Bikeadvies: MTB of tóch een Hybride?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
mind_state
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 1 juni 2015, 14:37

Goedenavond,

Ik ben op zoek naar een fiets waarmee ik voornamelijk over verharde wegen door de polder en fietspaden door de duinen zal rijden, maar sporadisch ook een mountainbike trail mee wil kunnen pakken (6 - 8 x per jaar, Schoorl). Ook zou het handig zijn als de fiets mee kan voor vakantietochtjes in bijv. de Ardennen.

Nu twijfel ik of ik daarvoor het beste een MTB kan kopen, of een (cross-)hybride. Ik heb zitten kijken naar de volgende modellen, daar mijn budget ongeveer 1000 euro is, 1200 met accessoires.

(Cross-)hybrides:
CUBE CROSS PRO (999€)
Merida Crossway 500 (849€)

MTB's:
CUBE ACID 2X (999€)
CUBE ATTENTION (899€)
Trek X-Caliber 9 (999€)
Merida Big Nine 600 (999€)
Sensa Livigno TNT Sport (999€) (Vandaag op gezeten in LBS, mooie fiets)

Ik wou ook graag weten of iemand ervaring heeft met 'snelle' wegbanden onder een MTB. Heb je daar een andere velg voor nodig? Wat zijn daar ongeveer de kosten van? Hoe werkt dat in de praktijk?

Zou ik binnen mijn budget bijvoorbeeld een 'lichte' MTB kunnen kopen, die goed genoeg is voor Schoorl, en daar een extra set wielen met 'race'-banden bij kopen om over verharde wegen en fietspaden te crossen?

Edit:
Waar moet je bijvoorbeeld op letten om een band als deze onder een MTB te zetten? Kan dat op alle velgen?
https://www.mtbgigant.nl/buitenband-sch ... -raceguard" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb verder in ieder geval nog een helm nodig binnen het budget van 1200.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Gr. Rico
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mijn €0,02 is dat een MTB (met diverse banden) breder inzetbaar en meer hufterproof is dan een hybride, maw een betere allrounder. En nee, je hebt geen andere velg nodig. Voor de prijs van een setje nieuwe bandjes, wat zeepsop en een paar sterke duimen ben je klaar voor de weg :wink:

Maar ook met "gewone" MTBbanden kun je op de weg fietsen. Dat doe ik ook (en velen met mij) als ik het bos niet in kan.
mind_state
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 1 juni 2015, 14:37

Bedankt, dat is interessante informatie. Dan kan ik als allrounder dus het beste een MTB kopen en een setje wegbanden.

Valt er nog wat te zeggen voor de Cube Acid, Sensa Livigno of Trek Xcaliber 9, in relatie tot elkaar met het doel wat ik voor ogen heb?

Of zijn er andere modellen tot 1000E die jullie aan kunnen raden?
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

Gewoon langs een winkel gaan die die beoogde modellen of een paar heeft staan, geometrie is o zo belangrijk , welke merk en type dan ook, kan je gelijk de modellen on-site bekijken en "voelen en ruiken", en ik weet zeker dat je bij een goede toko genoeg do's en dont's krijgt per model, wegbanden hebben alleen als voordeel dat ze beter rollen op de weg ,off-road nul komma nul .
Beter een mix van off,- en on,- road band kiezen , kan je stukje fietsen op de weg en tussen door lekker crossen ...

Zelf rij ik eerst 20 km op de weg naar de Trail , om vervolgens daar weer 30 km te "crossen" , daarna weer terug . 8)
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou ook voor een (29er) mtb kiezen.
Je bandenkeus hangt erg van het gebruik af. Is terrein het hoofddoel maar moet je ook een end over de weg om er te komen? Dan met name achter een band met niet teveel profiel en redelijk slijtvast kiezen.

Veel weg maar ook af en toe een bospad? Dan een semi-slick: rolt licht op straat en geeft nog wat grip op een bospad. Je levert wel in tov een echte terreinband.
Mijn vriendin gebruikt haar fiets zo, daar heb ik twee Conti Racekings op gelegd. Op 2,5 bar rolt dat op straat erg goed, op dik 1,5 bar kom je er op een NL mtb-route ook heel goed mee weg.

Alleen weggebruik? Dan zou ik voor een volle slick gaan, op mijn wegfiets heb ik Supermoto's liggen (brede slicks), dat rolt super en door het volume ook nog comfortabeler dan een smal racebandje.

Uiteraard kun je ook banden wisselen naargelang je rit, maar daar zou ik persoonlijk snel genoeg van krijgen. Twee wielsets vragen ook om twee cassettes en daarmee twee kettingen, ook nog best gedoe om die steeds te wisselen.

