Olympia Iron 29

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
appelopo2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: do 11 mei 2017, 13:37

Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn huidige Bulls Copperhead 29 uit 2015. Mijn nieuwe fiets moet met name wendbaarder en ook meer comfortabeler zijn. Ik blijf het liefste een hardtail rijden.

Na veel lezen, kijken en testritjes ben ik nu erg gecharmeerd van de Olympia Iron 29 in zwart/wit. http://www.olympiacicli.it/en/models/ha ... /iron-2017 . De Olympia F1 is nog mooier, maar boven mijn budget van 2500 euro.

De goedkoopste uitvoering is 2199 euro. De afmontage van de Olympia Iron kun je zelf samenstellen en ik twijfel nog wat daarover.

versnelling:
goedkoopste is de Sram NX1 1x11 met draaishifter. XT/mix 2x11 is 150 euro extra. Beide hebben Deore remsets. Voor 250 euro extra heb je XT/mix 2x11 met SLX remmen.

Voorvork:
fixed vork is standaard. Rockhox SID is 200 euro extra. Aangezien ik geen vaste vork wil zou ik zowiezo de SID nemen

Wielset:
Mavic Crossride is standaard. Voor 150 euro heb je ZTR Crest wielen. Denk dat ik voor de ZTR upgrade ga aangezien ik tubeless rijd.

Wat vinden jullie van de Olympia Iron? De NX1 groep is vrij nieuw en 1x11 heb ik geen ervaringen mee. Ik heb nu 3x10. Zou de NX1 voldoende zijn of kan ik beter voor de 2x11 gaan? Ik rijd alleen in Nederland.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat deze wendbaarder en comfortabeler is?
Voor NL is 1x11 prima. Let wel dat de NX de normale shimano hub gebruikt en niet de xd van SRAM zelf.
Het voordeel is dat je ook de shimano cassettes kan gebruiken maar niet de andere 11sp SRAM cassettes.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Wendbaarder misschien maar comfortabeler? Je Bulls is een XC-marathon-tour gerichte fiets, dit is een volboed carbon racer. Die lijkt me eerder zo hard als ijzer :wink:
appelopo2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: do 11 mei 2017, 13:37

hmm, ik ben afgegaan op het verhaal van de verkoper die er echt wel verstand van heeft en zelf wedstrijden rijdt. Mischien is zijn definitie van comfort anders dan de mijne... De wendbaarheid zat onder andere in de korte wielbasis van 106 t.o.v. de 110 die ik nu heb en het comfort zou komen uit de demping van de bovenbuis en achterstuk. Helaas kan ik daar geen proefrit maken maar via een andere dealer zou dat wel moeten kunnen. Ik wil zowiezo eerst een proefrit maken om het verschil met mijn Bulls te kunnen ervaren.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Persoonlijk vind ik € 2500,- voor een fiets met een fixed vork en crossride wielen absurd.

Is het geen optie dat je een los frame en een andere schakelgroep (indien je je 3x10 niet meer wil gebruiken) koopt en de overige obderdelen overzet van je Bulls?
Als ik met niet vergis heeft je Bulls een xt groep en remmen. Die remmen zou ik dan no matter what over zetten.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Toevallig een dealer uit Coevorden?
appelopo2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: do 11 mei 2017, 13:37

Klopt, Coevorden.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Hier heb je wat vergelijkings materiaal:
https://www.canyon.com/nl/mtb/exceed/ex ... -race.html
appelopo2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: do 11 mei 2017, 13:37

dat scheelt inderdaad veel. Met die afmontage is de Iron veel duurder.
Plaats reactie