Rockrider nr2

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Steeferdesteef
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 11 september 2007, 15:15
Mijn mountainbike: in between bikes

Beste Bikers,

Na een tijdje op een goedkope ge-upgrade 26 Rockrider 500 gereden te hebben heb ik besloten een modernere en wat betere fiets aan te schaffen. Geld heb ik niet dus weer een Rockrider. Nu een 27.5 Rockrider 540 gekocht. Dit is een hele andere fiets dan de 500. Prima, de XCR vork is erg prettig en de Altus 9 speed doet het eigenlijk prima.
Maar, er is iets mee. De fiets kwam nieuw in de doos, enkel de pedalen monteren en stuur recht zetten. Helaas, dat was niet zo. De fiets was slecht in elkaar gezet. Snelspanners veel te vast, achterband achterstevoren gemonteerd, voorderailleur scheef en veel te hoog en nog wat van die kleine makkelijk op te lossen probleempjes. Kan ik zelf. Maar nu, de remmen. Ik vond de Hayes Radar aanvankelijk niet goed remmen. Dat wordt wel beter dacht ik na een paar ritjes. Niet dus. De remmen voelden meteen al erg sponzig en nu nog wat meer. Ik kan nu met goede grip het achterwiel en voorwiel niet meer blokkeren. Om stevig te remmen moet ik met volle kracht de remhandels bijna tegen de handvatten trekken. Dat lijkt mij niet de bedoeling van nieuwe hydraulische schijfremmen. Volgens mij moeten de remmen ontlucht worden. Decathlon klantenservice verwijst mij naar het dichtstbijzijnde filiaal. Eerst even bellen en de monteur aldaar zegt dat zij de remmen niet kunnen ontluchten. Dus fiets brengen, sturen zij 'm op naar België, daar ontluchten en dan weer terug. Gevolg, ik moet 270Km rijden en ben de fiets 2 weken kwijt. Dat lijkt mij niet OK voor een nieuwe fiets. Dat vond Decathlon ook en ze sturen me meteen een nieuwe. Prima, dank Decathlon! Maar, nr. 2 heeft precies dezelfde kleine problemen inclusief verkeerd gemonteerde achterband (richting staat er toch echt op) en nog slechter werkende remmen (lucht?). Lijkt mij dat in de Decathlon werkplaats men er met de pet naar gooit. Of doe ik iets fout? Wat kan ik doen? Deze ook retour? De fiets bevalt eigenlijk heel goed en ik denk niet dat ik voor €430,= iets beters kan vinden. Of heeft iemand een tip? Mijn voorkeur gaat uit naar een meer trail georiënteerde 27.5 voor liefst weinig €'s. Liefst geen ouderwetse XC racer. Ik kan ook deze fiets houden en de remmen ontluchten. Is er iemand in de buurt van Groningen die mij daarmee wil helpen?

Alvast bedankt voor je reactie, Stef.
beginnende biker
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

idd even iemand met verstand vragen
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Wat is een rockrider?
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Morsbiker schreef:Wat is een rockrider?
Er staan redelijk wat hints in zijn tekst. Rockrider is het huismerk van Decathlon.
Ik woon een 1600km verderop, wordt een beetje moeilijk.

Kun je ook zien of er minerale vloeistof wordt gebruikt of dot?
Steeferdesteef
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 11 september 2007, 15:15
Mijn mountainbike: in between bikes

Het is minerale vloeistof van Hayes. Het heet Venom. Ik denk dat "algemene" minerale olie ook werkt. Alleen dan vervalt de garantie. Ik dat de kortste klap is een ontluchtingssetje kopen en het zelf doen. Hoort niet bij een nieuwe fiets vind ik. Een complete set nieuwe remmen van Shimano heb je al vanaf zo'n €50,= Bij de LBS laten doen kost zo'n €35,= per rem. Ik zie nog wel even wat ik ga doen. Wil de fiets eigenlijk niet kwijt.
beginnende biker
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

€35,- per rem (ontluchten en vullen)???? Het is nog geen 10 minuten werk per rem.

