Ik wil eens wat anders en denk erover een stalen long travel hardtail op te bouwen, voor naast mijn downhill fiets. Nu heb ik op dit moment een Kona Unit, single speed uiteraard, en die moet dan het veld ruimen. Het liefste hergebruik ik alleen wel zo veel mogelijk onderdelen, waaronder de wielset. Dacht erover de Hope Pro 4 single speed naaf waar de Unit op rolt te gebruiken met een samengestelde 6-speed cassette. Anyway, hier komt het probleem, welk frame past dit het beste in?
Ik had op het oog de Fast Forward van Last Bikes (http://www.last-bikes.com/products/fastforward-v2.html" onclick="window.open(this.href);return false;). Leek me perfect geschikt voor mijn doeleinde, moderne agressieve geo, lekker lang en slack. Alleen, nu hebben die gasten de achterbrug een offset van 6 mm meegegeven, waardoor ik mijn achterwiel van dishless (met de SS naaf), naar dished moet brengen (hopelijk zonder gezeik met spaaklengte). Niet zo handig. Ook moet ik grote gaten boren in hun custom quick release as met ingebouwd derailleurpad, want de Hope is een bolt-on naaf.
De nieuwe frames die me ook wel wat lijken (bv. NS Eccentric Cromo, http://www.ns-bikes.com/eccentric-cromo-29,122,pl.html" onclick="window.open(this.href);return false; of de Ragley Bigwig, hoewel wat te zwaar en te duur voor wat het is), hebben weer Boost. Dan zou ik eerst de naaf moeten converteren naar 142x12 en dan met aan beide kanten een 3 mm spacer te werk gaan (en hopelijk gaat dat dan nog goed met de kettinglijn, hoewel je met 6 speed wel wat speelruimte hebt). Ook niet optimaal.
Hoe dan ook, wat zouden jullie doen? Dishless wiel lekker gaan dishen en gaten boren, gehackte boost conversie, of nog een andere goede 29er echt low-long-slack frame-optie?
Keiharde long travel hardtail
Dat achterwiel is wel het struikelblok... De velg uit het midden trekken met de huidige spaken gaat niet lukken.
Ik zou een ander achterwiel pakken, maakt het leven een stuk makkelijker!
Maar ja, moeilijk doen is ook een sport
Ik zou een ander achterwiel pakken, maakt het leven een stuk makkelijker!
Maar ja, moeilijk doen is ook een sport
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Oude Honzo ?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Je zoekt een keiharde LTHT en gaat voor staal. Bedoel je met "keiharde" dan iets als "vette", of "gave", of "chille"? Want qua materiaal kan ik staal niet goed met de topictitel rijmen. De vraag is ook vaak: wat mag het kosten? Want je kunt met je vraag natuurlijk alle kanten op.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
-
- Pro Biker
- Berichten: 1269
- Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
- Mijn mountainbike: Star en single speed
Uiteraard, als oudere jongere gebruik ik graag dergelijke termen. Wat het mag kosten leek me dacht ik wel duidelijk uit de paar voorbeelden die ik gaf, rond de 600 piek dus. De ultieme bike lijkt mij de BTR Ranger, maar pfoe die prijs. Ging me dan ook vooral om de vraag of het wijs is de boel te gaan lopen hacken of nietKapitein Iglo schreef:Je zoekt een keiharde LTHT en gaat voor staal. Bedoel je met "keiharde" dan iets als "vette", of "gave", of "chille"? Want qua materiaal kan ik staal niet goed met de topictitel rijmen. De vraag is ook vaak: wat mag het kosten? Want je kunt met je vraag natuurlijk alle kanten op.
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Die is niet modern long low slack....ThaSingleTrackMastah schreef:Oude Honzo ?
Maar ik zou of accepteren dat je een ander achterwiel nodig hebt, of accepteren dat je voor die meerprijs ook een BTR kan kopen. (of een andere custom stalen LTHT ) Een nieuwe Last kopen, dan je achterwiel ombouwen én meteen de boor in je frame zetten zou ik zonde vinden, zou ik alleen doen als je een gebruikte voor een klein prijsje kan vinden.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1269
- Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
- Mijn mountainbike: Star en single speed
Haha, door jou? Wie weet Hoe zit je in je tijd, en qua prijs? Ik begin in ieder geval vast een klein beetje aan het idee te wennen van 'enigszins' verhoogd budget. De BTR is ook gewoon een veel mooier frame dan de Last; mooier materiaal, mooier gemaakt. En ook geen mallotig brede kettinglijn met verplichte boost crank en dan nog alleen dwergenformaat voorblad kunnen draaien.suravida schreef:Die is niet modern long low slack....ThaSingleTrackMastah schreef:Oude Honzo ?
Maar ik zou of accepteren dat je een ander achterwiel nodig hebt, of accepteren dat je voor die meerprijs ook een BTR kan kopen. (of een andere custom stalen LTHT ) Een nieuwe Last kopen, dan je achterwiel ombouwen én meteen de boor in je frame zetten zou ik zonde vinden, zou ik alleen doen als je een gebruikte voor een klein prijsje kan vinden.