Trek Procaliber 9.7 of Cannondale FSI 4?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik zou ook groot nemen en dan eventueel een kortere stuurpen monteren.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
appelopo2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: do 11 mei 2017, 13:37

Dank je, ik kan eind deze week een Procalilber 9.6 testen om het effect van de Isospeed te ervaren. Die testfiets is een 19.5 inch meteen horizontale bb lengte van 63.8cm. Ze zullen er voor de test een kortere stuurpen inzetten anders zal die zeker te groot zijn.

Ik heb nu een Bulls Copperhead 29 plus uit 2015 met een XC-25D wielset. Zouden de wielen in de Trek Procaliber 9.7 zwaarder zijn dan die van de Bulls?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Die Bulls wieltjes zijn best wel mooi: brede velg. Maar veel lichter zullen ze niet zijn. En zo goed als zeker gaan ze niet passen in de Trek...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

appelopo2 schreef:Dank je, ik kan eind deze week een Procalilber 9.6 testen om het effect van de Isospeed te ervaren. Die testfiets is een 19.5 inch meteen horizontale bb lengte van 63.8cm. Ze zullen er voor de test een kortere stuurpen inzetten anders zal die zeker te groot zijn.

Ik heb nu een Bulls Copperhead 29 plus uit 2015 met een XC-25D wielset. Zouden de wielen in de Trek Procaliber 9.7 zwaarder zijn dan die van de Bulls?
Ja, de wielen van de Bulls zijn behoorlijk lichtgewicht in vergelijking tot de wielen uit de Trek. Heb zelf net een Superfly 9.6 gekocht en die heeft dezelfde wielen als de procaliber. Heb mijn oude Bulls Copperhead 29+ uit 2015 ook nog en heb de wielen eens vergeleken qua gewicht. De Mustang wielset van Trek is 500 gram zwaarder dan de XC 25 Lite van Bulls(zelf gewogen). Daarnaast zijn die Bontrager banden ook behoorlijk zwaar. De set met banden(Rocket Ron op de Bulls, Bontrager XR1 Expert)is in totaal 700 gram lichter :o
appelopo2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: do 11 mei 2017, 13:37

Dat is best een groot verschil zeg. Zit er eigenlijk niet op te wachten om ook nog in lichtere wielen te investeren als ik een 9.7 koop. Ik heb afgelopen week een testritje gemaakt op een Cannondale en die had ook zwaardere wielen dan mijn Bulls. Ik kon dat goed merken bij het accelereren na een scherpe bocht.

Waarom heb jij de Superfly gekocht, heeft die voordelen t.o.v. de Bulls?
Gebruikersavatar
XC-Mike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 11 juli 2011, 09:49
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 -> Specialized Stumpjumper HT Expert WorldCup

Er zijn zeker wel duidelijke verschillen tussen de hardtails. Een FSI of een Scott (met SDS demping) zijn merkbaar 'softer'. Meestal zijn de high-tech merken echt merkbaar beter qua comfort en geometrie (vind ik althans). Heb zelf een FSI een weekend meegehad en vind het misschien wel de fijnste fiets waar ik ooit op gereden heb; comfortabel en spoorvast. Let wel dat Cannondale vaak de goedkope Schwalbe performance banden monteert in een smalle uitvoering en ook nog eens niet tubeless, dat werkt natuurlijk weer wat tegen in een proefrit maar is eenvoudig te verbeteren.

Waar je de fiets voor inzet en wat je zelf fijn vindt is het belangrijkste. De één racet met een hardtail door de Alpen of Ardennen en pakt zonder vrees een bikepark afdaling mee. En de ander rijdt in Nederland al liever op een 140mm fully. Ieder zijn voorkeur.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

appelopo2 schreef:Dat is best een groot verschil zeg. Zit er eigenlijk niet op te wachten om ook nog in lichtere wielen te investeren als ik een 9.7 koop. Ik heb afgelopen week een testritje gemaakt op een Cannondale en die had ook zwaardere wielen dan mijn Bulls. Ik kon dat goed merken bij het accelereren na een scherpe bocht.

Waarom heb jij de Superfly gekocht, heeft die voordelen t.o.v. de Bulls?
Is idd een heel groot verschil, heb ik ook gemerkt; ondanks dat de Trek in totaal gewicht iets lichter was, voelde het tijdens het rijden zwaar en lomp, door die zware wiel/band combi.. Heb zelf nu een(2e hands) Roval control setje aangeschaft en die zijn nog weer lichter dan de Bulls wielen. Dat merk je idd behoorlijk tijdens het rijden. Heb de Superfly gekocht omdat de geometrie mij beter ligt; met name de veel langere bovenbuis dan de Bulls. Heb zelf een relatief lang bovenlichaam tov mijn benen. Kan nu een kleiner frame rijden maar zit perfect. Vind hem ook scherper sturen, voelt speelser aan dan de Bulls en ik vind de Trek een stuk mooier ( en wilde wel weer eens iets anders) :winkie: Carbon vs Alu, maar weet zelf niet of ik dat een voordeel vind, iig wel mooier maar dat is mijn mening.
appelopo2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: do 11 mei 2017, 13:37

Ik had vanochtend een mail naar 12GObiking gestuurd met de vraag wat het verschil in gewicht is tussen de Bontrager Mustang Pro (Trek) en de Bulls XC25d. Volgens hun is de wielset van de Trek juist lichter, maar betwijfel of ze het hebben gewogen.
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Zelf heb ik een superfly gehad en de Bontrager mustang wielen zitten rond de 2300-2400 gram totaal. Het zijn zware wielen maar wel echt hufterproof.

Heb nu een Canyon Exceed en vergeleken met de Superfly is die heel comfortabel maar dit is natuurlijk wat je net gewend bent.
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

JasperGr schreef:Zelf heb ik een superfly gehad en de Bontrager mustang wielen zitten rond de 2300-2400 gram totaal. Het zijn zware wielen maar wel echt hufterproof.
Ja en je kweekt goeie beenspieren 8)
Elk nadeel heb z'n voordeel :bier:
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Juist jij snapt het!;)
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

appelopo2 schreef:Ik had vanochtend een mail naar 12GObiking gestuurd met de vraag wat het verschil in gewicht is tussen de Bontrager Mustang Pro (Trek) en de Bulls XC25d. Volgens hun is de wielset van de Trek juist lichter, maar betwijfel of ze het hebben gewogen.
Fiets bij 12Go met flink wat korting kopen...en dan de set van Jan the Man uit de Te Koop sectie erbij. Ben je meteen klaar
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Plaats reactie