral lijkt, buiten een foto en de maten is er niets over te vinden en vind ik het moeilijk voor te stellen wat ervan te verwachten.

Dunebiker: Kona Honzo:

Voldoet aan alles, 29", carbon en boost (niet dat dat ansich zo essientieel is lijkt me). Frame only ook te koop?

Kermit: Canfield Epo

Het is natuurlijk smaak, maar ik houd niet zo van gebogen buizen. Misschien wat gevoelig voor hoe het eruit ziet.. Qua functie wel top gezien de reviews zo te zien (al wordt een review natuurlijk geschreven naar de toepassing en dat is vaak ruiger terein dan hier).

Suravida:

Inderdaad alleen 27.5". Verder wel mooi.

Massen: Radon en Canyonn

Dat is eigenlijk hetzelfde als wat ik nu al heb, echte racers. Bevalt me prima voor de Strava rondjes, maar niet voor deze toepassing zeg maar.
booyah
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

En wat als je nou eens een ietsje kortere stuurpen en breder stuur op je Cube zet? Al dan niet aangevuld met een dropper. Zou best kunnen zijn dat je fiets dan net dat iets speelsere krijgt dat je zoekt.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

De Vanquish is meer forward geometrie.
Geen enkel probleem want dat los je op met de kortere stuurpen. Meer reacties geeft je meer ruimte om staande op de fiets te trappen. Alleen maar prettig.
Nadeel is de grotere wielbasis. Maakt het bochten net iets groter. Echter lossen ze dit op door een iets slackere balhoofdhoek. Voordeel stabieler naar benden. En met actievere bochtentechniek kun je hem makkelijker inkanten.
35 / 40 mm kortere stem 75 / 80 mm stuur en je hebt de zitlengte aangepast en het actief sturen opgelost.

Dus qua geometrie is het geen enkel probleem.
Wielen van Acros of Syntace zijn ook erg mooi en ANVL wielen zullen ook erg mooi staan. Alleen zijn die wel een fractie zwaarder omdat die wat meer all Mountain zijn.
Plaats reactie