Qua fiets voldoet een 29er van de types die je noemt prima. Ga vooral kijken en proefzitten/-rijden en kies de fiets (en lbs!) waar je het beste gevoel bij hebt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
bennie83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 11:41
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29 plus

En toch moet je een crosshybride ook niet onderschatten.
Als je bij droog weer veel (bv.85%) op verharde wegen rijdt en af en toe tijdens zo'n rit een stukje bospad, schelpenpad of dijkpadjes mee wilt pakken is zo'n fiets ideaal. Ook licht rustig mtb werk gaat er prima mee, nee niet volle bak knallen daar is hij ook niet voor gemaakt. Wordt het parcours technisch dan is het niks.
Wel zijn de voorvorken vaak minder bij de modelen zeg maar tot zo'n 1000,- dus dat is wel een punt om op te letten.
Als ik met mijn mtb met Racing Ralf en Rocket Ron naast mijn maat op zijn crosshybride met crossbanden fiets trapt hij mij er uit op het verharde en op de bospaden maar op een mtb parcours zijn de rollen dik omgedraaid.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je zeker weet dat je bijna alleen wegen fietst is er weinig mis met zo'n fiets.
Maar àls je eens bredere banden zou willen monteren loop je al vast, terwijl je wel gewone smalle racebandjes op een 29er mtb kunt leggen. Zoals je zegt is ook de kwaliteit van de voorvork van een hybride doorgaans ondermaats voor terreingebruik. Dus als af en toe eens biken ook op het menu staat zou ik echt voor een mtb gaan.

Met een beetje opletten bij de keuze van het frame is dat een superveelzijdige fiets:
- met verende vork en noppenbanden is vrijwel elk terrein te doen, van je lokale rondje tot een Alpen-mtb vakantie.
- je schroeft er een dragertje op en semi-slicks en het is ineens een toerfiets.
- met vaste vork, voorzien van nokjes, zijn ook voortassen geen punt: hoppa, vakantiefiets.
- met vaste vork, korte/hoge stuurpen icm een racestuur en slicks wordt het zelfs een toer/racefiets!
Dus ja, er zijn betere mtb's (fully's), betere vakantiefietsen en betere racers maar geen van allen zijn ze zo veelzijdig als een weldoordacht opgebouwde hardtail mountainbike.
"one bike to rule them all" ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mind_state
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 1 juni 2015, 14:37

Hartstikke bedankt voor jullie reacties, zo wordt er toch meer duidelijk.

Ik weet zeker dat ik voornamelijk wegen zal fietsen, maar ik rij toch echt wel 6 tot 8x per jaar het rondje in Schoorl. Ik vind het OK om wat aan snelheid in te leveren als ik daarmee alle kanten op kan met die fiets. Het zal dan dus een 29er MTB worden met wellicht een extra setje bandjes.

Vandaag weer eens een fiets gehuurd in Schoorl en met dochterlief lekker gefietst, was een Ghost Kato, beviel me prima. Ik ga dus eens kijken wat hier in de regio aan modellen verkrijgbaar is.
Luxaeterna
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 4 december 2016, 22:04

Ik stond voor dezelfde keuze en uiteindelijks het een Cannondale trail geworden.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik heb een Genesis Vagabond, zoals Genesis het zelf noemt een "monstercrosser".

Hiermee knal ik met MTB banden heerlijk over een MTB parcours (2.3 banden passen gemakkelijk),

Afbeelding

En heb er ook de Roparun mee gefietst (280km over de weg):
Afbeelding

Met Big Apples erop en gaan....

Ook spatborden en bagagedragers passen erop, dus erg veelzijdig.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
dirkiii
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: za 1 augustus 2009, 14:28
Mijn mountainbike: 2011 Salsa el mariachi, 1996 American Eagle Atlanta, 2002 Klein Adept

ik heb op mijn starre stalen alles kunner 2.3 specialized fast track banden liggen echt een aanrader door grevel zand asfalt, overal rolt hij net zo mooi doorheen.
je rijd wat je bent, dus te zwaar en ouderwets :~
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Jan, da's geen fietsje van 1000,- he... en een weloverwogen keuze van iemand die al wat jaartjes fietst. Zou niet m'n eerste advies aan TS zijn.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
dirkiii
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: za 1 augustus 2009, 14:28
Mijn mountainbike: 2011 Salsa el mariachi, 1996 American Eagle Atlanta, 2002 Klein Adept

Das waar maar als je op de gebruikte markt gaat kijken is er wel wat mogelijk voor dit budget.
je rijd wat je bent, dus te zwaar en ouderwets :~
Plaats reactie