Ik zou rapido op zoek gaan naar een andere fietsenmaker.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Steeferdesteef
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 11 september 2007, 15:15
Mijn mountainbike: in between bikes

Ik heb drie LBSen gebeld. Dichtstbij 30 a 35€ per rem, iets verder weg 50€ voor beide en nog verder weg minimaal 40€ voor beide remmen. Vind ik allemaal erg duur. Dan probeer ik het liever zelf. Weet iemand een bikeshop die het voor minder doet in Groningen?
beginnende biker
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Klinkt alsof Slapbandje dat zo wel even voor je wil doen ;-) Maar 30,- per rem klinkt misschien wel als veel geld (half uur werk per rem) maar met een beetje pech ben je toch gewoon een uur bezig in totaal. Fiets aannemen, verhaal Steef aanhoren, wiel eruit, blokken eruit, ontluchtskit van Hayes ergens vandaan halen, hopen dat alles meteen ontlucht is, zooi weer in elkaar zetten etc. En dat allemaal omdat Steef eigenlijk geen geld wil uitgeven bij diezelfde LBS maar goedkoop bij de Decathlon scoort.
Is natuurlijk allemaal het goed recht van Steef, maar ik snap een LBS dan ook wel weer. Was de fiets bij de LBS gekocht dan vermoed ik dat die zonder gemor net zo lang had gewerkt tot de remmen het goed deden.
Ik zou dus rapido op zoek gaan naar een andere fietsenverkoper ;-) Enne, zelf doen kost je ook minstens 35,-: http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... prod129069" onclick="window.open(this.href);return false;
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Steeferdesteef
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 11 september 2007, 15:15
Mijn mountainbike: in between bikes

Ik snap dat een LBS geld vraagt voor het ontluchten, dat is terecht. Had ik daar mijn fiets gekocht dan was het al klaar geweest. Dat snap ik ook. Decathlon wil me wel helpen, maar ze kunnen het niet. De dichtstbijzijnde vestiging kan geen remmen ontluchten. Dat moet in de centrale werkplaats. Duurt 2 weken en dan ben ik bang dat ze nog steeds niet goed zijn. Ik heb al een nieuwe fiets van Decathlon gehad met hetzelfde probleem. De Radars zijn zeker niet de beste remmen maar volgens Bikeradar.com
http://www.bikeradar.com/mtb/gear/categ ... -15-49292/" onclick="window.open(this.href);return false; niet echt slecht.
Een fiets met dezelfde afmontage (XCR, Altus, niet geweldig maar voor mij acceptabel) is minstens 200€ duurder bij de LBS en daardoor voor mij niet bereikbaar. Blijft over, terugsturen of zelf doen. Zelf doen is ook niet gratis, wel goedkoper, maar dan leer ik er wel van en kan de spullen houden.
beginnende biker
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Zelf setje halen en doen, eenvoudig werk. Je hebt wel echt zo'n set nodig, bij dit type rem lijkt een bleedset niet zelf te knutselen.

https://www.bike-components.de/de/Hayes ... el-p43869/" onclick="window.open(this.href);return false;

Let op: minerale olie! Geen Dot gebruiken
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Of gewoon lekker een Deore remsetje monteren, ben je meteen begonnen je fiets te upgraden ;)
Waar woke is, is vuur
verzetje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: di 30 maart 2010, 10:19

Begrijp niet dat jij dat accepteert om een nieuwe fiets zo te ontvangen.
Ik zou de hele handel terugbrengen. Geld terug. En naar een echte fietswinkel gaan.
Punt.
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

verzetje schreef:Begrijp niet dat jij dat accepteert om een nieuwe fiets zo te ontvangen.
Ik zou de hele handel terugbrengen. Geld terug. En naar een echte fietswinkel gaan.
Punt.
Dit!

als een fiets verkocht wordt als "pedalen monteren en stuur recht zetten" dan moet dat ook het enige zijn dat nodig is om te kunnen fietsen. Gewoon terug brengen en geld terug vragen. Als er dan een vergelijkbare fiets staat waar de remmen WEL goed van zijn, dan neem je die toch mee?

Of je koopt je bike bij een LBS die met alle plezier zorgt dat je meteen veilig op weg kunt.
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Kootje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1213
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 11:24

Juist.
Je hebt al eens een nieuwe fiets gehad van hen, die blijkt hetzelfde euvel te hebben.
Decathlon is blijkbaar niet in staat om het te herstellen, ik zou er klaar mee zijn en het hele zaakje terugbrengen.
Lekker vies is niet bah...
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Kootje schreef:Juist.
Je hebt al eens een nieuwe fiets gehad van hen, die blijkt hetzelfde euvel te hebben.
Decathlon is blijkbaar niet in staat om het te herstellen, ik zou er klaar mee zijn en het hele zaakje terugbrengen.
+1
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Plaats reactie